Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Minienkät

  • Erajscha 7 juli 2009

    Jag funderar lite över hur andra matintresserade ser på grönsaker och skulle därför vilja ställa några frågor till er.


    1. Äter du grönsaker till varje måltid?

    2. Varför äter du grönsaker?

    3. När du planerar en middag tänker du då i termer "vad ska vi ha för kött? för grönsaker? för potatis?" eller mer "vi ska ha den här maten... också en sallad till" ? Eller på något annat vis?

  • Annafbg 7 juli 2009

    1. Ja!
    2. För att det är gott. För att det är nyttigt. För att tallriken skulle se trist och tråkig ut utan grönsakernas färger. För att måltiden ska kännas komplett.
    3. Mer "vad är jag sugen på"... och så utgår jag från det. Ibland blir jag sugen på en speciell sorts kött och väljer grönsaker efter det, ibland är det en grönsaksrätt som är utgångsläget.
    Cathrine Schück har någon gång sagt att hon lagar en kall och en varm grönsaksrätt till varje måltid. Det försöker jag också göra, lyckas väl inte alltid, men intentionerna är goda:D.

  • The_mama97mia 7 juli 2009

    1. Äter du grönsaker till varje måltid?
    Ja, jag tror det.

    2. Varför äter du grönsaker?
    Gott, nyttigt, ibland billigt, vackert för ögat och aptitretande ibland.

    3. När du planerar en middag tänker du då i termer "vad ska vi ha för kött? för grönsaker? för potatis?" eller mer "vi ska ha den här maten... också en sallad till" ? Eller på något annat vis?

    Jag är rädd att jag börjar att tänka utifrån Kyckling, fläsk, fisk etc, o sen tänker jag vad jag vill ha till det typ potatis (på vilket sätt), ris eller pasta, SEN blir det grönsakstillbehör utifrån vad som finns hemma och vad man är sugen på.

    Sällan vi äter helt vegetariskt här tyvärr.

  • anluk 7 juli 2009

    1. Oftast men inte alltid.

    2. Maten blir godare, det är nyttigt.

    3. Jag utgår från kyckling, fläsk, fisk osv sedan vilka tillbehör som ska finnas med.

  • Mellanbellan 7 juli 2009

    1. Äter du grönsaker till varje måltid? Svar: nej

    2. Varför äter du grönsaker? Svar: nyttigt

    3. När du planerar en middag tänker du då i termer "vad ska vi ha för kött? för grönsaker? för potatis?" eller mer "vi ska ha den här maten... också en sallad till" ? Eller på något annat vis?

    Svar: Till vardags blir det mera "vi ska ha den här maten... också eventuellt en sallad till"
    Har jag gäster så gör jag något som kan förberedas så långt som möjligt innan, så disk och stekos redan är borta. Förrätt och dessert ska också helst stå klara i kylen eller frysen.

  • pia61 7 juli 2009

    1. Ja

    2. Gott & nyttigt!

    3. Först planerar jag vad det ska var för kött, sen grönsaker. tycker att den traditionella salladen: sallad, gurka, tomat är lite tråkig.
    Rotfrukter är fantastiskt gott, rostade i ugnen. Grönsallader gör jag med frukter, avokado, färska sockerärter o d.
    Kokta rödbetor är fantastiskt gott som dom är eller blandade i sallad med fetaost.
    Tugga på en rå morot är jättegott!
    Grönsaker till dipp, mums.
    Vitkålssallader i alla dess former.

    Finns mycket grönsaker att exprementera med... (Y) (L)

  • Lenkan 7 juli 2009

    1. Nej tyvärr. Skulle vilja, men jag glömmer bort det

    2. Det är otroligt gott!

    3. Jag brukar utgå från basvaran, alltså kolhydraterna. Brukar bli en dag potatis, en dag ris och två dagar pasta på veckorna, sen blir det något "extra" på helgerna

  • ros 7 juli 2009

    :)
    1 Jag köper och äter helst svenska grönsaker i mån av tillgång. På vintern använder jag frysta grönsaker.

    2 För att det är gott, nyttigt, "man äter även med ögonen"

    3 Jag försöker variera från den en dagen till den andra mellan kött, kyckling, fisk, färs, grönt mm

    Ibland passar det bäst med kokt potatis, potatismos, potatisgratäng, klyftpotatis, stuvade potatis, ris eller pasta

    Vi odlar egen sallad, dill, persilja, mangold, lök, morötter och potatis mm

    Jag utgår ifrån vad vi har hemma och komplettera med tomater, gurka mm

  • redd 8 juli 2009

    1. Tyvär inte, när maten står på borde blir jag oftast rejält hungrig och då är det lätt att "missa" grönsakerna, men har man gjort i ordning dom och dom står synliga på bordet blir det desto mer.

    2. Främst för att det är gott och fräsht, sedan även för att det är billigt och nyttigt men det är mest trevlig bonus.

    3. För det mesta baseras det på vad frysen hade att erbjuda föregående kväll/på morgonen. Alternativt vad som går fort att tina eller något som går enkelt att bygga upp på konserver/torrvaror.. Ja om det inte finns rester i kylen förstås, då försöker man hitta på något konstruktivt av det. Sallad som tillbehör slängs mest ihop av vad som finns tillgängligt.
    Fast har jag vitkålssallad i kylen blir det gärna köttfärsås och spagetti, tokig i den kombinationen.

