Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Variera grönsakerna

  • Erajscha 7 mars 2010

    Vi äter alltid någon form av fiberrika grönsaker (alltså hit räknas inte sallad, gurka, tomat och sånt som man äter för att det bara är gott) som en viktig del av varje måltid (alltså inte bara som lite garnityr). Poängen är att sänka det totala GI:t på måltiden...

    Jag tycker det är svårt att variera sig, ofta blir det bara micrade ärtor.

    Vi brukar ofta ha:

    * micrade ärtor
    * wokad broccoli med vitlök
    * morotsstavar
    * vitlöksbrässerade morötter
    * wokgrönsaker
    * ugnsrostade palsternacka/morötter

    Mindre ofta:

    * kokta sockerärtor (dyrt)
    * micrade sugar snaps (också dyrt)

    Jag vill gärna ha tips på både fler vardagsvarianter och fler "festgoda" grönsaker..

    Tips jag fått och tänker prova:

    * marinerad blomkål
    * ugnsrostad blomkål
    * rödkål- och äppelsallad

  • The_mama97mia 7 mars 2010

    Stekt/grillad squash med pressad citron över. Det kör jag mkt när jag grillar. Kanske inte är så fiberrikt då.

    Blomkål är ju också gott att ugnssteka eller äta rå.

    Lök och purjolök är också väldigt gott att steka i ugn eller panna, men det kanske är för sött för att ha GI -effekt.

  • Erajscha 7 mars 2010

    Grejen är att jag äter enligt tallriksmodellen och en tredjedel lök på tallriken blir sådär...


    Squash är smaskens men tyvärr som gurka - inga fibrer att prata om.

    Ugnsstekt blomkål har jag inte provat. Hur gör du den? Färsk eller frusen blomkål?.

  • The_mama97mia 7 mars 2010

    Ahaaaa.... du menar sååååå.... :)

    Blomkål går att göra färsk i ugnen, precis som du rostar andra grönsaker, mkt gott med curry på - blir som indisk blomkål då. Jag har inget särskilt recept men det finns säkert bra tips här. Också gott att blanda hälften blomkål, hälften broccoli.

    Kan du äta kålrot? Det är jättegott att göra som pommes i ugnen, bara skära stavar/bitar o rosta. Och Rödbetor!!!!
    Jag är väldigt väldigt förtjust i ugnsrostade grön/rotsaker och blandar hej vilt efter vad som är i säsong o vad jag har hemma då.

  • Erajscha 7 mars 2010

    Ja rödbetor gillar jag men tyvärr är inte resten av familjen lika entusiastiska. Fats jag föredrar dem som primörer, nu är de lite träiga tycker jag.

    Kålrot är isf en ersättning för potatis och det tror jag inte heller går igenom här hemma.


    men ang blomkålen, blir det bra om man försöker ugnsrosta frusen blomkål?

  • Gnurf 7 mars 2010

    Råkost!?? Alltså någon form av Pizzasallad men med lite fler ingredienser. Jag brukar köra Vitkål, rödkål, morötter, rödlök, paprika. Strimla upp hela faderullan å på med en ganska stark vinägrett. Det ger massor av fibrer. jag använder denna variant ofta just för att ersätta kolhydrater, få fibrer och volym på tallriken.

    Lättkokt broccoli/blomkål i små buketter och på med en vitlöksvinägrett. Oxå gott.

  • Erajscha 7 mars 2010

    Jag är inte så förtjust i när det blir för surt. Pizzasallad gör jag ibland men det är det bara jag som äter av här hemma och jag hinner aldrig sätta i mig ett helt vitkålshuvud innan det blir dåligt.

  • The_mama97mia 7 mars 2010

    Frusen blomkål i ugn, borde ju gå, men risk att det kanske blir vattnigt? Bara att prova vetja.

  • llinan 7 mars 2010

    Man kan ju blanda babyspenat,soltorkad tomat, rödlök och fetaost,kanske hälla över lite olja med kryddor. Champinjoner älskar vi råa går bra som dom är eller gör lite olja,balsamvinäger.grillkrydda, salt o peppar . Samma kan man marinera rå blomkål med. Champinjoner med lite sweet chilisås är barnens favorit.. Rå broccoli äter vi också ska man lyxa lite kan man ta lite lättcremefraiche,mögelost,salt peppar o salladskrydda i broccolin. Det var lite jag kom på nu.

