Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vardagsmat?

  • matvraket 7 november 2007

    Vilken maträtt brukar du laga på vardagen, då du har ont om tid och bara vill ha mat snabbt? Vill gärna ha tips!(Y)

  • Lena 7 november 2007

    Hej matvraket! vad sägs om makaroner och korv eller stroganof och ris eller korv och bröd(Y)

  • kajsa36 7 november 2007

    :p hej har jag ont om tid blir det oftast bacon sås och pasta, färdig pytt i panna, mos och korv.. köttbullar och pasta, ungs pannkaka inte så kul alla gånger men det mättar barnen och det går fort..för att skynda på allt så har jag stor andvändning av min vatten kokare...(Y)

  • Ekorrungen 7 november 2007

    Tjena!

    Blir köttfärssås och spagetti eller färdigmat:)

  • Luna 7 november 2007

    Antingen blir det soppa med frysgrönsaker, bönor, färdig pasta, vit fisk eller vad jag känner för att hälla i.

    Tina kyckling i micron. Skär i småbitar och stek tillsammans med nå frysgrönsaker eller vanliga grönsaker. Pasta eller bulgur till det.

    Tonfisksallad. Sallad och tonfisk på burk.

    En Laxskiva eller vit fisk som värms i micron och sedan kanske steks på lite lätt i stekpanna. Kan hälla över miní frache eller liknande och krydda för variation i mat och smak.

    Lite av mina små snabba rätter.

  • matvraket 7 november 2007

    Tack för alla toppentips! (Y)

  • e_p_a2000 7 november 2007

    Hemma gjorda hamburgare är lätt snabbt och gott.

    Bara blanda nötfärs ett ägg lite ströbröd och dina favokryddot till biffar och stek. servera med fullkorns bröd och sheddarost.

  • Receptsamlaren 8 november 2007

    Hej,
    jag brukar kolla efter såna där "fuskpåsar".
    Typ de man bara tillsätter korv, kyckling eller fisk. Smakar oftast mycket och går snabbt. Har bl a provat "svensk korvgryta". Den är superenkel och väldigt god.
    Urvalet är stort, har man bara basmat hemma fungerar det alltid!

  • Michelle_Jeppson 8 november 2007

    stek några köttbullar och koka lite makaroner , En stuvning är aldrig fel , skär upp lite grönsaker . Väldigt Gott om man bara vill äta något snabbt och har igentligen nt tid .

  • tna51 9 november 2007

    Nikkaluoktasoppa med köttfärs och vitkål. Mycket enkel och otroligt god, eller en thaisoppa (stark o varm)

  • pehrzonflickan 9 november 2007

    Färdig oxpytt med lite extra svamp och lök, röbetor och stekt ägg! Annars funkar ju pasta med tomatsås där du kan variera innehållet som skinka, korv, räkor eller kyckling. Idag åt jag snabbmat. Grillade fiskpinnar, stuvad spenat och potatismos.
    Har du ris över från gårdagen blandar du i någon form av kött och sedan en färdig pulversoppa i en gratängform, strö över lite ost och in i ugnen. Hoppas att det blev nåt som passade. Ska nu iväg och hämta pizza, snabbt, enkelt men dock mat för nån enstaka fredag!

  • regularmalin 9 november 2007

    Jag brukar göra wok med vad som finns i kylskåpet eller frysta grönsaker, finns ju färdiga såser att blanda i som är jättegoda.

    pastasallad är också jättegott, eller kycklingsallad. brukar bara göra en god sallad på vad jag har hemma, tex körsbärstomater, rädisor, paprika, sallad, sockerärter och fetaost, sen bara bladna i vad jag vill ha i pasta eller köttväg. jättegott och smidigt om man inte har tillgång till micro!

  • irrevirre 9 november 2007

    Halloj,

    Här är en otroligt enkel rätt vi gilla MYCKET!

    Ugnspannkaka med skinka och purjo
    Ingredienser
    4 st Ägg
    2 dl Vetemjöl
    4 dl Mjölk, standard
    0,5 tsk Örtsalt
    1 krm Vitpeppar
    2 msk Smör (smält)
    150 g Skinka, rökt (strimlad)
    1 st Purjolök (liten)
    2 msk Gräslök (klippt (kan uteslutas))

    Gör så här!
    Vispa ihop äggen med mjölet. Späd efter hand med mjölken, krydda och rör i smält fett. Låt gärna smeten svälla en stund.

