Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatissallad?

  • ros 1 maj 2010

    {mean}Hej alla glada matklubbare!

    Jag söker goda recept på potatissallad som jag kan förbereda dagen innan till sonens konfirmation!

    Tack på förhand!
    Ha en trevlig fortsättning på helgen!
    Mvh Ros

  • LEDIVO 1 maj 2010

    Skrivet av ros den 1 maj 2010

    {mean}Hej alla glada matklubbare!

    Jag söker goda recept på potatissallad som jag kan förbereda dagen innan till sonens konfirmation!

    Tack på förhand!
    Ha en trevlig fortsättning på helgen!
    Mvh Ros

    Här hänger jag på ros. Behöver detta till student.

  • eva_jonte 1 maj 2010

    Potatissallad med soltorkade tomater
    För: 6 personer

    Ett recept jag fått av en väninna som jag tycker mycket om. Passar till midsommarens kalas.


    Ingredienser
    1.5 kg kokt färsk potatis
    3 msk svensk senap
    2 msk Dijonsenap
    ½ dl rapsolja
    1 liten strimlad röd lök
    ½ tsk grovmalen svartpeppar
    1 tsk balsamvinäger
    1 tsk salt
    3 msk hackade inlagda soltorkade tomater
    3 msk gräslök

    Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Blanda de olika sorterna senap i en salladsskål. Tillsätt oljan lite i taget. Tillsätt rödlök, svartpeppar, balsamvinäger, salt.

    Sedan tärnar du potatisen och tillsätter den i salladsskålen. Därefter soltorkade tomaterna och gräslöken. Blanda väl.

  • eva_jonte 1 maj 2010

    Supergod potatissallad
    För: 4-5 personer

    Gjorde den här potatissalladen till en kick off på min pappas jobb och den gjorde stor succé!


    Källa: tog med min kamera
    Uppladdad av: jackie_89

    Ingredienser
    1 kg kokt färskpotatis
    1 rödlök, grovt hackad
    2-3 saltgurkor, grovt hackade
    2 dl gräddfil
    1 dl majonnäs
    1 msk dijonsenap
    Salt
    Svartpeppar
    Kapris
    ev. lite färsk gräslök på toppen

    Lägg till i inköpslistan
    Beskrivning
    Dela potatisen i bitar, rör ihop alla ingredienser till såsen. Blanda med såsen. Gott till sommaren med något grillat kött till! Jag toppade även med lite gräslök för att få en fin färg.

  • eva_jonte 1 maj 2010

    Potatissallad med fetaost


    Fräscht och mkt gott!!


    Ingredienser
    400 g skalad potatis, kokt och skalad
    6 salladslökar, tunt skivade
    100 g fetaost, i kuber
    5 marinerade soltorkade tomater
    1 dl svarta oliver

    Dressing:
    1 msk balsam- el rödvinsvinäger
    3 msk majsolja
    2 krm vitlökspulver
    1 ½ tsk italiensk salladskrydda
    2 msk dill/persilja, finhackad
    1 msk färsk timjan, finklippt
    1 ½ krm salt
    ½ krm vitpeppar, nymald

    Gör så här
    Blanda samman alla ingredienserna till dressingen. Lägg potatisskivor, lök, ost, tomater och oliver i en skål. Häll dressingen över och blanda försiktigt. Låt salladen stå kallt till serveringen.

  • eva_jonte 1 maj 2010

    Röd potatissallad
    För 2 personer.

    140 g potatis
    2 msk röd pesto
    1 rödlök
    8 soltorkade tomater
    2 dl crème fraiche/ tomat&basilika

    Gör så här
    Koka potatisen, dela den i mindre bitar när den svalnat och lägg bitarna i en stor skål. Strimla de soltorkade tomaterna, skiva rödlöken tunt och blanda med potatisen. Rör ihop crème fraiche med pesto, vänd ner det i potatisen.
    Smaklig måltid!

  • eva_jonte 1 maj 2010

    Den sista har jag provat och är supergod! :-)

  • lena4 1 maj 2010

    Denna rekommenderas.
    Supergod potatissallad

  • The_mama97mia 1 maj 2010

    Med en dåres envishet flaggar jag för min absoluta favorit bland potatissallader, den här mår bra av att göras dagen innan, suger åt sig smakerna då.