  • Erajscha 7 mars 2010

    babyspenat,soltorkad tomat, rödlök och fetaost är supergott men innehåller typ inga fibrer....

    Sweet chili går bort - socker.

    Hittar jag fin färsk blomkål ska jag prova att marinera den. :-)

  • mattant41 7 mars 2010

    Här är det uppskattat av barnen när vi har sallad med grovriven morot, finstrimlad vitkål och lite grovrivet äpple i.

    Rödkål har ju lite mildare smak än vitkål i sallader, själv tycker jag det är jättegott.

    Rättika kan det vara något?? visserligen är väl det också som råkost men ändå.

  • MatAnders 7 mars 2010

    Bomkål,potatis,curry och kokosmjölk e en god kombination och då vitkök i förståss.

  • Erajscha 7 mars 2010

    Rödkål och äpple kan man ju prova!

  • Bumbis 7 mars 2010

    Jag tycker att du ni ska prova Vitlöksdoftande morotssallad som finns här på MK. Den var jättegod och håller länge i kylen.

  • The_mama97mia 7 mars 2010

    mmm du ser, lite tips har du fått i a f.
    Kolla efter blomkål det är väl inte billigaste nu, men broccoli brukar vara bra priser på.

    Håller med dig om att rödbetorna är lite träiga så här års, men ibland har man tur o hittar ngn påse med små betor i.

    Du har väl kollat in varianter med kikärtor förstås, det kanske kan vara nåt?
    Men du är ju så duktig på allt vegetariskt så det har du ju koll på själv. :)
    Jag tänkte annars om det ska vara en tredjedel av tallriken - så kunde ju kikärtor vara 1/6, och blomkål/broccoli 1/6?

    Kul att diskutera! Man får lite nyttighetstips!

  • sikaal 7 mars 2010

    Hur är det med bönor? Vi använder mycket gröna (frysta) brytbönor, bara kokta en par minuter, så det fortfarande är spänst i. En vana sedan barnen var små, då ärtor inte var populärt!

  • mattant41 7 mars 2010

    Ja olika är det när äldste sonen var liten och inte ville äta löste vi det genom att värma lite ärtor och blanda i och vips så gick vad som helst ner.

  • Mistys 7 mars 2010

    Detta brukar vi göra ibland. Det är jättegott, speciellt till en köttbit.
    Sparris- och svampfräs
    Ingredienser
    Portioner: 6

    200 g fryst sparris
    150 g shiitakesvamp (alt t ex ostronskivling, skogschampinjoner, vanliga champinjoner eller portabella)
    1 påse pinjenötter (35 g)
    1 msk olja
    1 msk finhackad vitlök
    1 msk sojasås
    1/2 krm socker
    Gör så här
    1. Spola hastigt sparrisen
    i hett vatten och skär den i mindre bitar. Rosta
    pinjenötterna i en torr, het stekpanna.
    2. Dela svampen. Hetta upp olja i en panna.
    Fräs svampen med vitlöken till fin färg.
    3. Lägg i sparris och pinjenötter. Fräs någon
    minut. Tillsätt sojasås och socker. Salta och
    peppra lätt.

  • Mistys 7 mars 2010

    En annan sak vi äter ibland är ugnsrostad butternut squash och jordärtskockor. Jätte,jätte gott med lite flingsalt,olja och örter vad man tycker om. Vet dock inte hur det är med fiberhalten. Delar bara i små fyrkantiga bitar och rostar på plåt Mums!!! ( Köpte en idag haha så nu ska det bli det i morgon )

  • asasto 7 mars 2010

    Groddar brukar vara GI vänliga.

    Allt man behöver är frön (ex. alfalfa, mungbönor, gröna linser) + stora glasburkar + nylonstrumpor + några gummisnoddar + vatten såklart. Det tar ca 5-7dagar från frö till ätklara groddar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.