Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pangasius filéer

  • boz1965 11 december 2010

    "...Pangasius är en hajmal som odlas och fiskas i Mekongfloden i Vietnam, ett av världens mest förorenade vattendrag. Den innehåller mest miljögifter av all jordens matfisk. T o m Ryssland har stoppat importen p g a riskerna. Den matas med allt från bananer till nermald död fisk. Den utfodras med hormoner så den växer i 4 gånger normal takt. Den injiceras med urinextrakt för att rommen ska bildas snabbare..."

    Källa: Helsingborgs Dagblad (HD)

  • Cassiopeya 11 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 11 dec 2010

    "...Pangasius är en hajmal som odlas och fiskas i Mekongfloden i Vietnam, ett av världens mest förorenade vattendrag. Den innehåller mest miljögifter av all jordens matfisk. T o m Ryssland har stoppat importen p g a riskerna. Den matas med allt från bananer till nermald död fisk. Den utfodras med hormoner så den växer i 4 gånger normal takt. Den injiceras med urinextrakt för att rommen ska bildas snabbare..."

    Källa: Helsingborgs Dagblad (HD)


    Usch! Jag har köpt pangasius någon gång men jag gillade det inte och har aldrig köpt det igen. Efter att ha läst ditt inlägg boz1965 blir jag inte sugen heller. Håller mig till pappas egenfiskade fisk och annan bra fisk från fiskdisken :)

  • jayamila 12 december 2010

    jag har inte märkt någon dysmak på pangasious men jag antar att det är vilket märke och hur den odlats men mer kanske hanteringen av den, prova färska fileér, när det gäller fisk är det bästa alltid att köpa färsk, tillaga samma dag och sedan äta eller frysa.

  • mafia 12 december 2010

    Jag hoppas att många läser om pangasiusens odling och sen slutar att köpa den. Det kan inte vara bra , speciellt inte med insprutning av hormoner. Jag tycker att det är konstigt att den får säljas i vårt land. Här pratar vi om ekologisk och närproducerad mat. Detta är väl motsatsen på alla sätt. Jag ska försöka hitta mer uppgifter om denna giftiga fisk, som gör mig så sjuk.

  • Mistys 12 december 2010

    Skrivet av mafia den 12 dec 2010

    Jag hoppas att många läser om pangasiusens odling och sen slutar att köpa den. Det kan inte vara bra , speciellt inte med insprutning av hormoner. Jag tycker att det är konstigt att den får säljas i vårt land. Här pratar vi om ekologisk och närproducerad mat. Detta är väl motsatsen på alla sätt. Jag ska försöka hitta mer uppgifter om denna giftiga fisk, som gör mig så sjuk.


    Den är röd listad hos WWF så affärer med lite självaktning och ansvar kommer sluta sälja den så fort lagret är slut hos dom. Gynna den butik du ser satt upp skyltar om att den ska sluta säljas. Jag har sett att bla Willys har gjort det . Dom kommer inte ta in denna dynga mer :)

  • soccermum 12 december 2010

    Kopierar ett av mina inlägg ifrån tråden nyheter i butikerna (eller liknande)

    "Jag hade noll koll på just hajmal men blev tipsad av en kamrat så jag köpte en förpackning utan att tänka mej för (hon tipsade mej i butiken)
    Varken jag eller dottern gillade fisken, vi försökte med pocherad och dubbelpanerad och stekt och inget tog bort den unkna smaken så till sist slängde(!!!) vi faktiskt resterande fiskar... När jag läser inlägget du skrivit Misty förstår jag nästan varför vi inte gillade den..

    här kommer en bättre länk än den jag tipsade om igår!

    http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-kust/lsningar/ww-fs-fiskguide/1243694-ww-fs-fiskguide-nr-du-ska-kpa-miljvnlig-fisk

    Alla mina utropstecken efter ordet "slängde" kommer sig givetvis av att jag i tråden sluta slänga mat ondgjort mej över hur människor kan slänga mat {embarrassed} "

    Slut citat

    Denna länk till WWFs fiskguide är verkligen att rekommendera! :)

  • segerwitch 12 december 2010

    Tack boz 1965! det hade jag ingen aning om{disapointed}. Men jag har inte tyckt om den innan,
    men nu kommer den inte in i vårt hus. Vi behöver få veta sanningen om matvaror som vi äter.

  • mafia 12 december 2010

    Härligt att det är fler som reagerar på odlingen av pangasius. Jag sökte på Google på pangasius och hittade "Don`t eat this fish". Önskar att fler ville läsa detta. Det är på engelska men översätts till svenska, så även jag kan förstå det.

  • boz1965 12 december 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 11 dec 2010

    ...Håller mig till pappas egenfiskade fisk och annan bra fisk från fiskdisken :)


    Smart! (Y)

    Och som någon påpekade innan så är hajmalen dessutom rödlistad som hotad, så bara av den orsaken bör den undvikas.

  • Lunchdax 12 december 2010

    WWFs lista är väldigt bra att följa. Men man får tänka på att den gröna listan är mest "miljömärkt" fisk, så angående Hokin som flera har nämnt så är den bara bra att äta om den har MSC eller KRAV. Den kommer ju från Asien där man ofta har väldigt dåliga fiskemetoder, eller rättare sagt de använder samma metoder som vi hemska nordbor men de har färre lagar och tillsyn, mer svartfiske som i många fall ändock hamnar i våra butiker.

    Vanligaste metoden nuförtiden i kommersiellt fiske är trålfiske, där trålen på 10sekunder förstör vattenmiljöer, exv. korallrev , som kan ha tagit 500år eller mer för att byggas upp. Och ja, vi har korallrev i Östersjön också!!

  • rektorskan 12 december 2010

    Jag har köpt hajmal två gånger och båda gångerna smakade dy, så aldrig mer.

  • DoctorWho 22 december 2010

    Testade EN gång för flera år sedan, fisken smakade smör, vilket jag AVSKYR både smaken och lukten. Annars var det inget fel på den. Ska aldrig mer köpa den efter vad jag läste på en skylt i "min" Willys-affär.

  • The_mama97mia 7 februari 2011

    *puffar*
    Hörde på nyheterna idag att WWF rödlistat hajmal från Vietnam men tvingats ta tillbaka märkningen???

    Jag tänker i alla fall inte köpa hajmal mer.

  • musslan55 7 februari 2011

    Pangasiusfisk talades det bla om på Nyheterna igår. Där det berättades att den innehåller stora mängder antibiotika som döljs före export. Pangasius är en hajmal som odlas och fiskas i Mekongfloden i Vietnam. Ett av världens mest förorenade vattendrag. Den innehåller mest miljögifter av all jordens matfisk.
    Men huruvida detta stämmer har jag inte en aning om, tänker dock att en varningsklocka ringer.
    Så själv äter jag den inte. Har smakat den och tycker att den har en dysmak.
    Serveras ofta på restauranger som DAGENS.
    SORRY!

  • The_mama97mia 7 februari 2011

    Jag menar att även om WWF har blivit övertalade att inte rödlista fisken så kan vi som konsumenter ändå välja bort den.
    Både med avseende på antibiotikabehandlingen och miljömässigt så verkar fisken inte vara OK by me.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.