Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vardagsrätten som alltid går hem hos dina barn.....??

  • bernit 23 juli 2009

    Jag har ju inte dessa problem eftersom mina barn är vuxna för länge sedan men jag tycker mej kunna läsa mellan raderna att barnen ofta "bestämmer" vad som skall ätas ??!!
    När mina barn växte upp åts det vad som ställdes fram på bordet och det var alltid bra och varierande kost.
    När barnen bestämde vad som skulle ätas så var det vid speciella tillfällen, helg, födelsedag etc. och då var de ofta själva med i köket och fixade maten.
    Jag tror ju att barnen äter det mesta om man ger dem en vällagad och varierande mat (inte prefabricerat) och som vi vuxna så tycker de om olika mat olika mycket och det varierar över tid.
    :p:p

  • Arkenstone 24 juli 2009

    Jag tror ju att barnen äter det mesta om man ger dem en vällagad och varierande mat (inte prefabricerat) och som vi vuxna så tycker de om olika mat olika mycket och det varierar över tid.
    :p:p

    Kan bara konstatera att barn är olika. Ett av mina "frön" vill helst att jag ska hålla mig till några få rätter och avskyr mitt surfande på Matklubben. :D Variation går alltså bort. Dessutom blir han gladast om han får pulvermos, Mamma scans köttbullar och frysta hamburgare istället för hemlagat. Oprefabricerat går alltså bort. Och, ja, det där med vällagat, efter som han helst vill ha halvfabrikaten så tycker jag nog att även det går bort. De andra två är tack och lov något mera öppensinnade.

  • Eery 24 juli 2009

    Skrivet av Arkenstone den 24 jul 2009

    Jag tror ju att barnen äter det mesta om man ger dem en vällagad och varierande mat (inte prefabricerat) och som vi vuxna så tycker de om olika mat olika mycket och det varierar över tid.
    :p:p

    Kan bara konstatera att barn är olika. Ett av mina "frön" vill helst att jag ska hålla mig till några få rätter och avskyr mitt surfande på Matklubben. :D Variation går alltså bort. Dessutom blir han gladast om han får pulvermos, Mamma scans köttbullar och frysta hamburgare istället för hemlagat. Oprefabricerat går alltså bort. Och, ja, det där med vällagat, efter som han helst vill ha halvfabrikaten så tycker jag nog att även det går bort. De andra två är tack och lov något mera öppensinnade.


    Kokkonst bortkastat på "finsmakare". kompisens unge älskar pulvermos.... hans mamma är kock:o

  • Supermom70 26 juli 2009

    Skrivet av bernit den 24 jul 2009

    Jag har ju inte dessa problem eftersom mina barn är vuxna för länge sedan men jag tycker mej kunna läsa mellan raderna att barnen ofta "bestämmer" vad som skall ätas ??!!
    När mina barn växte upp åts det vad som ställdes fram på bordet och det var alltid bra och varierande kost.
    När barnen bestämde vad som skulle ätas så var det vid speciella tillfällen, helg, födelsedag etc. och då var de ofta själva med i köket och fixade maten.
    Jag tror ju att barnen äter det mesta om man ger dem en vällagad och varierande mat (inte prefabricerat) och som vi vuxna så tycker de om olika mat olika mycket och det varierar över tid.
    :p:p


    Nej mina barn "bestämmer" inte vad de ska få till middag, det får äta det som serveras. Men det är så tråkigt att höra " jag vill inte ha detta, jag tycker inte om detta osv osv" därför kan det vara bra att få lite tips på vad andra familjer lagar för mat för att prova lite nya ideér.
    Jag tror inte på att tvinga i barn mat utan jag vill att måltiderna ska vara trevliga och jag vill inte att mina barn ska "leva" av frukostmat (fil, macka, flingor osv) som de äter bra av.. ..
    Har man dessutom dålig fantasi som "matmor" så är det alltid bra med nya rätter som brukar gå hem hos andra barn... Så tänker jag!
    Om mina barn skulle bestämma "festmat" på helgerna så skulle jag och min man få äta köttbullar och korv varje helg :p

  • Arkenstone 26 juli 2009

    Om mina barn skulle bestämma "festmat" på helgerna så skulle jag och min man få äta köttbullar och korv varje helg :p

    Där har vi mitt problem inringat! Jag har inte så stora problem med vardagarna längre utan har hyfsat många rätter som fungerar bra, men när jag vill "göra mig till" och laga något extra gott till helgen.. Då börjar det bli riktigt knivigt. Torsk med äggsås i all ära, men till fredagkvällen känns det väl sådär. :-s
    Men jag tar helgerna i en annan tråd för att inte röra till det.

  • Supermom70 27 juli 2009

    Skrivet av Arkenstone den 26 jul 2009

    Om mina barn skulle bestämma "festmat" på helgerna så skulle jag och min man få äta köttbullar och korv varje helg :p

    Där har vi mitt problem inringat! Jag har inte så stora problem med vardagarna längre utan har hyfsat många rätter som fungerar bra, men när jag vill "göra mig till" och laga något extra gott till helgen.. Då börjar det bli riktigt knivigt. Torsk med äggsås i all ära, men till fredagkvällen känns det väl sådär. :-s
    Men jag tar helgerna i en annan tråd för att inte röra till det.


    Tacos funkar härhemma hos oss.. Men varje helg kan ju bli lite tjatigt det med :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.