Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på mat som passar gamlingar utan matlust

  • miramamman 5 januari 2011

    Vi har problem med både mamma och svärmor att de inte har nån matlust, och därför inte äter som de ska.
    Vi funderar nu på att tillaga matlådor åt dem att ha i frysen och som är snabbt att ta fram och kanske koka en potatis till. Som är enkelt att tugga (då tänderna inte sitter så bra). Vi tänkte soppa och det funkar ju ett mål per dag, men inte båda målen. finns nån som vet vad man ska tänka på.

  • MatAnders 5 januari 2011

    Jag skulle tipsa om lappskojs billigt & gott och lätt tuggat. Annars är väl fisk gratänger bra mat att göra samt laxpudding som e så satans gott o går ju bra att frysa med.

  • smulan1katt94 5 januari 2011

    Rotmos med någon korv eller liknande, kalvsylta funkar också till :P

  • Cassiopeya 5 januari 2011

    De sista åren min gammelmoster levde hade hon ett motto. Ät bara det goda :) Vilket innebär att när hon bodde på hemmet åt hon mest efterrätten. Det var ofta fruktsoppa, fruktkräm eller liknande med mjölk till. Kanske kan vara något?

    Menar såklart inte att det inte ska serveras mat alls. Men att det kan finnas färdig kräm i kylen att ta fram efter middagen =) Min pappa brukar ta en sked lingonsylt eller äpplemos i glaset när middagen är klar. Sen slår han på lite mjölk och äter som efterrätt. Mums!

  • kekke46 5 januari 2011

    Jag brukar köra sönder kött med en stavmixer och blanda det med såsen till min mamma, då blir det mer lättätit.

  • Mistys 5 januari 2011

    Jag lagade mat åt min morfar hans sista år i livet då han vägrade äta dom färdiga lådorna hemtjänsten hade med sig. När jag lagade maten tänkte jag gammeldags. Vad var populära maträtter när han stod på topp ? Vad lagade mormor när jag var liten ? Sådana rätter som väckte minnen hos honom gjorde jag och han åt med mycket god aptit kan jag säga. Sen blandade jag alltid extra grädde och smör i maten då äldre ofta är undernärda pga att dom inte får i sig tillräckliga portioner. Såg ett inslag på nyheterna om detta i förrgår från ett boende i Danmark där man gjorde så och gamlingarna hade fått mer ork, var gladare, piggare och friskare.

    Min morfar och mormor var från Västerbotten så populära rätter för honom var Kroppkakor, pölsa, Blöta, fisk i alla former, bruna böner och stekt fläsk, stekt fläsk och löksås, palt, köttgrytor. Nymodigheter som lasagne, pizza, hamburgare,pastarätter mm gick inte hem alls.

    Det som var svårtuggat fick gå ett par varv i mixern. Även mald stek fläsk med bruna bönor gick ner med stor aptit.

    Så mitt tips är.....utgå ifrån deras mattraditioner och laga därefter.

  • Amika 5 januari 2011

    Min syster jobbar som geriatriksköterska och hon berättade förut om en sak som de ger som tillskott till de äldre på boendena som inte får i sig tillräckligt med energi. För det är ju vanligt att de inte får det på grund av att de äter mycket mindre portioner och maten är inte tillräckligt energirik för de små portioner de får i sig.

    Men de ger dem det här:

    Näringsdryck

    Alla som får det tycker att det är jättegott! :)
    Lycka till! :)

  • bjvrn 5 januari 2011

    <_< Misty09
    Hej alla!
    Inlägget från misty09 är nog det bästa osjälviska inlägg jag läst i det här forumet. Misty09 utgår ifrån vad hennes morfar tycker smakar gott inte sånt skit som näringsdrycker och annat. Får vi den kosten vi är vana vid mår vi bra gammal som ung. Vem får aptit av att äta mat som ståt i kylskåpet 5-6 dagar. Är vi själva nöjda med den situationen?