  • Okänd 8 juli 2009

    1) Nej tyvärr inte varje dag, beror mycket på vad vi äter.
    2) Det är gott och naturligtvis nyttigt.
    3) Här älskar vi potatis, kokt . stekt, mos, klyftor mm. Pasta och ris blir det väl minst en gång i veckan. Sen försöker jag variera kött, korv, fläsk mm. Men det händer att vi äter ett storkok i 3 dar.....
    Vi äter mycket älgkött och det kan man ju variera i det oändliga.
    Fisk äter vi nog för sällan....Och då blir det oftast egenfiskad öring eller fiskgratäng på frysta fiskblock.

  • Nusse 8 juli 2009

    1. Varje dag till alla måltider..fast bara som dekoration och bara sådant som växer ovanjord.
    2. Det blir fint på tallriken och är samtidigt lite bukfylla
    3. Utgår från proteinet och fettet innan jag bestämmer grönsak.

  • Lennart_58 8 juli 2009

    1. Jag försöker alltid att få med grönsaker på tallriken eller på smörgåsen.
    2. Gott, jag mår bra av det, det ÄR nyttigt. Är inte veg, men gillar nästan alla grönsaker.
    3. Under veckorna, så lättlagat som möjligt, men aldrig färdigmat, hu. Jag kan sträcka mig till ICA,s frysta köttbullar men inga dafgårdspaket.. På helgen tänker jag: vad är gott? Kyckling? Sallad? Sen gör jag det som vid tanken på det får snålvattnet att rinna till. Ha ha. Enkelt va? Kyckling i alla former är ju godast. Med ris o currysås. Jummy.

  • flumhum 8 juli 2009

    1 inte så ofta
    2 För att vissa grönsaker är super goda.
    3 utgår ofta från om vi ska ha kyckling eller kött eller fisk och där efter bestämmer jag vad som passar till.

  • babbs 8 juli 2009

    1. Ja

    2. Det är gott, det är nyttigt, dessutom är jag diabetiker och därför är det viktigt att jag äter även grönsaker.

    3. Det blir vad som finns hemma och vad jag är sugen på. För det mesta både varma grönsaker och en grönsallad.

  • Babzan 8 juli 2009

    1) Ja, oftast någon grönsak på frukostmackan också. Helst paprika, tomat eller gurka.

    2) Jättegott och lär ju vara nyttigt också.

    3) Fem i familjen som ska enas. Oftast blir det kött eller fisk + ett vegetariskt alt till dottern som varken äter kött, fisk eller fågel:( Hela högen gillar grönsaker i alla former: wookade, kokta, stekta, gratinerade och grillade, så det är inga problem. Nackdelen är ju att grönsaker kostar en del, speciellt på vintern....

  • Maithai 8 juli 2009

    1. Ofta, om jag inte har en sallad vid sidan om har jag ofta grönsakerna direkt i maten, typ i grytor och wook.
    2. Gott och nyttigt.
    3. utgår nog ifrån vilken maträtt (kött) jag skall tillaga.

  • alindalinda 8 juli 2009

    1. Alltid alltid alltid!
    2. Dels för att det är gott, dels för att få i mig järn, vitaminer etc.
    3. Jag är vegetarian, så jag fyller alltid ut mina måltider med rotfrukter, bönor och grönt.
    Ska jag bjuda på middag med kött som ingridiens, så blir det oftast så att köttet blir en side-dish till det goda gröna!

  • catlover 9 juli 2009

    1. Ja jag äter grönsaker till varje måltid
    2. För att det är nyttigt och till en viss del utfyllnad på tallriken, och det livar ju upp lite med en färgklick på tallriken.
    3. Jag veckoplanerar mina måltider, och ibland flera veckor åt gången, ibland händer det att just det som skulle ätas denna dag inte blir av. Så för min del blir det nog lite av "eller på något annat vis"

  • Erajscha 9 juli 2009

    1. Själv äter jag alltid grönsaker till alla måltider

    2. För att det är gott, för att det inte är en balanserad måltid annars och för fibrernas skull.

    3. jag skulle vilja tänka mer som att kötträtten och grönsakerna är likvärdiga och senlägger man till några kolisar men tyvärr hamnar man ofta i "och så ska jag ha grönsaker också.. det blir ärtor/harcots verts/sockerärtor etc".

  • berggrenskan 9 juli 2009

    1. Ja nästan alltid (inte till pannkakor)

    2. För att det är gott, ser trevligt ut på tallriken och för att måltiden skall bli komplett.

    3. Utgår för det mesta från kött, fisk, färs, fläsk... och så potatis, ris eller pasta. Sedan någon grönsak till. Lägger nästan alltid upp grönsakerna direkt på tallrikarna. Har upptäckta att vi äter mer grönsaker på det viset.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.