Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

första julen..

  • Tes75 22 november 2008

    Ett tips till julbordet är Grönkålssallad med pepparot och grädde. En väldigt god sallad :D

  • MatAnders 22 november 2008

    Svampstuvning och omelett ett måste så gott med köttbullar och prinskorv till

  • LEDIVO 22 november 2008

    Hejsan!
    Jag tror inte det är så viktigt att ha ett stort julbord med en massa rätter - Jag satsar hellre på att de som är med får sin favorit. Tycker även att knytis funkar jättebra på julen.

  • LaJefa 22 november 2008

    Skrivet av KAROLO den 22 nov 2008

    Hejsan!
    Jag tror inte det är så viktigt att ha ett stort julbord med en massa rätter - Jag satsar hellre på att de som är med får sin favorit. Tycker även att knytis funkar jättebra på julen.


    Jag håller med. Sen vi flyttade till Spanien så är det bara dem absoluta favoriterna som serveras på julbordet. Jag gör naturligtvis en hel skinka...men annars e jag ganska sparsam med resterande läckerheter.

    Resterna av julskinkan brukar jag göra en god gratäng av under mellandagarna.

  • Countrygirl 23 november 2008

    Det är alltid trevligt att fira jul med släkt och vänner men det är också en känslig högtid. Hur väl känner dina föräldrar och dina svärföräldrar varandra?

    Jag hade frågat min sambo vad hans favoriträtt var på julbordet när han var liten och sedan bett min svärmor ta med det. Sedan hade jag gjort samma sak med mina föräldrar, bett dem ta med min favoriträtt tex pappas Janson.

    Jag hade definitivt låtit min svärmor göra skinkan. Inte för att den är så god utan för att min man älskar den och hon skulle bli så glad över frågan.

    Hoppas ni får en riktigt god Jul! :D

  • jesse741 23 november 2008

    Jag saknar alltid grönsaker på alla julbord jag är på. De grönsaker som finns är oftast till dekorationen. För några år sedan började jag tänka lite nyttigt och tog med mig en liten skål sallad på julafton. Det vissade sig att alla tyckte det var gott med sallad till all julmaten ,så nu har den lilla skålen blivet en JÄTTE skål sallad mitt på julbordet.

  • dahlis28 23 november 2008

    Hejsan hoppsan!
    Ägghalvor med räkor och räkomelett är ett måste på vårt julbord. :p Men det viktigaste är nog att ni inte stressar upp er om att allt ska vara perfekt :'(. Vi satte oss ner ett år med våra barn och skrev ner det vi tyckte var viktigast på julbordet. Många rätter som gjordes för släktingars skull togs bort. Hoppas allt går bra, God Jul!!!:D(L)

  • Eery 23 november 2008

    Skrivet av PillaL den 21 nov 2008

    Vi brukar ha musslor i bacon som lite extra småplock till julmaten, barnen och jag älskar det !
    Man lindar in en mussla (från konservburk) i en bacon bit och sätter i en tandpetare så att baconet sitter fast. Sedan steker man dem och serverar. De brukar ta slut först av allt på bordet...:) Annars är det väl som många andra har skrivit , julskinka, jansson, sill, lax, sillsallad, köttbullar, prinskorv, sylta, potatis , ägghalvor ( de har vi majonnäs,räkor och stenbitsrom/kaviar på). m.m, m.m.....
    Hoppas att ni får en riktigt mysig jul !


    äter inte musslor själv men det ska testas(Y)

  • ida85 24 november 2008

    vi brukar göra inlagd kycklingfilé i honung,soya & sirap ! så gott ! :p man kan ej sluta äta utav det. Eller kyckling inlindat i bacon ! också väldigt gott . (L)

  • marbork 25 november 2008

    I min familj så brukar vi göra så att förutom alla "bas rätter" så får var och en välja en eller två saker man vill ha på jul bordet, det brukar göra att alla blir nöjda och glada och taberas är inte ovanligt ^^

    Lite OT :P Men måste bara tipsa om en mysig grej som vi också gör, det är att vi på julaftons morgon har en stor grötfrukost med risgrynsgröt ( så klart :P ), julskinka och lite annat mysigt på morgonenen tillsammans med släkt och vänner och det brukar vara mycket uppskattat, man träffar varandra och har en jätte trevlig stund och en bra start på dagen! (Sedan brukar folk försvinna iväg på lite olika julfiranden men ändå haft en liten julafton med släkt och vänner.
    Sorry för OTn men behövde bara skriva lite :p

    God jul i förskott! :D

  • canonlars 25 november 2008

    Ett gott hemgjort knäckebröd och hem kokt leverpastej är aldrig fel på ett julbord.
    (Y)

  • ros 25 november 2008

    :)Julbordet behöver inte vara "överdådigt"
    Gör några "säkra kort"
    Efterrätter som går att frysa eller förberedas dagen innan typ cheesecake , pannacotta eller parfait.
    :)Värdparet ska hinna att umgås med släkt och vänner och inte bara stå i köket.
    Försök att skapa lite julstämning och glöm inte Kalle Anka
    Hoppas att ni får det trevligt med era resektive föräldrar
    God Jul på er(Y)

  • sajoh69 25 november 2008

    För mig är det ingen jul utan hemgjord sylta och ostkaka (från Hälsingland) :D

  • gogo 25 november 2008

    (L) Hej, har nu läst alla inläggen och det är fantastisk vad alla delar med sig av recept och tips inför julen, men jag tycker nog att vi glömmer en liten bit......Det är din jul och det är du som formar hur DU vill att den skall vara, vad du skall laga osv. Det skall ju inte vara så att du stressar ihjäl dig för att du skall ha julen hemma hos dig, för då hinner inte du känna ngn julglädje. Vi har haft knytis när vi varit hemma hos oss, att svärmor tagit med sig ngn del och ngn annan släkt/gäst tagit med ngn maträtt, för då hjälps ju alla åt. Jag har haft också haft jular där jag ordnat allt, och då menar jag ALLT. Rekommenderar dig att göra allt i dina prop...och gör allt om du känner för det för då blir det också trevligt och roligt och då känns det inte som en belastning men annars be om lite hjälp. Lycka till med julförberedelserna. (L)

  • elpatron 25 november 2008

    varför ska ni stå och göra er till massa extra för andra? Jul är en tradition och då ska ni ha framme det som NI vill ha, med lite extra kanske, men just så att NI får skapa er egna tradition som ska gå i arv. Så tycker jag. Det ska inte vara olika från år till år, utan just julen uppskattar jag när den har samma mönster varje år, hos den man är hos. Det är lite av tjusningen.

    Edit:
    Läste inte igenom hela tråden, men nu såg jag att föregående talare var inne lite på samma linje som jag. Sorry att jag inte läste innan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.