Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

[Video] Raggmunkar, lätt gott och snabbt! :-)

  • flibben 28 mars 2010

    Här kommer en gammal klassiker, raggmunkar! Har lagat det mycket på senaste tiden på grund av en väldigt liten budget, men vem säger att man inte båda kan äta gott och billigt?!

    Här kommer en video som sagt, må gott, ät gott!

    http://ubetoo.com/flibben/27204

    kärlek // flibb

  • amoz 28 mars 2010

    Nej! ingen lök i rålåper eller som ni säger raggmunkar!!!! Och så ska det vara malen kryddpeppar i smeten. Och inte att förglömma, de ska stekas i fläskflott, inte smör, och fläsket äter man till.
    Nu pratar vi rålåper, förlåt, raggmunkar{laugh}

  • boz1965 28 mars 2010

    Skrivet av amoz den 28 mar 2010

    Nej! ingen lök i rålåper eller som ni säger raggmunkar!!!! Och så ska det vara malen kryddpeppar i smeten. Och inte att förglömma, de ska stekas i fläskflott, inte smör, och fläsket äter man till.
    Nu pratar vi rålåper, förlåt, raggmunkar{laugh}


    Ungefär så jag gör mina rårakor (som det heter här) också.

  • amoz 28 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 28 mar 2010

    Skrivet av amoz den 28 mar 2010

    Nej! ingen lök i rålåper eller som ni säger raggmunkar!!!! Och så ska det vara malen kryddpeppar i smeten. Och inte att förglömma, de ska stekas i fläskflott, inte smör, och fläsket äter man till.
    Nu pratar vi rålåper, förlåt, raggmunkar{laugh}


    Ungefär så jag gör mina rårakor (som det heter här) också.



    Det låter betryggande...blir lite orolig då jag läser recept där dom ändrat så ursprunget försvunnit.

  • jimboz 28 mars 2010

    Jag passade på att söka upp dina recept för jag ska skicka länken till min son som ska bo hos en kompis en månad...

    Lägger upp den så alla kan skicka den till sina barn, recepten täcker väl en vecka i allafall :)

    http://ubetoo.com/flibben/27204

    Edit: Ajdå ! Den stannade visst bara vi detta recept...

    Då får ni söka på flibben på själva sidan så kommer dom recepten upp...

  • amoz 28 mars 2010

    {question}{question}{question}{question}

  • bernit 28 mars 2010

    Skrivet av amoz den 28 mar 2010

    Nej! ingen lök i rålåper eller som ni säger raggmunkar!!!! Och så ska det vara malen kryddpeppar i smeten. Och inte att förglömma, de ska stekas i fläskflott, inte smör, och fläsket äter man till.
    Nu pratar vi rålåper, förlåt, raggmunkar{laugh}


    TAck !!! - med knaperstekt fläsk i mycket stekflott och lngon - var rädd om våra klassiker{bashful}

  • amoz 28 mars 2010

    Skrivet av bernit den 28 mar 2010

    Skrivet av amoz den 28 mar 2010

    Nej! ingen lök i rålåper eller som ni säger raggmunkar!!!! Och så ska det vara malen kryddpeppar i smeten. Och inte att förglömma, de ska stekas i fläskflott, inte smör, och fläsket äter man till.
    Nu pratar vi rålåper, förlåt, raggmunkar{laugh}


    TAck !!! - med knaperstekt fläsk i mycket stekflott och lngon - var rädd om våra klassiker{bashful}


    Jag håller med...vi måste värna om våra ursprungsrecept även om det kan vara kul att testa nytt ibland. Men vissa recept får man bara inte ändra på tycker jag.

  • boz1965 28 mars 2010

    Det är ju såklart kul att experimentera också - även med "husgudarna". Men då får man kalla det nåt annat.

  • amoz 28 mars 2010

    Precis så menar jag oxå.......annars är det nästan olagligt{laugh}

  • boz1965 28 mars 2010

    Eller borde vara det iaf :DD

    Sen brukar jag skala potatisen också, killen i filmen körde ner dem med skalen på.

