Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

överbliven potatis!

  • mickes_fru 9 mars 2010

    vill gärna ha tips på vad man kan ha överbliven kokt potatis till.
    alla era ider och tips tack!

  • morrismys 9 mars 2010

    Kroppkakor
    Omelett med potatis, fetaost, soltorkade tomater, basilika,broccoli och spenat. (+Salami om du inte vill ha vegetarisk)
    Pytt i panna
    Potatissallad med dijonsenap vinägrett (ruccola,rädisor,rödlok,soltorkade tomater, tomater) servera med choritzo.

  • Okänd 9 mars 2010

    Skrivet av mickes_fru den 9 mar 2010

    vill gärna ha tips på vad man kan ha överbliven kokt potatis till.
    alla era ider och tips tack!


    Skriv vickningslåda i receptrutan högst upp till vänster får du upp mitt recept på kall kokt överbliven potatis.

  • The_mama97mia 9 mars 2010

    Kall kokt potatis är egentligen guld att ha i kylen...

    Skär i bitar, värm upp i en dillstuvning, servera med stekt korv eller bacon.

    Skär i små bitar, hetta upp grönsaksbuiljong, i med skivad purjo och potatisen, mixa om du vill , ha i lite grädde... God potatissoppa.

    Det ska finnas ett recept på kaka med kokt potatis i - kan det vara Kronans kaka?

    Det går ypperligt att ha i kokt potatis i matbröd.

    Potatisbullar - riven kokt potatis blandat med ägg o ev förstärkt med potatismjöl, servera med bacon och lingonsylt.

    O sen det som jag än inte vågat mig på att göra - gnhocchi... ???

    Lyckost! Jag måste nog koka potatis nu...

  • idea_ 9 mars 2010

    När jag hade hemkunskap i skolan (känns som länge sen, men är si sådär 16år sedan) hade vår hemkunskapsbok recept på något de kallade mousaka, inte som den man kan hitta på resturanger utan som en typ av lasagne, vitsås, skivad kokt potatis, köttfärssås, upprepa ett antal gånger tills formen är nästan full och toppa med ost.

  • Okänd 9 mars 2010

    vickningslåda

    Brukar göra den här, även om det inte är nyår:)

  • johanna79 9 mars 2010

    Pyttipanna med isterband, lök och persilja är supergott!

  • margitkallgren 9 mars 2010

    Baka min Alströmerkaka eller gör potatisbullar.

  • Zanttu 9 mars 2010

    hos oss hamnar överbliven kokt potatis i stekpannan följande dag...skär i bitar, stek i smör, krydda med salt o paprikapulver...
    ett annat alternativ är att steka bönbiffar...kokt potatis, kokta bönor o kryddor mosas å blandas ihop, forma till biffar o stek...

  • safir74 9 mars 2010

    Tonfisklåda är gott :
    Tonfisklåda

    Moussaka på svenska:
    Moussaka på svenska

  • MartinaMichal 9 mars 2010

    Gör egna potatisbullar

  • Shoutoutloud 9 mars 2010

    jag har sett nånstans recept på potatispizza, minns inte vart. men det var iaf kokt potatis som var istället för vanlig pizzadeg.

  • Heisjo 10 mars 2010

    Potatisplättar med knaperstekt bacon!
    Mosa potatisen, blanda med vetemjöl, mjölk och kryddor. Gör plättar och stek på medelvärme. har inga måttangivelser, går på känn.

  • 123Linnea 10 mars 2010

    Om man bara har lite potatis över, kan man ha det i köttbullar. Det ingår faktiskt i flera köttbullsrecept!

  • sikaal 10 mars 2010

    Riv och ha i när du bakar matbröd eller till en Isterbandspanna, jättegott med rödbetor!

    Isterbandspanna

  • jimboz 10 mars 2010

    Jag läser alltid fel på rubriken..Efterbliven potatis :) men så är det ju inte

  • martina63 10 mars 2010

    (Y)Gör en god strömmingslåda !

    Strömmingslåda à la hemkunskapen

  • Majbaggen 10 mars 2010

    Jag fick tipset en gång att stoppa i plastpåse, platta till och stoppa i frysen. När sen pytt-tarmen gör sig påmind så är det faktiskt supergott att småtina i micron och sen steka upp med lök i matfett. Platta paket i frysen är alltid en livräddare!

  • Marksten 10 mars 2010

    Skrivet av jimboz den 10 mar 2010

    Jag läser alltid fel på rubriken..Efterbliven potatis :) men så är det ju inte


    Haha. Den var bra. Fattas en y protein och en x kolhydrat.

    Man ska inte skämtaom sånt. Fy på mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.