Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korv med mos?

  • Amika 13 januari 2009

    Vilken sorts korv är godast tycker ni?
    Om jag ska äta grillad korv så äter jag oftast barnens bästa grillkorv.
    Men Lithells kokta korv, den som kallas "knäppkorv" av många, på burk... Den är absolut godast tycker jag.

    Men vilka äter ni? Jag vill gärna ha lite tips, för det är så lätt att bara slänga iordning lite korv och hemgjort potatismos. Praktiskt när man bor själv. :)

    Och hur gör ni erat potatismos?

  • popik 13 januari 2009

    Jag tycker att den godaste korven är bullens pilsnerkorv på burk, den slår lithells med hästlängder. Har du inte provat den så gör det.

  • anluk 13 januari 2009

    Bullens korv är också en favorit. Gillar också lite starkare korvar som chorizo osv.

  • Kuutti2 13 januari 2009

    Choritzo från Ica:s Må Gott-serie (eller heter den Må Bra?). Den har rejält sting i sig och vår absoluta favorit bland kryddkorvar. Inte det minsta fettig heller som ex.vis Scans.
    Annars Lithells 9%-iga Middagskorv (falu) och klassikerna Hot Dogs och Bullens...

  • Kuutti2 13 januari 2009

    Osså moset ja! Höftar i kanske 25 g margarin/smör, mjölk, salt, peppar och en nypa socker. Trots att vi ofta äter mos är det svårt med några exakta mått för jag har inte en aning - en får testa sig och smaka sig fram. Sedan elvispar jag det hela och fyller på med mer mjölk tills "rätt" konsistens.

    Provade att blanda i morötter en gång, ett annat försök var persilja men båda gångerna vägrade barnen att äta och gubben tittade snett... Vitlök i däremot gillas av oss allihop och lite festligt. Eller att blanda i lite ost o gratinera snabbt i ugnen är också ett enkelt sätt att piffa till vardagen

  • Amika 13 januari 2009

    Skrivet av Kuutti2 den 13 jan 2009

    Osså moset ja! Höftar i kanske 25 g margarin/smör, mjölk, salt, peppar och en nypa socker. Trots att vi ofta äter mos är det svårt med några exakta mått för jag har inte en aning - en får testa sig och smaka sig fram. Sedan elvispar jag det hela och fyller på med mer mjölk tills "rätt" konsistens.

    Provade att blanda i morötter en gång, ett annat försök var persilja men båda gångerna vägrade barnen att äta och gubben tittade snett... Vitlök i däremot gillas av oss allihop och lite festligt. Eller att blanda i lite ost o gratinera snabbt i ugnen är också ett enkelt sätt att piffa till vardagen


    Åh, det lät gott! :) Jag ska testa att gratinera och blanda i lite persilja. :D

  • Agromupp 13 januari 2009

    Hemma hos oss är ostkorv en favorit. Stekt är den supergod och mycket saftig.

    Brukar mixa mjölk med persilja och den gröna delen av purjolöken innan jag blandar det i potatisarna tillsammans med en klick smör, så blir det alldeles (trevligt!) grönt och barnen tycker att det är superkul. Passar säkert med vitlök i också :p

  • Tillberga 13 januari 2009

    kyckling Choritzo men de är inte ofta jag hittar den

  • Matglad-54 13 januari 2009

    Sibyllas kokkorv i burk och bullens är goda!!!!

  • bernit 13 januari 2009

    Äkta skinnkorv med hög kötthalt och en lätt rökning är det för min del.
    Tycker skinnfria grillkorvar gjorda på kemikalier och köttavfall borde bojkottas, pelar ingen roll om det står Scan, Ica eller något annat kännt namn på korven.

