Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vardagsrätten som alltid går hem hos dina barn.....??

  • Supermom70 20 juli 2009

    Kan ni dela med er av era barns favoritrecept?? ( länka gärna)
    Har just nu kräsna barn och de har tyvärr ingen mamma som har bra fantasi när det gäller matlagning...
    Skulle behöva lite nya "favvorätter"... (Y)

    Tack för hjälpen!

  • lena4 20 juli 2009

    Hos oss har det alltid gått hem med enkla maträtter som......
    Spagetti och köttfärssås
    Korvstroganoff och ris
    Och speciellt Pannkaka.
    Ett tag tjatade barnen (när de va små) om Pannkaka varje dag. Vet du att de blev det. Jag varierade med Pannkaka ,plättar, våfflor ugnspannkaka.
    De fick den maten en hel vecka.
    Sen kunde de tänka sig nåt annat. Jag tror att många barn inte gillar när det är lådor och gratänger, utan tex. potatis och kött var för sig.
    Lycka till

  • Annafbg 20 juli 2009

    Kokt torsk med äggsås möts alltid av jubel hemma hos mig! Till och med ärterna åker med av bara farten.:p
    Har inget recept att länka till, men det finns säkert här på MK om du vill ha.
    Håller med Lena4, många barn vill ha maten "uppdelad" så att de ser exakt vad de stoppar i munnen.

  • JennyV 20 juli 2009

    Hmm, har inte haft det problemet. Kan bero på att barnen inte är så gamla, så det kanske kommer. Jag lagar det jag känner för och hoppas att de äter, än så länge har det gått ganska bra! :p
    Alla barn är ju olika men "barnmaten" som går ner är ju :
    Köttbullar och potatis/mos
    Spagetti och köttfärssås
    Korv och pasta
    Och även något som min äldsta alltid vill ha om hon får välja:
    Spagetti och köttbullar/prinskorv

  • farmoringer 20 juli 2009

    Mitt barnbarn älskar stekt lax och potatis, ingen sås. Han är en stor fiskälskare och det känns bra tycker jag. Men det ska vara för sig.
    Han är ingen stor risätare.
    Köttgrytor tycker han om om det inte är grönsaker i.
    Annars allt med färs antingen det är pannbiff, köttbullar eller köttfärslimpa.

  • The_mama97mia 20 juli 2009

    Ja, den ständiga frågan.... vad vill ni ha för mat idag.... Ett tag var det tacos på längden och tvären, ett tag pannkakor (ler igenkännande åt inlägget ovan.....)
    Nu får jag överraska de små (?) ibland och några favoriter kommer här:

    Chicken bitar/nuggets á la Mia
    Jag tycker hemlagade chicken nuggets är mer äkta liksom....

    Lax i paket med Millans smör Ofta vill dom ha lax på planka - det är ju jättegott, gör hemlagat potatismos o sen ngn god pulversås o skjuts in i ugnen....

    Millans fisk
    Ibland är Millans fisk det enda i fiskväg som duger, testa gärna det är förvånande gott!


    Thai-mat är populärt här hemma. Antingen nudlar eller ris till. Detta gör jag i flera olika varianter, men kryddning o smaksättning är i princip enligt receptet.

    (Y)

  • Erajscha 20 juli 2009

    Kyckling går ALLTID hem hos bonusgrabben - i alla former.

    Annat som brukar funka är

    Citronbitare (istället för fiskpinnar) potatis och remoladsås
    Lasagne
    Grillade revben
    Pannbiff med potatis och brunsås.
    wokade nudlar med minimajs, morötter, bambuskott och förstås kyckling men även med biff funkar.
    Lövbit med pommes
    stekt ägg, stekt potatis och bacon (eller falukorv för den delen)
    hemgjorda hamburgare
    korv med bröd
    stek och rostad potatis, kokt broccoli

  • Roskerstin 20 juli 2009

    Lasagne går alltid hem hos mina barn och barnbarn. Hade 6 personer på besök här i skärgården i går och det blev succe igen. Har en liten aning om att det är lite bökigt att göra för unga föräldrar i dagens stressiga samhälle, därför uppskattas det extra hos mormor/mrfar eller farmor/farfar.

  • ros 20 juli 2009

    :)Kyckling är ett säkert kort hos oss:
    Kycklinggryta, kycklingspett, marinerad kyckling

    Fläskfilégryta utan paprika
    Hemmagjorda köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa

    Soppor med potatis och lök som bas. Variera med laxbitar, korvslantar, falukorvsbitar

    Plättar, omelett

    Hemmagjord pizza. Var och en får välja ingredienser på sin del

    Jag håller med flera av inläggen tidigare.
    Det ska "synas" vad det är för mat, inte gratänger mm.

