Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Namn på recept

  • Erajscha 24 januari 2010

    Salsicce e maccheroni låter kanske mer spännande än makaroner och korv och faktum är ju att vi många gånger vill ha tjusiga namn på våra recept men något jag har retat mig på är skolmatsedeln här i Norrköping där det finns rätter som man inte ens kan gissa vad det är. För barn verkar det ju dessutom vara så att ju mer rättvist beskrivande ett namn på maten är desto mindre får de aversioner i förväg...

    Här är ett par exempel från "vår" skolmatsedel..

    Ni får gärna gissa vad det är...

    Shanghaigryta med ris
    Köttgryta Stifado, ris alt bulgur
    Pastarätt paprigano
    Cowboygryta med ris

    Det är ju svårt som förälder att planera och inte ha samma mat i skolan heller när det allt som oftast står "vad köket erbjuder" eller "kökets vegetariska rätt" på menyn...

  • The_mama97mia 24 januari 2010

    Haha, ja jag känner igen det där lite, var tvungen att gå in o kolla matsedeln här i Finspång, men det var inte så mkt okänt, dom kanske har fått backning? Det står ofta utskrivet vad som ingår i grytan/gratängen.
    Men Husets soppa och Vad Köket bjuder är alltid en utmaning hehe.

  • Erajscha 24 januari 2010

    Enebyskolans fiskgratäng är en höjdare också.,.. vad i hela friden är det? vad för sorts fisk? är det tomatigt? gräddigt? ostigt?

  • jimboz 24 januari 2010

    Är det inte så att istället för att göra duglig skolmat så börjar man i andra änden och döper om gammal äcklig klassiker till något finare namn..Allt för att lura ungarna..
    Hur vore det om dom som VILL göra mat i skolköken jobbade där ,istället för bittra kärringar som inte fick något annat jobb ?




    edit: Naturligtvis menar jag alla bittra Män också :)

  • jas65 24 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 24 jan 2010

    Är det inte så att istället för att göra duglig skolmat så börjar man i andra änden och döper om gammal äcklig klassiker till något finare namn..Allt för att lura ungarna..
    Hur vore det om dom som VILL göra mat i skolköken jobbade där ,istället för bittra kärringar som inte fick något annat jobb ?


    Håller med att de som vill borde vara där istället för sura gubbar och kärringar. Ser detta på fler arbeten, rätt folk på rätt plats:D

  • Okänd 24 januari 2010

    Det här som kallades Stifado kände jag igen, så jag började att bläddra i mina urklippsalbum med recept.
    Enligt mitt recept kommer detta från Rhodos och ska lagas av nötkött, helst benfritt högrev eller innanlår som ska vara skuret i tärningar.
    När jag läser vidare verkar det som vanlig köttgryta,men kanske med lite andra kryddor, kummin, kanelstång, rödvinsvinäger och to.m fetaost.
    Men äter ungar sånt i skolan?
    Det är ett sånt "arbetat" recept och den tiden lägger dom nog inte på skolmaten, så det är nog vanlig köttgryta på skolmatsedeln som dom döpt om lite.
    Och cowbowgrytan är väl nån böngryta. Cowbowsen satt ju runt lägerelden och åt bönor och (ja vad dom gjorde kanske inte lämpar sig för tryck här):p

  • The_mama97mia 24 januari 2010

    Erajscha, kolla Finspångs matsedel, tror du förstår hur jag menar - tycker att det framgår ngt sånär vad som är i grytorna.

    http://www.finspong.se/templates/Page.aspx?id=1083

  • farmoringer 24 januari 2010

    Paprigano är en pulversås har jag för mig..Innehåller paprika och en massa annat..

  • Linlock 24 januari 2010

    I vår kommun har vi, efter förslag och irritation från bland annat föräldrar, bytt ut alla obegripliga namn mot vad maträtten egentligen är. Jättebra tycker jag! Så klaga och maila de ansvariga för kommunens matsedel så kan de säkert vara tillmötesgående!
    MVH "En bitter kärring som inte fick nåt annat jobb"

  • boz1965 24 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 24 jan 2010

    Är det inte så att istället för att göra duglig skolmat så börjar man i andra änden och döper om gammal äcklig klassiker till något finare namn...


