Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterlyses: Ert bästa köttbullsrecept

  • Okänd 6 september 2009

    Skrivet av Lenkan den 6 sep 2009

    Jag tycker att hemligheten med att få "det lilla extra" i smaken på köttbullar är en msk senap i smeten och sen inte ha andra kryddor än salt, vit- och svartpeppar. Löken är viktig, är det folk som är petiga på lökbitar går det utmärkt att riva ned löken i


    Kanon!
    Senap i köttfärssmeten är en gammal beprövad metod.
    Det är kul att testa med olika sorters senap.

  • fruhagelin 22 oktober 2009

    Ett gott alternativ till köttbullar är danska frikadeller, som vi i min familj ALLTID har på julbordet..
    400 g fläskfärs
    1 ägg
    ca 2 dl mjöl
    1 dl mjöl
    1 gul lök hackad.
    salt och peppar

    Blanda allt till en smet och stek länge på svag värme. de ska kännas porösa och luftiga, det som är hela grejen med dessa goda frikadeller.

    KANON gott kan jag lova.

  • Nojjan69 23 oktober 2009

    Skrivet av fruhagelin den 22 okt 2009

    Ett gott alternativ till köttbullar är danska frikadeller, som vi i min familj ALLTID har på julbordet..
    400 g fläskfärs
    1 ägg
    ca 2 dl mjöl
    1 dl mjöl
    1 gul lök hackad.
    salt och peppar

    Blanda allt till en smet och stek länge på svag värme. de ska kännas porösa och luftiga, det som är hela grejen med dessa goda frikadeller.

    KANON gott kan jag lova.



    Ska du ha mjöl 2 ggr !!?

    Eller du har glömt k-et i mjölk på ett av ställena !?!

    Mvh

    Nojjan

  • chrisq 23 oktober 2009

    (Y) finns inga som slår farmors köttbullar jag lovar sök på det kram (L)

  • russinbullen 23 oktober 2009

    Du kan nog göra vilket recept du vill tycker jag, men glöm inte att ha' i kryddpeppar, för DET ger julsmak! GO JUL!:p

    Alltid bra att vara ute i tid.

  • mattjejen 23 oktober 2009

    För ett antal år sen gjorde jag köttbullar med kanel, mald nejlka å ingefära tror jag det va. Hittade receptet i Hemmets veckotidning, men har nu tappat bort receptet:@ E det nån som har det receptet??? Har letat här på nätet på olika sidor men inte hittat det:( Det luktade jul å det va dom godaste julköttbullar jag ätit(L) Skulle bli överlycklig om nån kan hjälpa mig:D

  • flingsalt 24 oktober 2009

    För mig är julköttbullar - vanliga köttbullar med kryddpeppar. Supergott! :)
    (viktigt är också att man inte gör dom för små.. dom ska vara lite större så dom blir saftiga o goda) Sen brukar jag vitpeppra dom ganska mycket vid stekningen också.

  • mattjejen 25 oktober 2009

    Puffar lite för julköttbullar å vanliga köttbullar... Hoppas fortfarande nån kan hjälpa mig me recept på julköttbullar med kanel, ingefära å nejlika i... då e min jul räddad:)

  • bubblemint 18 december 2009

    Ett tips är att alltid använda blandfärs för att få bästa konsistensen på köttbullarna.

    Ett bra grundrecept som många ovan nämnt är

    500 g blandfärs
    1 dl ströbröd blandat med 1-2 dl grädde. Låt svälla en stund och blanda sedan med färsen
    0,5-1 riven lök, eller 1 msk lökpulver
    1 ägg
    1-2 msk fond eller ca 1-2 tsk salt
    några drag med pepperkvarnen

    sen är det bara att testa sig fram. Alla har ju olika smak.
    Jag hade lingonsylt i mina sist, blev riktigt lyckat! De ska jag göra till julen :)
    En annan variant är med lite senap och ketchup.
    Och självklart örtkryddor av olika slag.
    I usa är det väldigt vanligt att ha riven ost i köttbullarna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.