  • softis 13 januari 2009

    Scans korv på burk tycker vi ä underbara-använder spadet d ligger i å kokar d i,fyller eventuellt på m vatten tills d täcker å i m en köttbuljong(L)

    Mitt nya favoritmos är duchessmos-jag använder alltid potatispress när ja gör mos därefter slickepotten å rör runt mä,när ja pressat potatisen rör ja i 2-3 äggulor,ett par msk smör,ett par msk olivolja åså smakar av mä salt å peppar,rör in tills d blir till önskad konsistens(jag föredrar detta mos helt slätt)-ät som d är eller gratinera i ugnen tills d fått lite färg(L)

  • LEDIVO 13 januari 2009

    När vi äter korv är det Lindvalls som gäller.
    http://www.lindvallschark.se
    Speciell är deras Rishultskorv och persiljestuvad potatis - Det är så gott.

  • Glitterfia 13 januari 2009

    Hotdogs
    Scans ost och baconkorv (tror det är scan iaf) Steks försiktigt den spricker lätt. Jättegod
    Falukorv
    Sibylla korv på burk. Lithells är också bra.
    Bullens pilsnerkorv

    Äter inte korv så ofta längre

  • Amika 13 januari 2009

    Skrivet av KAROLO den 13 jan 2009

    När vi äter korv är det Lindvalls som gäller.
    http://www.lindvallschark.se
    Speciell är deras Rishultskorv och persiljestuvad potatis - Det är så gott.


    persiljestuvad potatis... hur gör man det? :)

  • Amika 13 januari 2009

    Skrivet av Agromupp den 13 jan 2009

    Hemma hos oss är ostkorv en favorit. Stekt är den supergod och mycket saftig.

    Brukar mixa mjölk med persilja och den gröna delen av purjolöken innan jag blandar det i potatisarna tillsammans med en klick smör, så blir det alldeles (trevligt!) grönt och barnen tycker att det är superkul. Passar säkert med vitlök i också :p


    Ostkorv? Det lät spännande! Vart finns det att få tag på? :)

  • Lena 14 januari 2009

    Vi köper oftast hotdogs grillkorv och scans falukorv (bastuträsks falukorv är den godast men så dyr)

  • zudette 14 januari 2009

    Hos oss äter vi allra helst lokalt producerad korv - Petterssons eller Nordchark, allra helst men är det bra pris kan det slinka ner varmkorv från Lithells i varukorgen... När det gäller falukorv åt vi mest SCAN förr men "usch, huvva och fy" tycker vi nu om den, - nu är det mest bara Nordcharks falukorv vi äter här eller nån annan norrbottensproducerad variant! (Y) När det gäller moset sätter min mormor i hacad gul lök som hon "förkokar" i mjölen som ska i moset - det blir sååååå gott men jag får tyvärr inte till det som hon...:(

    PS.... Älskar varmkorv med HEMLAGAT mos - känns som om WOW - vad jag längtat efter detta, varje gång jag äter det....(Y)

  • klarafardigaga 14 januari 2009

    Var mycket skeptisk mot kycklingkorv men det var verkligen supergott när jag väl vågade prova. Men inget slår bullenspilsnerkorv och grynkorv! :

  • Bianca 14 januari 2009

    På närbelägna Kvantum i Frölunda finns en wienerkorv från Lyckans som är såååå god både att grilla och koka. Moset däremot är baserat på kvaliten på potatisen för tillfället. Någon ovan skrev att man får höfta och spä med mjölk till lagom konsistens och jag håller med. Ibland blandar jag i majskorn och iblan hackad purjo. Oavsett vad som serveras ätes allt hos oss. Kan bero på att vi är väldigt generösa med kryddningen, ingen barnmat precis :D Att tillsätta lite riven ost i moset är lite pricken över i. Sist blev det pommes duchesse, mycket uppskattat men lite mer jobb för kocken.

  • kfors 14 januari 2009

    "Hemma på våran gata i stan":D nej ja skoja bara.
    Men där jag bor har vi en charkuteri affär där dom gör den
    godaste korven helt klart(Y) http://www.lugnaschark.com/4.html
    Både grill korven, falukorven varmkorven, prinskorven ja all korv är god.
    Före jul står folk och köar i timmar för att få tag i hans varor.

    Potatismoset gör ja på "king edward", pressar potatisen
    sen tar jag elvispen.
    Har i smör, lite socker, vitpeppar, salt och mjölk förstås.

    MVH Kfors

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.