Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ska jag tacka ja till en halv älg?

  • liab 26 november 2009

    För första gången tänkte jag ställa en fråga här. Jag har fått erbjudande om att köpa en halv älg, styckad och klar, av en arbetskamrat. Priset verkar bra, men jag är ovan vid viltkött. Dessutom undrar jag om vi får plats i frysen. 66 kilo rör det sig om.
    Tankar och tips (och kanske recept) tas gärna emot!

  • The_mama97mia 26 november 2009

    Men Gud, lyckliga människa!
    klart du ska!
    Hoppas dom är vana att stycka, ni är väl med vid styckningen, då kan ni fråga om vad man ska göra med vad.
    ÄLGFÄRS är toppen! Himla goa julköttbullar får ni!
    Jag är inte expert på vilt men är rätt van att laga det så fråga gärna om det är ngt.

    Lyckost!
    (Y)

  • kajsa36 26 november 2009

    Köööp... (Y) finns inget bättre än älgkött ....
    man kan göra så mycket av det....
    Och i min mening de bästa köttet...

    66kr/kg ja de kan de vara värt har dock hört lite mindre priser som runt 50-55 kr /kg
    men allt beror ju på kan ju vara kompis pris...jag skulle ha köpt direkt iaf...

    Kram :p

  • farmoringer 26 november 2009

    Självklart ska du göra det....Nu när du får chansen...

    Du kan söka på viltrecept eller älgrecept här på matklubben så kommer du att hitta en hel del..
    Jag har nästan bara älgkött hemma som jag tillagar....

  • The_mama97mia 26 november 2009

    "66 kilo rör det sig om", det var inte priset väl??? eller?
    OK liten älg

  • liab 26 november 2009

    Tack för svaren!
    Vi skulle alltså få köpa 66 kilo, priset är 50 kr/ kilo. Det låter som om vi borde slå till! Vi får väl dela med oss till våra vänner om frysen spricker..
    Dessutom får jag försöka hejda mej när det gäller julbakandet, så inte frysen är full med lussekatter.

    Jag har redan tittat lite på älgrecept och blev hungrig!

  • The_mama97mia 26 november 2009

    Ja absolut, go for it!
    Du kan alltid ge bort en älgstek till ngn i julklapp, brukar vara uppskattat!!!!!!!

  • Mistys 26 november 2009

    Köttgryta med aprikos och vitlök

    Hade mycket älg förr och älskar det. Så kööööp!
    Detta recept är för älgkött egentligen och rekomenderas varmt sååå gott(L)

  • boz1965 26 november 2009

    Jag hade inte tvekat en sekund...

  • Mellanbellan 26 november 2009

    Missa inte detta tillfälle. Det är ett bra köp. Tips när du förpackar köttfärsen är att platta till färsen i påsarna så det blir ganska tunna paket för då tinar det snabbare. Jag brukar ha 6-7 hg/påse, då räcker maten en dag till om man inte är många :D Här kommer mitt recept på stek
    Moster Binnis stek

  • boz1965 26 november 2009

    Heheheheeee. Förlåt mig, men jag kan inte låta bli att associera till tv-serien "Just Shoot Me" och "my friend Binnie"... *LOL*

  • escarboucle 26 november 2009

    Skrivet av Mellanbellan den 26 nov 2009

    Missa inte detta tillfälle. Det är ett bra köp. Tips när du förpackar köttfärsen är att platta till färsen i påsarna så det blir ganska tunna paket för då tinar det snabbare. Jag brukar ha 6-7 hg/påse, då räcker maten en dag till om man inte är många :D Här kommer mitt recept på stek
    Moster Binnis stek


    vi är bara två i min familj, så mitt tips till köttfärs är att portionsförpacka den brukar plasta in en portion på 150g, så när det bara är vi två tar jag fram två sånna. Det blir lite mer jobb med att plasta med det är det värt! =)

  • Mellanbellan 26 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 26 nov 2009

    Heheheheeee. Förlåt mig, men jag kan inte låta bli att associera till tv-serien "Just Shoot Me" och "my friend Binnie"... *LOL*


    Haha, jag gillar "Just Shoot Me" så jag förstår att du skrattar. Det bjussar jag gärna på, eller min moster rättare sagt (Y)

  • idea_ 27 november 2009

    Är uppvuxen på älgkött och tycker att det är bland det godaste som finns, ett väldigt magert kött som håller länge i frysen (om det räcker :D) Allt du kan göra med annat kött kan du göra med älgkött, men som sagt, det är magert så tillsätt lite extra vätska/fett. Älgfärsjärpar är bland det bästa jag vet, för att inte tala om älgstek (mmm :'( nu blev jag ju sugen på det...).

  • maria_wijk 27 november 2009

    Slå till om du har lagringsutrymme, 66kg är en hel del kött när man väl har det upptravat framför sig på ett bord.

  • SDMaya 27 november 2009

    Älg är ljuvligt gott och du kan göra så mycket god mat med den :) så Go for it!

  • Gnurf 27 november 2009

    Vilken halva är det då...Framdelen eller Bakdelen!?? (H)

  • kajsa36 27 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 26 nov 2009

    "66 kilo rör det sig om", det var inte priset väl??? eller?
    OK liten älg


    Oj sorry såg fel...
    :'(

  • Tiol 27 november 2009

    Jag säger som flera andra i denna tråd, KÖP om du / ni har plats. Dottern köpte en bit älg( 800 gr) i Göteborg nu i veckan, och fick betala 250 kr / kg, och DET är ju ganska mycket om man skulle köpa nästan 70 kg.

    Men kom i håg att vara med och att se till att få skrivet på alla påsarna vad de olika delarna är.Märk och väg, det är viktigt.Köttet håller sig flera år i frysen.
    Själva köpte vi en 1/4 kalv( nötkött) förra veckan, och hade turen att få hem fantastiskt kött i frysen. Det var 26 kg, och hälften var malen färs och alla andra påsar var märkta med alla delar, superbra. Så be om det.

    Recept på älgkött, är nog det minsta bekymret, det finns massor. Det jag skulle rekommendera är ju att göra grytor,( på grytbitar) som får stå och gotta sig länge. Kallops, tjälknöl är också otroligt gott.
    Älgfärsen kan man ( om man tycker att viltsmaken går igenom ) blanda upp med lite vanlig färs för att , men det går också jättebra att använda den som den är.
    Lycka till.
    mvh Tina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.