  • amoz 28 mars 2010

    Ja det är klart att skalen ska bort och det bästa resultatet blir om man river potatisen för hand och inte i maskin.

  • boz1965 28 mars 2010

    Ja, man vet inte vilka bekämpningsmedelsrester som sitter kvar i skalen. Tycker också att det blir ett "slarvigt" resultat om man river i maskin. Men det är klart, ska man riva 50 kilo potatis till rårakor på en restaurang eller nåt så är maskinerna bra att ha.

  • amoz 28 mars 2010

    Jo det är ju en viss skillnad men hemma vid så funkar det utmärkt med ett hederligt rivjärn, även om det gäller att hålla undan knogarna:DD

  • boz1965 28 mars 2010

    Det kallas ju "knuckle buster" - knogkrossen på engelska. :DD

  • The_mama97mia 28 mars 2010

    Jag tycker det var en trevlig och informativ film. Jag skulle nog också skala potatisen innan, men lök i är urgott.
    Heja Flibben!

  • flibben 28 mars 2010

    Wow, tack för alla respons!

    Ledsen om jag vikit av lite från det som tydligen är originalreceptet här, inte meningen att trampa er veteraner på tårna, ni som vet hur det gått till i alla tider ;) Löken har jag som krydda, det är lättaste sättet att få lite smak på dom tycker jag :-]

    För den som vill hålla koll på nya recept så finns allting samlat på www.ubetoo.com/flibben , kul att du länkar din son vidare till sidan jimboz, nu blir jag faktiskt lite stolt :]]]]

    Angående skalen så brukar jag lämna skal på det mesta (förutom lök då...) för att inte gå miste om dom nyttiga grejerna som sitter i skalet. Om man är rädd för bekämpningsmedel så bör man handla ekologiskt rakt av för inte lär man komma ifrån bekämpningsmedlena genom att avlägsna 2mm skal...

  • Bumbis 29 mars 2010

    Det såg jättegott ut, som alla dina receptvideos. Jag har aldrig gjort rårakor men jag ska prova och jag kommer oxå ha i lök, det är gott i det mesta.

  • boz1965 29 mars 2010

    Skrivet av flibben den 29 mar 2010

    Wow, tack för alla respons!

    Ledsen om jag vikit av lite från det som tydligen är originalreceptet här, inte meningen att trampa er veteraner på tårna, ni som vet hur det gått till i alla tider ;) Löken har jag som krydda, det är lättaste sättet att få lite smak på dom tycker jag :-]

    För den som vill hålla koll på nya recept så finns allting samlat på www.ubetoo.com/flibben , kul att du länkar din son vidare till sidan jimboz, nu blir jag faktiskt lite stolt :]]]]

    Angående skalen så brukar jag lämna skal på det mesta (förutom lök då...) för att inte gå miste om dom nyttiga grejerna som sitter i skalet. Om man är rädd för bekämpningsmedel så bör man handla ekologiskt rakt av för inte lär man komma ifrån bekämpningsmedlena genom att avlägsna 2mm skal...


    Nej förtusan! Ingen som är trampad på tårna här, inte. :)
    Men man kommenterar ju naturligtvis ibland. Det visar ju bara att vi blev intresserade av din video, ju. Hoppas att du inte blev avskräckt nu. Jag tycker att det är bra med sådana initiativ. Mer sånt, tack! :)

    Vad bekämpningsmedlen beträffar, så visst, man blir aldrig av med allt. Men det mesta brukar sitta i skalen och var och en gör såklart som den vill. Jag brukar iaf skala potatis och andra rotfrukter innan jag river dem.

  • Gnurf 29 mars 2010

    Hahaha...obetalbart!! :DD Jo vissa veteraner blir både stela i rygg och mer kognitiva funktioner med åren....>:D

    Skrivet av flibben den 29 mar 2010
    Ledsen om jag vikit av lite från det som tydligen är originalreceptet här, inte meningen att trampa er veteraner på tårna, ni som vet hur det gått till i alla tider ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.