Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetariskt till bjudning

  • wilmot 2 februari 2011

    Har någon tips på vegetarisk festmat. Jag o maken har precis börjat äta vegetariskt så jag är novis på detta! Det behöver inte vara gourmet, men något roligare än quorn, kanske...

  • The_mama97mia 2 februari 2011

    hej, jag vill inte verka tråkig, men det finns ett antal trådar om vegetarisk mat, skriv vegetarisk i matpratsökning så får du upp flera trådar att botanisera i.

    Annars kan jag bara tipsa om olika puréer, timbaler, flarn (typ pajer) m.m. som form - kan vara lite mera festligt.

    Sen beror det ju på vad för annat än vego ni äter ex mjölk, ägg, etc.

    Tips man kan koka kålrot eller rotselleriskivor o sen panera och steka som vego snitzel.
    Palsternackor går inte heller av för hackor, det är en av de godaste rotsakerna jag vet, gör rösti på palsternacka!

  • Anemona35 2 februari 2011

    Rostade rotsaker med hoummos, tzatziki eller någon mixad bönröra.

    Chevre med honung och pinjenötter, melon till

    Färska fikon med ädelost och lite päron

    Fräs bladspenat med vitlök, servera med bulgur och avocado-/bönsallad

    Rotsaksgratäng

    Det beror ju lite på vad det är för bjudning och om alla är veg, och om det äts ost eller mjölkprodukter. Själv skulle jag nog köra en buffé.

  • Mistys 2 februari 2011

    Afrikansk kikärtsgryta

    Detta är ett favorit recept. Min dotter gör detta ibland och det är supergott.
    Till fest brukar hon ta vanliga recept för kyckling och filè och byta mot qournfilè bara. Enkelt och blir precis lika bra som originalet!

  • Vetebullen 2 februari 2011

    Denna kan ni göra helt vegetarisk. Byt ut köttbuljongen till nå´t annat Testa gärna med egna kryddor som ni tycker om.(Y)(Y)

    Ris och purjolöksgratäng

  • Boboo 2 februari 2011

    Hej jag brukar göra spenat och riccotta fyllda cannelloni som jag lägger på en tomatsås, och en ost eller vitsås sedan gratinerar jag det i ugnen. Mättande och jättegott.

    Sen brukar jag göra en pastasås med soltorkade tomater, champinjoner och fetaost som grund kan du använda grädde eller creme freiche.

    Min minestronesoppa

    Och denna om du utesluter kycklingen, kan tex ta kikärtor, feta eller något liknande istället.
    Kyckling och grönsaksgratäng

    Samma här välj något annat en choritzo eller bara mer av dom andra ingredienserna.
    "Grekisk" låda

    Ska det vara lite finare bjudning är nog cannelloni lämpligast. Nu har jag utgått från att ni äter mejeriprodukter...
    Hoppas nånting passar.

    Lycka till....:) //Boboo

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.