Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mat vid höskörd?????

  • nivanova 29 juni 2011

    Finns någon{question} som kan tipsa mig om något som är lät att värma ,storkvantitet (10 pers) lagom lätt att göra??? Jag ska fixa lunch , mellanmål och middag nu när vi ska skörda höet. Vi pressar småbalar (rullar inte ) så det krävs mycket energi för att orka. Det är 10 personer det rör sig om ,törstiga och hungriga som vargar.{starving}

  • The_mama97mia 29 juni 2011

    Ska det gå att förbereda? Måste vara varmt?
    Man ska bli mätt, och sen måste det väl vara som lite salt också - svettigt arbete att pressa hö...
    Bästa dryck att servera till är riktigt gott bordsvatten, med lime eller basilika, jordgubb, melon eller ngt annat som smaksättare.

    Jag tänker en klassiker som chili con carne med ris till - lätt att göra i större mängd.

    Eller stor form Lasagne med sallad till och en bit bröd.

    Eller en stor gryta färskpotatis kokt, med köttbullar sås och lingon till.

  • The_mama97mia 29 juni 2011

    Förlåt mig du skriver att det ska vara lätt att värma såg jag ju nu, men om du är med på arbete kanske du kan gå ifrån en liten stund innan maten o sätta på potatiskastrullen liksom....

  • LenaBW 29 juni 2011

    Kan det inte vara gott med en kall pastasallad efter ett sådant dagsverk. I den kan man ju lägga det mesta som man tycker om. Kan kanske vara gott till exempel med salt kassler om man svettats mycket. Lätt att göra i förväg är det ju också. Man kan ju också lägga kött för sig om det finns vegetarianer i sällskapet. Några matiga muffins till kan också vara gott.

  • gertrudax 5 juli 2011

    Här är också funderingar om vad man skall hitta på till pojkarna,men jag brer smörgåsar med olika pålägg,det verkar som dom inte orkar äta så mycke i värmen,men dricka går åt,svart vinbärssaft,flädersaft,hemgjorda naturligtvis.

  • wacicu 5 juli 2011

    En potatissallad; koka potatisen dagen innan, kyl av den och blanda i kalamatisoliver (varna för kärnorna), cocktailtomater (delade), gurkstavar, skivade rädisor, tunna halva rödlöksskivor, hackad gräslök, storbladig persilja, och slå sedan en liten skvätt olivolja över det hela samt lite rödvinsvinäger. Slutligen kryddar du med flingsalt och nymalen svartpeppar. Vill du kan du blanda i rökt skinka eller kassler i tärningar så har du en helmåltid. Annars; kallskuret vid sidan om (rostbiff, skinka och annat smått o gott). Mängder är svårt; det blir alltid så mycket mer när man blandar ihop det. Räkna med ett par, tre små potatisar per person, fyra fem tomater per person, Skinka/kallskuret brukar man väl räkna med 100 gr per person om du har det vid sidan om annars något mindre. Detta brukar vi äta när det är varmt ute och man vill/kan förbereda dagen innan. Till detta serverar man t ex Älgörtsdricka (finns recept här på sidan) , Enbärsdricka, Fläderblomsdricka eller lättöl. Väldigt gott!

  • Countrygirl 5 juli 2011

    Jag hade serverat Chili con carne, bra att förbereda och mättar väl. Serveras med smör, bröd och en god ost.

    Eftersom du har förberett ställer värmer du den lätt på spisen eller i micron.

    Lycka till!

  • Lenkan 5 juli 2011

    En stor gulaschgryta, med köttbitar och inte färs. Ett gott lantbröd och svalkande creme fraiche till det

  • DoctorWho 7 juli 2011

    Dessa allt-i-ett-recept kanske passar.
    Gambisk ris och köttgryta
    Kassler allt i ett
    Fläskköttgryta allt-i-ett med mango chutney

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.