Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla, snälla hjälp mig med köttet!!!

  • Jen4-u 19 februari 2010

    Här har ni en som inte kan steka kött! Blir segt och oätligt..
    vi äter mest vegetarisk kost, men emellanåt vill jag ha en fin köttbit till middag (nöt) och jag kan inte lyckas och det är pinsamt för det verkar ju vara den enklaste saken i världen.. eller?? :o

  • Gnurf 19 februari 2010

    Det gäller ffa att välja rätt styckningsdetalj, det är inte allt kött som lämpar sig för stekning i skivor...:)

  • Marksten 19 februari 2010

    Skaffa en digital termometer. Stick in den i´mitten av köttet och du kan inte misslyckas

  • boz1965 19 februari 2010

    Skrivet av Marksten den 19 feb 2010

    Skaffa en digital termometer. Stick in den i´mitten av köttet och du kan inte misslyckas


    Det räcker alltså att bara sticka in termometern i köttet så fixar sig resten själv? :D

  • Gnurf 19 februari 2010

    Välhängd ryggbiff, utskuren biff eller oxfilé och entrecote är väl de säkraste korten. Insprängt fett i entrecoten är att föredra (sk marmorering). Rumstempererat kött, stek i smör, se till att pannan är ordentligt het, håll inte på å plocka alltför mycket med köttet utan låt det ligga pall. Jag brukar peppra och köra på ev övriga kryddor (tex torkade mortlade örtkryddor) medans köttet rumstempereras...men saltet brukar jag köra på mot slutet. Men det finns olika teorier kring detta oxå...:)

  • MatAnders 19 februari 2010

    Som sagt het panna inte för mycket kött åt gången då blir det kokt grått o dassigt sen inte steka för länge. Hoppas det går bättre nu :)

  • Gnurf 19 februari 2010

    Ja...bra Anders (Y) inte packa stekpannan full...:)

  • Amika 19 februari 2010

    Man kan även steka det först så det får en fin stekyta, för att sen hälla på buljong och koka köttet i en timme... Då är det inte alls hårt. Eller varför inte gnida in köttet med mosad kiwi, låt ligga 10 minuter, torka sen av köttet och krydda som du vill ha det. Sen steka det. Men låt det inte ligga i mer än 10 minuter. Då blir det färs! :)

    Mvh

    Jonna

  • FruAst 19 februari 2010

    Måste du just ha stekt kött från stekpannan. Laga en större bit på låg värme i ugnen, med termometer. Det brukar bli bättre!

  • Richard11 19 februari 2010

    (Y)Jag har arbetat som yrkeskock i över20 år och det är som tidigare inlägg skriver clasen
    är A och O på köttet.Det går inte att vara snål om man ska få ett bra resultat. Jag tycker det låter som du är ute närmast efter en göd kött bit. Då är det naturligtvis biff entrecote oxfile möjligen innanlår
    vad gäller oxe och kalv kött. Det är alltid trevligt med en marinad varm panna och låt det gärna steka klart i ugnen inget lock eller så. sen känner du på köttet ju mjukare det är desto mindre stekt är det
    när det är rosa är det ungefär som ett packet smör i rummstempratur i15 minuter det är det bästa stek nivån.Vill Du ha köttet genomstekt ja då är det hårt som en bok att trycka på då är det helt torrt och grått inne i köttet.Marinad gör ju också köttet mörare så det är en fördel. Jag hopas det var lite hjälp på vägen . Lycka till!

  • The_mama97mia 19 februari 2010

    Viltbiff á la sambal

    Detta har jag gjort på både nötkött och viltkött, fördelen med detta är att även t ex utskuren biff blir toppenmört. Och såsen är värd att mörda för snudd på....

  • Klinta 19 februari 2010

    Hej!
    Välj ett kött som ör mörkt istllet för de vackra röda bitarna, om det är mörkare är det för det mesta mer välhängt. Låt köttet ligga framme så det blir rumstempererat, så går det lättare att steka.
    Lycka till:)

  • Pierreb 19 februari 2010

    Köp en bit Kalvstek tex. (bra kilopris dessutom) som tidigare påpekat köp en köttermometer titta i en kokbok för ovan nämt kött vilka/en temp som är lämplig beroende på hur du/ni vill ha köttet.

  • boz1965 19 februari 2010

    Skrivet av Klinta den 19 feb 2010

    Hej!
    Välj ett kött som ör mörkt istllet för de vackra röda bitarna, om det är mörkare är det för det mesta mer välhängt. Låt köttet ligga framme så det blir rumstempererat, så går det lättare att steka.
    Lycka till:)


    Kan hålla med där. Ett fint hängmörat kött som har fått ta sin tid att bli mört är värt varenda krona i merkostnad. Det där snabbmörade köttet man hittar i kyldisken på ICA spelar inte ens i samma division. Har ni en saluhall hos er så gå in där och tala med slaktaren så lovar jag att du kommer att lyckas med köttet. Han kan ge dig råd om hur du ska behandla just den styckbit du köper av honom. Och eftersom du inte äter kött så ofta kan det kanske vara värt några kronor extra för att få ett högkvalitativt kött för "högtidsstunden" vid matbordet.

  • Mistys 19 februari 2010

    Finns två styckningsdetaljer som jag tycker det är enkelt att lyckas med. Den ena är Rostas. En bit av rostbiffen som steks i skivor som bla Gnurf tipsat om . Mört, lätt att krydda som man vill och gott. Sen har vi en nyhet som börjat dyka upp i affärerna , Nötytterfile. Egentligen samma sak som utskuren biff. Mört, gott och går inte heller att misslyckas med. Lätta detaljer att börja med om man är nybörjare. Lycka till :)

  • siggemums 19 februari 2010

    Nötytterfilé upptäckte jag också i somras, går inte att misslyckas med.
    Annars håller jag med om att det är bättre att äta mer sällan och satsa på att betala extra för fint kött ,det är värt varena krona. Man kan ibland se att köttet är mört på tex en skiva ryggbiff att det ser ut som att det nästan faller isär delar sig, då smälter det i munnen. Om det är gryta så gäller det bara att låta den få tillräckligt med tid på sig att puttra klart.

  • jimboz 19 februari 2010

    Vegetarianer i Norrland ?? Nä nu.....

  • camillaocamilla 21 februari 2010

    en lövbitt steker jag i en varm panna 30 sekunder på varje sida.
    en pepparbiff som jag vill ha medium, steker 2.5-3 min på varje sida.
    en entrecot kanske 4-5min, men skär och titta om du är osäker.
    Jag använder äggklocka för att få rätt tid.
    Eftersom man nästan kan äta oxkött rått så är det ju inte hela världen om det inte
    är riktigt färdigt.

  • camillaocamilla 21 februari 2010

    glömde att säga att köttet ska hällst vara rumstempurerat.
    Låt det ligga framme ett tag innan du ska tillaga det.

  • Jen4-u 21 februari 2010

    Tusen tack för alla goda råd!! Nu ska jag nog våga tackla köttet igen,... och jimboz, jag är inte vegetarian, men karln min är det.., så därav den vegetariska kosten, men vegetarisk mat är jättegott det med!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.