    Italiensk potatissallad med citron, olivolja och basilika

  • Mistys 1 maj 2010

    Ljummen sparrispotatissallad Denna är bara så supergod. Man kan göra den dagen innan och ha den kall också. Gjorde den ill en personalfest och alla var lyriska så den blir det här på vår examensbuffè!

  • ros 1 maj 2010

    {snicker}Tack alla snälla...
    Vilka goda recept ni har

    Finns det fler som vill dela med sig av sina recept på god potatissallad?

  • amoz 1 maj 2010

    För min del tycker jag att en sallad med kokt kall nypotatis,sockerärtor,cocktailtomater,rädisor,vita bönor(på burk) kidneybönor (oxå på burk), färsk salladslök, ruccolasallad,aubergine och paprika. Fräscht och gott på sommaren.Sen kan man ju ha lite olika dressingar till, men inte blanda i det i salladen.

  • idea_ 1 maj 2010

    En favoritpotatissallad är den som en kompis bjöd på till lammkottletter (men den passar till annat också och är mager). Den kallas för tsatsikipotatissallad (ja den smakar vitlök :)). Receptet för två personer är:
    4 kokta potatisar
    en halv gurka
    1 dl mild lättyoghurt
    1 pressad vitlöksklyfta
    salt och peppar

    Skala potatisen. Skär potatis och gurka i tärningar. Blanda det med yoghurt. Smaksätt med vitlök, salt och peppar.

    Sist jag avnjöt den hade jag bara grekisk yoghurt hemma, men det gick ändå. det blev supergott till rosmarinkyckling.

  • mooseella 1 maj 2010

    jag kokar potatis med salt och vitlök i vattnet. Den får svalna, skär den sedan i bitar, varvar i en bunke med finhackad purjolök, och lite nymalen svartpeppar. Blandar sedan 1 del majonäs med 1½ -2 delar gräddfil, pressar i de kokta vitlöksklyftorna. Häller sedan denna sås över potatisen och vänder runt. Detta får sedan stå och dra, gärna över natten...Har gjort succe i många år...Strö över finklippt gräslök innan serveringen...

  • Gillsan 2 maj 2010

    Gillsans potatissallad med vitlök

    För 12-15 personer.

    Denna är poppis bland mina vänner. De har tjatat ett år nu på att jag ska lägga in receptet. Så nu är det fixat mina vänner.

    Ingredienser
    3 kg kokt skivad potatis
    3 hackade knippor gräslök
    1 finstrimlad purjolök
    6-10 pressade vitlöksklyftor

    3 hackade gula lökar
    2 hackade röda lökar
    3 msk senap
    1-2 dl bostongurka
    1 dl vispgrädde

    8-10 dl crème fraiche
    8-10 dl gräddfil
    3 msk chilisås
    Salt
    Grovmalen svartpeppar
    Pepparmix

    Gör så här
    Blanda alla ingredienserna i en bunke och smaka av med de olika kryddorna hur du vill ha det.

    Tips: Jag brukar ta i hackad röd paprika det är mycket gott att ha i. Strö gärna lite hackad gräslök över salladen.

  • ros 2 maj 2010

    {snicker}Tackar, tackar!
    Vad många goda recept ni har
    Nu blir det att testa olika potatissallader

    Finns det fler goda recept på potatissallad

    Visst får du hänga på KAROLO
    Lycka till med studenten KAROLO!
    Ha det så bra!

  • FruAst 2 maj 2010

    Jag har för mycket att göra för att skriva av mitt bästa tips. I kokboken "Annas mat" av Anna Begenström, finns ett recept på "Suverän potatissallad" det är ett mycket bra recept. Man blandar kokt varm potatis i buljong och sen på med vinägrett. Tiita om du hittar det, återkom till mig annars så skriver jag ut det!

  • segerwitch 2 maj 2010

    (L)Absolut den godaste potatissallad jag har smakat(Y)
    Gillsans potatissallad med vitlök
    Lycka till!

  • bakakaka 2 maj 2010

    Snabb, enkel och jättegod :p

    Enklaste potatissalladen

  • ros 2 maj 2010

    {snicker}Tack för alla goda recept!
    Ha det så gött!
    Mvh Ros

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.