    Vad döper man leverbiff till då? :p

  • Erajscha 24 januari 2010

    Skrivet av danniella den 24 jan 2010

    Det här som kallades Stifado kände jag igen, så jag började att bläddra i mina urklippsalbum med recept.
    Enligt mitt recept kommer detta från Rhodos och ska lagas av nötkött, helst benfritt högrev eller innanlår som ska vara skuret i tärningar.
    När jag läser vidare verkar det som vanlig köttgryta,men kanske med lite andra kryddor, kummin, kanelstång, rödvinsvinäger och to.m fetaost.
    Men äter ungar sånt i skolan?
    Det är ett sånt "arbetat" recept och den tiden lägger dom nog inte på skolmaten, så det är nog vanlig köttgryta på skolmatsedeln som dom döpt om lite.
    Och cowbowgrytan är väl nån böngryta. Cowbowsen satt ju runt lägerelden och åt bönor och (ja vad dom gjorde kanske inte lämpar sig för tryck här):p


    Stifadon kanaske är inspirerad av Stifado ;-) Grabben beskriver det som en köttgryta helt enkelt.

    Cowboygryta trodde jag också var någpn slags böngryta men det avr det tydligen inte... grabben säger att det är en köttfärsgryta, men inte som chili con carne.

  • Erajscha 24 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 24 jan 2010

    Erajscha, kolla Finspångs matsedel, tror du förstår hur jag menar - tycker att det framgår ngt sånär vad som är i grytorna.

    http://www.finspong.se/templates/Page.aspx?id=1083


    Ja det var lite tydligare!

  • Erajscha 24 januari 2010

    Skrivet av farmoringer den 24 jan 2010

    Paprigano är en pulversås har jag för mig..Innehåller paprika och en massa annat..


    Åhå.. där ser man.. det grabben kunde säga om den var att den var typ orange...

  • The_mama97mia 24 januari 2010

    Hehe, leverbiff ja... det var svårt,,, om det vore leverstuvning så.. men det serveras väl aldrig nu - men ragu hepatica? Hepatic stew?


    Liten avvikning:
    Men tänk förr, lapskojs? Pölsa? Isterband? Då var vi glada att inte läsa innehållsförteckningen, men ok det var "kända rätter"....

  • Erajscha 24 januari 2010

    Ja dels är det ju kända rätter men lappskojs (saltkött i potatismos) är ju inte så farligt och isterband är ju bara en viss sorts korv. pölsan är värrre... lungmos låter ju som det ser ut ;-)

  • jimboz 24 januari 2010

    Skrivet av boz1965 den 24 jan 2010

    Skrivet av jimboz den 24 jan 2010

    Är det inte så att istället för att göra duglig skolmat så börjar man i andra änden och döper om gammal äcklig klassiker till något finare namn...


    Vad döper man leverbiff till då? :p


    Le boeuf the Bull :)
    Eller kanske Living bull fantastic

  • The_mama97mia 24 januari 2010

    hehe, hallelujastek? Frälsningsbulle?

    Nog minns ni 70-talets graffiti - Jesus lever - 10 kr/ kg?

    (Red Bull ger dig vingar...???)

  • FruAst 24 januari 2010

    "Vad köket erbjuder" brukar vara rester!!! Så det kan nog variera från kommun till kommun. Jag är inte ensam om att anpassa matlagningen efter skolmatsedeln. Jag brukar titta så att vi inte äter samma kolhydrater som i skolan. Proteinet krockar så gott som aldrig. Förresten vem har dött av att äta samma bas 2 ggr/dag egentligen. Det blir ju inte samma smak på uppvärmt i skolan och nylagat hemma.

  • boz1965 24 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 24 jan 2010

    Hehe, leverbiff ja... det var svårt,,, om det vore leverstuvning så.. men det serveras väl aldrig nu - men ragu hepatica? Hepatic stew...


    Ragù Hepatit - låter farligt... :D

  • The_mama97mia 24 januari 2010

    haha.. men tänk lite mer målande då... Anemone Hepatica - blåsippa - ??? ;P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.