Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra av rödbetor?

  • ca70 8 juli 2008

    Önskar lite tips av er. (Y)
    Har på nåt vis lyckats handla hem så jag har FYRA burkar inlagda rödbetor i kylen... Fick för mig att de var slut och handlade hem en burk, och fick se det redan fanns 2 öppnade och 1 oöppnad. Suckade högt, men tänkte jag kan ju göra lite biffar så går det åt. Fast har ni något annat kul tips kanske?? :p

  • The_mama97mia 8 juli 2008

    hmm.. har aldrig haft problem med för mkt inlgad rödbetor hemma... Antingen äter jag dom till isterband, eller pyttipanna. Men jag har aldrig gjort biffar på INLAGDA red beeets....

  • wendolina 8 juli 2008

    Du kan ju passa på och göra Biff a la Lindström så du har ett tag.
    Ingredienser 4 port.:

    4 msk ströbröd
    1 msk potatismjöl
    1 1/2 dl vatten
    400 g köttfärs
    1 tsk salt
    1 ägg
    1 krm svartpeppar
    2 msk finhackad lök
    1 1/2 dl fint hackade inlagda rödbetor
    2 msk hackad smörgåsgurka
    1 msk kapris
    smör

    Tillbehör, exempelvis:
    1 dl hackade rödbetor
    3/4 dl hackad gul lök
    200 g kokta haricots verts
    1 dl hackad persilja
    3-4 msk kapris
    Så här gör du:
    Blanda ströbröd, potatismjöl och vatten. Låt svälla i cirka 10 minuter.
    Lägg i färs och salt. Blanda väl. Tillsätt övriga ingredienser. Forma små eller stora biffar och stek dem i smör.
    Lägg upp med tillbehör, som också kan fräsas i smör strax före servering

  • cyan 8 juli 2008

    Det händer att jag gör en sallad på ungsbakade rödbetor, äpple och fetaost. Vet inte om det blir gott med inlagda rödbetor också, men det kan ju vara värt att pröva!

  • FarmorMaya 8 juli 2008

    Här kommer mitt förslag att förbruka lite rödbetor.
    http://www.matklubben.se/matklubben/FarmorMaya/kokbok/?id=655099&recipeid=23109

    Dessa Smålandsmackor är goda både som lunch, mellis eller middag. Ja när helst du blir sugen är dom goda med ett glas öl eller mjölk. Det passar bra vilket man väljer, beroende på ålder mm.
    Ungarna gillor dom helskarpt.
    (L)(Y)(Y)(Y)

  • jorgine 8 juli 2008

    Gör en röbetssallad...Hacka röbetorna smått o blanda med majonäs..Gott till köttbullsmackor..

  • systeryster 8 juli 2008

    Rysk pyttipanna
    Rysk pyttipanna är gott.Gjorde det till 75 personer en gång, då blev det inte lika vackert.
    Brukar fräsa ihop en röra med isterband lök och ha i bostongurka, och hackade rödbetor i smeten.Jättegott.
    Lägg en skiva på salamimackan så blir det extra gott, det har jag lärt mig av danskarna.Fyra burkar går säkert åt snabbt, annars håller det sig ju länge.

  • bernit 8 juli 2008

    Rödbetssallad eller sillsallad !!
    Macka med leverpastej & rödbetor !!
    Biff Lindström, Råbiff, Botch (rödbetssoppa) etc etc

    jag har inga problem att göra slut på ett par burkar

    /BÅ :p

  • SDMaya 8 juli 2008

    Bara koka dem och ät dem med grekisk yougurt och flingsalt.... MUMS!:p

  • SDMaya 8 juli 2008

    Oj, var det inte färska...hihi...hade visst lite bråttom där... Biff ala Lindström är väldigt mumsigt.
    Eller haca dem och lök ihop och fyll i Isterband.. stopa i ugnen! Mumsigt!

  • ca70 12 juli 2008

    (Y) Tack snälla för alla goda tips! (L)
    Det lutar åt att rödbetorna går åt snabbt nu...:D

  • majamia 1 augusti 2008

    jag brukar koka rödbetorna och sen dela dom och lägga i en ungnsform sen täcker jag med mycket smulad chevreost sen ringlar jag över flytande honung och överst pinjenötter. gratinera i ca 15 min 200grader mumsigt!

  • monac 1 augusti 2008

    Funkar som tillbehör till mustiga köttgrytor...:) tycker jag!

    Biff lindström är oxå suveränt gott...rejält med kapris ska det vara(Y)

  • farmoringer 1 augusti 2008

    Skrivet av jorgine den 8 jul 2008

    Gör en röbetssallad...Hacka röbetorna smått o blanda med majonäs..Gott till köttbullsmackor..


    Jag brukar ha lite tärnad äpple och dijonsenap i också..

  • Gillsan 1 augusti 2008

    (H):pHej! Här kommer tre tips om rödbetor.
    Toast med brie, rödbetor och valnötter
    Rödbetsdröm
    Heta rödbetor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.