  • Hilmer54 6 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 jan 2011

    Jag lagade mat åt min morfar hans sista år i livet då han vägrade äta dom färdiga lådorna hemtjänsten hade med sig. När jag lagade maten tänkte jag gammeldags. Vad var populära maträtter när han stod på topp ? Vad lagade mormor när jag var liten ? Sådana rätter som väckte minnen hos honom gjorde jag och han åt med mycket god aptit kan jag säga. Sen blandade jag alltid extra grädde och smör i maten då äldre ofta är undernärda pga att dom inte får i sig tillräckliga portioner. Såg ett inslag på nyheterna om detta i förrgår från ett boende i Danmark där man gjorde så och gamlingarna hade fått mer ork, var gladare, piggare och friskare.

    Min morfar och mormor var från Västerbotten så populära rätter för honom var Kroppkakor, pölsa, Blöta, fisk i alla former, bruna böner och stekt fläsk, stekt fläsk och löksås, palt, köttgrytor. Nymodigheter som lasagne, pizza, hamburgare,pastarätter mm gick inte hem alls.

    Det som var svårtuggat fick gå ett par varv i mixern. Även mald stek fläsk med bruna bönor gick ner med stor aptit.

    Så mitt tips är.....utgå ifrån deras mattraditioner och laga därefter.


    Låter som mycket bra tips, grädde och smör förhöjer smaken på maten.
    Min mamma gjorde lådor till sin mamma och det blev fiskpudding, leverkaka, stekt srömming och potatismos som oxå går bra att frysa in

  • alindalinda 6 januari 2011

    mannagrynskaka, kalvdans, köttfärslimpa, potatismos. allt som går att äta med en sked sylt till brukar gå hem hos äldre. (fd vårdbiträde)

  • Marre73 6 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 5 jan 2011

    Jag lagade mat åt min morfar hans sista år i livet då han vägrade äta dom färdiga lådorna hemtjänsten hade med sig. När jag lagade maten tänkte jag gammeldags. Vad var populära maträtter när han stod på topp ? Vad lagade mormor när jag var liten ? Sådana rätter som väckte minnen hos honom gjorde jag och han åt med mycket god aptit kan jag säga. Sen blandade jag alltid extra grädde och smör i maten då äldre ofta är undernärda pga att dom inte får i sig tillräckliga portioner. Såg ett inslag på nyheterna om detta i förrgår från ett boende i Danmark där man gjorde så och gamlingarna hade fått mer ork, var gladare, piggare och friskare.

    Min morfar och mormor var från Västerbotten så populära rätter för honom var Kroppkakor, pölsa, Blöta, fisk i alla former, bruna böner och stekt fläsk, stekt fläsk och löksås, palt, köttgrytor. Nymodigheter som lasagne, pizza, hamburgare,pastarätter mm gick inte hem alls.

    Det som var svårtuggat fick gå ett par varv i mixern. Även mald stek fläsk med bruna bönor gick ner med stor aptit.

    Så mitt tips är.....utgå ifrån deras mattraditioner och laga därefter.

    Detta håller jag fullständigt med om,gammaldags mat som dom ätit förr,korv o morotsstuvning,blomkålsstuvning,vitkålsstuvning mm mm serverade vi på äldreboendet jag jobbade på.

  • The_mama97mia 6 januari 2011

    Min fd svärmor klagade över att maten inte smakade, därför åt hon dåligt.
    Man kan tänka på att krydda lite extra om det är problemet, ett bra sätt är att ha bordssalt framme - Herbamare är toppen och ger mer smak åt allt...
    Och som ngn ovan skrev - en klick smör som extra tillbehör är inte fel.

    Svårt det där annars med matlådor och man inte är där själv. Sällskap är annars en bra apitistimulerare...

  • DoctorWho 7 januari 2011

    Min mormor åt inte heller så bra de sista åren, men rätter som hon kände igen slank ner med god aptit (fast hon saltade allt REJÄLT). Fråga om favoriträtter och laga dessa, med lite extra fett.