    Häll upp smeten i en smord form ca 20*30 cm. Strö över strimlad skinka och purjo.

    Grädda ca 30 minuter i 225 g.

    Klipp ev. gräslök över och servera bums med grönsallad

  • lenastephanopoulos 10 november 2007

    Mitt bästa tips till dig är att du under helgerna lagar storkok eller gör lite extra av maten du tillagar och sedan fryser in i lagom portioner, för att ta fram på vardagarna,
    Gör några extra crepes, plättar etc. En större sats Chili con carne, soppor, grytor av olika slag, köttfärssås, hemlagad pölsa med korngryn och rimmat fläsk, en god levergryta.......
    Omelett, äggröra med bacon eller rökt skivad lax, varma smörgåsar är mycket snabba måltider kompletterat med grönsaker.

  • jas65 10 november 2007

    Köttbullar / falukorv med makaroner eller stuvade makaroner.
    Stuvad vit kål/ eller blomkål med falukorv
    Chilicorncarne.
    Köttfärsås med pasta.
    Kål/ fläsk färs pudding.
    Korv stroganov.
    Biff stroganov.
    Panbiff med lök
    Köttfäsrlimpa med med kokt potatis.
    Gratinerad pasta med köttfärssås.

  • irrevirre 10 november 2007

    Eller en superenkel och god soppa!

    Krämig het tomatsoppa med chili och kokos.
    Ingredienser
    500 g Tomater, krossade (med chilismak)
    1 burk Kokosmjölk ((4 dl))
    Basilika
    Flingsalt
    Svartpeppar
    Tillbehör:
    Matyoghurt
    Bröd

    Gör så här!
    Koka upp tomater och kokosmjölk.
    Tillsätt färsk, hackad eller torkad basilika. Småkoka ett par minuter.
    Mixa soppan slät med mixerstav direkt i grytan.
    Smaka av med salt och peppar.
    Garnera gärna med lite färska örter.

    Servera soppan med en klick matyoghurt, smörgåsar och lite grönt.

    Soppan blir het av chilin. Om du vill ha mildare smak, byt ut hälftenl till vanliga krossade tomater.

  • Aspholme 11 november 2007

    Om man förbereder det man skall laga till, så tar det inte länge att laga maten. Tex. ta fram fryst köttfärs dagen innan och låt den tina i kylskåpet. Potatis som skall kokas kokar fortare om man delar den i mindre bitar. Gratänger kan man göra paralellt med annan rätt dagen innan, sedan är det bara att värma.

  • jackpott 12 november 2007

    Jag brukar göra min egna gryta, blir alltid olika varje gång, men grunden är i princip vilket kött som hellst, sen rör man ner precis det man vill, brukar oftast ta rester som finns i kylen.. Tomat, purjo, stark tacosås, matgrädde, kokosmjölk.. man kan ha i i princip vad som hellst, och sen mycket buljong och kryddor.. detta serveras till ris.


    Om man inte är sugen på det, så finns det något Ännu lättare - om man nu skulle tro att det var möjligt.. Ta fram lite köttfärs, tina, stek på - koka ris. Rör i lite frysta grönsaker i köttfärsen, nån salgs sås - tacosås? häll i precis det du tycker passar, blanda sedan i riset i köttfärs-röran. Klart!


    Snabbt, enkelt och Gott!

  • jessicasangre 12 november 2007

    Jag brukar faktiskt köpa färsk pasta i form av ravioli som är fylld med ricottaost.
    Koka upp. Fräs lite lök, strimlad skinka, salt peppar och vitlök (påläggsskinka går bra i brist på annat och när man inte orkar ta sig till affären). Häll över lite matlagningsgrädde så det blir krämigt. Blanda med pastan och så var det klart!!
    mm, gott!

  • 12 november 2007

    Är jag riktigt lat o har riktigt bråttom så kan jag faktiskt köpa en sådan färdig potatisgratäng som säljs i vacumförpackningar nu.....sedan delar jag i kassler tärningar o strör över lie riven ost o paprika pulver o in i ugnen tills den blir varm .....Lätt ,Snabbt o Gott!!!
    (Vill man ha mer smak kan man även blanda i lite färsk paprika i små bitar!! ):Z

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.