Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på mat att förbereda och frysa in före tillagning!

  • Okänd 2 april 2008

    Skrivet av MatAnders den 2 apr 2008

    Oj ja då går i alla fall jag bet, tyvärr men lycka till och se nu till att Storken landar mjukt...


    Det lär den göra.. *sneglar ner på bilringarna*

  • Bianca 2 april 2008

    Skrivet av Toka2 den 2 apr 2008

    Jag tror några har missat min formulering av frågan.. jag efterfrågar tips på mat som går att frysa in FÖRE tillagning :)


    sorrbert!
    Klart är ju att fryser du ej tillagad ugnspannkaka blir det kletigt i frysen! Tyvärr har jag nog inget bra förslag på mat isf. Hjärnsläpp typ....fast köttfärsprodukter går bra att styckfrysa för att sedan tillaga, kan tänka mig att fiskbiffar är samma sak med. Havets Wallenbergare är supergott.

    I rest my case....

  • MammaModesty 2 april 2008

    min knutsfrestelse går utmärkt att frysa men den måste naturligtvis tillagas innan frysning (Y)

  • ThomasP 2 april 2008

    Jag har en makarongryta som jag gör storsats när jag gör den och sedan fyller jag i alu-formar och fryser mycket smidigt. Även stek som jag skivar och slår såsen över och sedan fryser är också bra då är det bara potatis eller pot.mos som ska göras // Mvh Thomas

  • ThomasP 2 april 2008

    Oj jag missade att det skulle vara olagat // Thomas

  • Kaneta 2 april 2008

    Du kan ju göra som jag när jag har en duktig period och skall planera. Då köper jag 3 kycklingar och styckar dessa.
    Fileerna kryddar jag (timjan,peppar) och lindar i bacon. Fryser dessa och häller på grädde i formen när det skall tillagas. Tid och värme är kanske 225C, 30-40 min.

    Av klubbor och vingar gör jag min egen variant av Stinas kyckling. Kryddar med tex grillkrydda och fryser in. Tid och värme som ovan.

    Nu är det inga tillbehör i formarna men du kan kanske kan göra egna formar med detta. Potatis kan man ju köpa i frysdisken så varför inte göra egen och frysa? Jag tror att om du klyftar och kokar potatisen 3-4 min, häll på lite olja och saltar innan du fryser in så kan du steka detta brevid i ugnen. Även rotsaker funkar (detta har jag gjort själv). Gör bara samma som med potatisen.

    Ett annat tips är att göra stora köttbullar och frysa råa. Där tror jag nog att det är bäst att tina dom före tillagningen. Laga dom i ugnen 225C tid beroende på storlek. Kanske 10-15min.

    Lammframdel kan lagas på låg värme länge. Provade en gång när jag skulle med barnen till simmhallen. Satte ugnen på högsta värme. La in det frusna lammet, kryddat. Sänkte värmen till 150C (tror jag) åkte och simmade, var hemma 3 timmar senare och lammet var färdigt. Detta funkar även på frusen kyckling men kanske inte så lång tid i ugnen.

    Lycka till och ta mina tider och grader med en nypa salt!

  • Kaneta 2 april 2008

    Det funkar även på en hel frusen kyckling skulle det vara.

  • The_mama97mia 2 april 2008

    jag är kanske trög men jag fattar inte riktigt vitsen med det. Min grej med att ha färdiga eller nästan färdiga rätter i frysen är ju att det ska ta väldigt kort tid innan maten står på bordet.
    Lasagne fryser jag in färdig, i portionsbitar, i folie. Kålpudding är också sånt som funkar.
    Annars är det väl bara bröd som jag kör "prebaked" med.
    Lycka till, jag har också en ängel i himlen. Tänker på dig!

  • Glitterfia 2 april 2008

    Förstår inte vitsen med att frysa halvlagat/förberett då det tar lika länge att laga från början :o
    Ex lasagne sköter sig själv i 10 min i ugnen för gräddning..
    Rulla färdiga köttbullar, tar 5 min att steka dem klar och frysa dem klara..
    Önskar dig lycka till i allafall :D

  • Glitterfia 2 april 2008

    Oj då, mama97mia :D
    Du måste skrivit in smatidigt som jag satt och skrev på mitt.... :p

  • monac 2 april 2008

    mataiga soppor & grytor eller gratänger...(gärna med fänkål,ska vara bra för mjölkproduktion om jag minns rätt:o)
    gratulera baybyn(när den kommer) som har en sådan klok & förutseende mamma. Smart med lådorna!
    lycka till!:) med ALLT!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.