  • myrorna 7 januari 2011

    Jag hörde ett intressant program på radion, P1, sent i höstas. Det handlade om våra sinnen och hur viktigt luktsinnet är. I USA har de upptäckt på äldreboenden att de inte har så stor matlust och har därför börjat krydda maten lite extra med örter och kryddor som stimulerar luktsinnet. De äldre som fått den här mer kryddoftande maten har plötsligt börjat äta. Förklaringen är att luktsinnet försämras med åren och behöver lite extra stimulans.

    Några av inläggen beskriver hur de gamla gärna äter mat från sin aktiva tid i livet och sannolikt finns också en koppling till att det doftar känt och gott.

    Min mamma levde tills hon var 93 år och de sista åren klagade hon alltid på hemtjänstens lådor. "det smakar ingenting" och hon ville ha kålpudding och kåldolmar, mat som ju har en speciell doft. Så nog ligger det mycket i detta. Hon hade också alltid färdig kräm hemma och ibland var det det enda hon åt på en dag, om inte jag var där och gjorde henne sällskap. Vilket också är jätteviktigt.

  • solvik207 7 januari 2011

    Håller med Misty09


    Laga GAMMAL Husmanskost

    Rotmos
    Raggmunk
    Kallops
    Bruna bönor
    Kållåda
    Kålpudding


    tänk på vad dom åt för ca 10år och laga det

  • chrisq 7 januari 2011

    blir lite ledsen då jag läser denna tråd:'(hade min mamma på boende ett antal år så jag vet hur det är o hur maten smakade eller inte smakade kanske man skulle säga, .ge dom mat dom själv lagade förr alltså husmanskost o var inte rädd för att krydda o sen vet jag att sällskap är viktigt då får dom aptit ,hoppas allt går bra det är tungt att hinna med allt men du kan tro det känns gott i hjärtat när man vet att man gjort allt lycka till(L)

  • lisbethv 7 januari 2011

    Ser att du äter enl.Lchf de borde funka fint även för de äldre med potatis till.Det viktigaste tror jagär att du äter tillsammans med dem. Trevligt sällskap tror jag är den bästa kryddan

  • irrevirre 7 januari 2011

    Det här är en viktig fråga verkligen!
    De som har kämpat ett långt liv skall ju ha det bästa tycker jag. God mat är livskvalitet!!
    Och god dryck också.
    Såg ett program på tysk TV där de som bodde på äldreboendet fick ett glas vin varje dag. Det visade sig att de levde längre och var friskare på dessa äldreboenden.

  • Mistys 7 januari 2011

    Min mamma vårdades på hospice - vård i livets slutskede, sin sista månad pga lungcancer. Matlusten var det inte mycket med men ett glas vin i solen i deras trädgård det gillade hon. Vi drog ut hela sängen och där låg hon och sippade vitt vin och luktade på kryddorna vi plockade till henne från sjukhusets örtträdgård Och varför inte ?
    Hon åt inget, men detta gav henne en viss njutning dom sista 30 dagarna i hennes liv! Vinet bjöd sjukhuset på. Där fanns också öl, konjak, wiskey eller en likör för den som ville ha :)

  • irrevirre 7 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 7 jan 2011

    Min mamma vårdades på hospice - vård i livets slutskede, sin sista månad pga lungcancer. Matlusten var det inte mycket med men ett glas vin i solen i deras trädgård det gillade hon. Vi drog ut hela sängen och där låg hon och sippade vitt vin och luktade på kryddorna vi plockade till henne från sjukhusets örtträdgård Och varför inte ?
    Hon åt inget, men detta gav henne en viss njutning dom sista 30 dagarna i hennes liv! Vinet bjöd sjukhuset på. Där fanns också öl, konjak, wiskey eller en likör för den som ville ha :)


    Heder åt det sjukhuset.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.