Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snälla, snälla hjälp mig med köttet!!!

  • KimJensen 22 februari 2010

    Skrivet av Misty09 den 19 feb 2010

    Finns två styckningsdetaljer som jag tycker det är enkelt att lyckas med. Den ena är Rostas. En bit av rostbiffen som steks i skivor som bla Gnurf tipsat om . Mört, lätt att krydda som man vill och gott. Sen har vi en nyhet som börjat dyka upp i affärerna , Nötytterfile. Egentligen samma sak som utskuren biff. Mört, gott och går inte heller att misslyckas med. Lätta detaljer att börja med om man är nybörjare. Lycka till :)


    Nötytterfilé är knappast någonting nytt utan helt enkelt biff som de bytt namn på för att göra det attraktivare. Filé är en styckningsdetalj, inget samlingsnamn på köttbitar.

    Detsamma gäller förstås ytterfilén på lammet och grisen fast då är det alltså kotletter vi har att göra med.

    Det går alldeles utmärkt att misslyckas med biff om man är ovan. Framförallt är det svårt att hitta en fin biff.

    Jag vet ingenting om trådskaparens budget men biff brukar vara hyffsat billigt, även om de är hängmörade. Satsa därför på en sådan och se till så att den är kraftigt marmorerad.

    Har du en ansträngd budget så köper du biff från sydamerika, helst Uruguayansk eller Argentinsk då den i regel är bättre än den svenska som vi betalar kraftigt överpris för.

  • NinaTq 22 februari 2010

    Har fått lära mig av en kock som arbetat både länge och väl inom yrket att tyvärr är svenskt kött såsom oxfilé, biff och entrecôte inte av bästa kvalitet, oavsett vad handlarna säger. Och faktiskt, svenskt må vara svenskt, men det utländska är faktiskt både godare och lättare att tillreda. Vad nu detta beror på, ja det vet jag inte.
    Köper alltid numera det som är märkt "naturkött" och som kommer från Uruguay, Argentina, Brasilien eller vad det nu må vara för land. Billigare, ja helt klart. Sämre kvalitet? Nej, absolut inte. Frigående djur? Oja, på helt andra ytor än vad vi har frigående djur på här i Sverige, många gånger större yta. Och enligt denna kock bidrar det till ett mörare kött då djuren får röra på sig mera.

    Sen till det här med att tillaga köttet. Jag har helt slutat steka det i stekpannan. Endast vid några få tillfällen steker jag köttet i panna. Det är om jag gör grytor eller något sånt. Annars åker det direkt in i ugnen på hög värme. Blir saftigare och går fortare. Man får bara hålla koll på mörkt kött så det inte blir för stekt. Hellre rött än grått.

  • Jen4-u 26 februari 2010

    Hmm, ja det var verkligen en nyhet, men det är väl inte bara för kvaliten skull man köper svenskt kött, man har ju fått för sig att slakten och djurhållningen går bättre till här i Sverige... Nu kanske man inte ska slå sig för bröstet, har ju egentligen ingen aning och enligt en vän till mig som jobbar som veterinär går slakten inte alltid så bra till här i Sverige alla gånger... Jag ska i alla fall pröva att köpa kött från någon av de ovan nämnda länderna nästa gång.. för kul skull ska jag nämna att jag stekte rostas för ett par dagar sedan enligt konstens alla regler och det blev väldigt mört och gott, så än en gång tackar för de goda råden!!(Y)

  • Richard11 26 februari 2010

    (H)Ja det här resonemanget om att svenskt kött alltid är det bästa är väl i det närmaste löjligt.
    Så som det nämns här ovan är kött från Argentina ,Uruguay och Brasilien oftast billigare och bättre
    det är ju riktigt.Varför skulle det Svenska köttet vara det bästa så är det ju inte med andra producerade livsmedel i Sverige så eller inte kött. När svenskar åker utomlands och äter är allt underbart gott både i Europa och i många andra länder runt om i världen.M en så när vi kommer hem kan vi plötsligt bara köpa svenskt det förstår jag inte anledning eller fördel med.Jag har jobbar i både Danmark och Tyskland inom restaurang näringen och oftast träffat på minst lika ofta högre kvalitet en det som erbjudes på den svenska marknaden vad gäller kött och andra producerade livsmedel.Vi ska slå oss på bröstet med efter tanke vad det gäller svenskt producerat livsmedel.
    Ja ursäkta vi kom lite från ämnet. Men kontentan är att det naturligtvis inte finns anledning att rata
    te x Sydamerikanskt kött. Det var en trevlig sida roliga inlägg.Bra ämne.

  • MatAnders 26 februari 2010

    Skrivet av Richard11 den 26 feb 2010

    (H)Ja det här resonemanget om att svenskt kött alltid är det bästa är väl i det närmaste löjligt.
    Så som det nämns här ovan är kött från Argentina ,Uruguay och Brasilien oftast billigare och bättre
    det är ju riktigt.Varför skulle det Svenska köttet vara det bästa så är det ju inte med andra producerade livsmedel i Sverige så eller inte kött. När svenskar åker utomlands och äter är allt underbart gott både i Europa och i många andra länder runt om i världen.M en så när vi kommer hem kan vi plötsligt bara köpa svenskt det förstår jag inte anledning eller fördel med.Jag har jobbar i både Danmark och Tyskland inom restaurang näringen och oftast träffat på minst lika ofta högre kvalitet en det som erbjudes på den svenska marknaden vad gäller kött och andra producerade livsmedel.Vi ska slå oss på bröstet med efter tanke vad det gäller svenskt producerat livsmedel.
    Ja ursäkta vi kom lite från ämnet. Men kontentan är att det naturligtvis inte finns anledning att rata
    te x Sydamerikanskt kött. Det var en trevlig sida roliga inlägg.Bra ämne.


    Håller med köper oftta utlänskt och jag tycker det smakar mer dom betar ju utomhus hela tiden mot våra kossor som står i ett bås med torr gräs, våga testa för sjutton....

  • Inriggare 26 februari 2010

    Det finns andra anledningar att köpa svenskt - och då rekommenderar jag i första hand krav-märkt. Att bidra till att våra hagmarker används så att inte landskapet växer igen med granskog. Att bidra till att man kan försörja sig i Sverige på djurhållning på ett sunt sätt. Visst, ett högre pris får man betala men det kan man kompensera med att äta mindre mängd eller mer sällan. Man kan också lära sig att använda olika sorters kött, lamm och vilt är exempelvis mycket klimatsmart och miljövänligt. Säsong för lamm är på hösten vilket många inte vet och då är kvaliteten högst.

    Det kravmärkta nötköttet är enligt min mening (förutom mest etiskt) också av bäst kvalitet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.