    Kött för sig, potatis, ris eller pasta för sig. Såsen för sig.

    I en viss ålder passar det kanske bäst med "plockmat": gurkstavar, morotsstavar, ostbitar istället för en sallad.

    Många gånger hänger det på hur mycket tid jag har och inspirationen
    Alla barn är olika. En del äter allt. En del knappt något.
    En del vågar smaka på "ny" mat, andra vågar inte.

    Både stora och små "äter med ögonen"

    Lycka till!

  • NicolinaZ 20 juli 2009

    Dubbelpanerade fiskfiléer med kokt färskpotatis har alltid funkat fint för mina ungar! Ja och så köttfärslimpa med potatis eller ris...
    En annan favorit är kycklingbitar stuvade med curry och creme fraiche....
    Stekt potatis i en omelett funkar också finfint!

    Lycka till!

  • Amandia 20 juli 2009

    Jag har en dotter på 4,5 år och det mesta går hem hos henne.
    Det hon har svårt för är potatissallad. Även hemmalagad.

    Men sånt som garanterat går hem är:
    Korvstroganoff och ris
    Spagetti och köttfärssås
    Pannkakor med sylt och vispad grädde
    Makaroner och bacon falukorv/köttbullar
    Pizza
    Lasagne


    Igår åt vi fisk. Det vart röding som min man hade fiskat upp.
    Jag kryddade den med havssalt och citronpeppar. La den i en form med mycket (!) smör runt om och in i ugnen tills den släppte från skinnet. då tog jag ut den och hällde grädde över den och in en stund till i ugnen. Serverade kokt färsk potatis och en fin sallad till. Det är en maträtt som min dotter älskar. Hon är tokig i fisk. =)

  • Supermom70 22 juli 2009

    Tack för era tips!
    Ja.. man vill ju gärna variera maten så det inte blir korv, köttbullar, makaroner, pannkakor varje dag! :D Men ibland känns det som att om barnen ska äta UTAN gnäll ( alltid någon som har något att klaga på...:@) så är det lugnast med korv, köttbullar, makoroner och pannkakor! :D
    Men det vägrar jag! :p
    Fast denna sidan är ju otroligt bra måste jag säga!

    Gör ni egna matsedlar? Har ni typ en "korvdag" eller "köttfärsdag" osv eller hur brukar ni lägga upp det??

    Kramis!

  • Okänd 22 juli 2009

    Gör en rejäl ugnspannkaka, men i stället för fläsk tar du prinskorvar skurna i roliga former som du smörfräser lätt innan du slår på pannkakssmeten, det går alltid hem!

  • miia69 22 juli 2009

    Tack jan-gunnar! Det kommer uppskattats hos fröknarna här hemma... Känns som läge för dem att dessutom kunna vara med att välja och trycka ut med pepparkaksformarna!

  • Supermom70 22 juli 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 22 jul 2009

    Gör en rejäl ugnspannkaka, men i stället för fläsk tar du prinskorvar skurna i roliga former som du smörfräser lätt innan du slår på pannkakssmeten, det går alltid hem!


    Har provat ugnspannkaka - inget jubel direkt.. Men det är klart med korvbitar kanske det går bättre! :)(Y)

  • Supermom70 22 juli 2009

    Skrivet av lena4 den 20 jul 2009

    Hos oss har det alltid gått hem med enkla maträtter som......
    Spagetti och köttfärssås
    Korvstroganoff och ris
    Och speciellt Pannkaka.
    Ett tag tjatade barnen (när de va små) om Pannkaka varje dag. Vet du att de blev det. Jag varierade med Pannkaka ,plättar, våfflor ugnspannkaka.
    De fick den maten en hel vecka.
    Sen kunde de tänka sig nåt annat. Jag tror att många barn inte gillar när det är lådor och gratänger, utan tex. potatis och kött var för sig.
    Lycka till


    Man kanske skulle köra typ köttbullar en hel vecka så kanske de vill ha något annat sen ?? Ha ha ha :D

  • lena4 22 juli 2009

    Det tycker jag att du ska testa, kul att höra reaktionen från barnen.

    Hos mig funkade det iallafall.(L):D

  • Supermom70 22 juli 2009

    Skrivet av lena4 den 22 jul 2009

    Det tycker jag att du ska testa, kul att höra reaktionen från barnen.

    Hos mig funkade det iallafall.(L):D


    Smart! Ibland får man använda omvänd psykologi.. Både på barn och make :D

  • safir74 22 juli 2009

    Denna kycklingrätt älskar mina barn
    Djungelgryta

  • pia61 23 juli 2009

    Mina kräsna syskonbarn gillar dessa rätter:

    Biff-i-panna
    Leifs Specialare
    Marias ostsoppa
    Pias korvpasta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.