Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

första julen..

  • jessica-j 20 november 2008

    Detta året ska vi fira jul för första gången hemma hos oss. Självklart vill man att det ska bli så bra som möjligt nu när föräldrar och svärföräldrar kommer.. :)
    Är det någon som kan ge lite tips på vad man ska tänka på, och vad man ska bjuda på vid julbordet (förutan skinka, janssons, korv, rödbetssallad, mimosasallad, köttbullar och prinskorv som är ett måste..) Skulle vara roligt att kunna lägga till något nytt på bordet..

  • permat 20 november 2008

    laxrullar tycker jag e väldigt gott...ser lite lyxigt o avancerat ut oxå:)
    potatisgratäng kan man ha...
    Ål eller annan rökt fisk....

  • Roggan 20 november 2008

    En favorit på vårat julbord är skinkcrepes. Går att göra i förväg och frysa ner. Bara att ta fram och stoppa i i ugnen.
    Receptet på skinkstuvningen kommer här
    Mammas skinkstuvning

  • boz1965 20 november 2008

    Hm! Kan komma på en hel massa grejor, men ska bara ge några exempel.

    * Lax kokt i folie i ugnen.
    * Sillsallad.
    * Tre sorters sill, här hemma brukar det bli löksill, senapssill och vitlökssill.
    * Ägghalvor med Kalles kaviar (stenbitsrom går också bra :) ).
    * Doris sill - stekt sill i ättikslag (vanlig 1-2-3-lag) med lök, kryddpeppar och lagerblad.
    * Lutfisk (kokt torsk för de som inte gillar lutfisk) med kokt potatis och senapssås (Möllers torrsenap).
    * Ris à-la Malta med saftsås.
    * Diverse smågodis.
    * Bröd: vitt, vört och grovt.

    Senapssås är barnsligt enkelt att göra. Man gör bara en vanlig bèchamel och smaksätter med Möllers torrsenap utrörd i lite kokande vatten, en klick dijonsenap och en klick vanlig bordssenap.

    Som sagt: jag skulle kunna hålla på ett bra tag till, men ska skona er alla för det.

  • Gnurf 20 november 2008

    Räkröra brukar jag göra till Julbordet, lägg upp i en skål och dekorera med vridna citron/gurkskivor och persiljakvitar. Praktiskt då den även går att förbereda i förväg. Dimensionsmässigt ungefär:

    4 dl grovhackade räkstjärtar
    1 dl fint tärnad västerbottensost
    1 dl fint tärnat grönt äpple
    1 dl fint tärnad rödlök

    Blandas ner i röra av gräddfil (eller matyoghurt eller creme fraiche), majonäs. Smaksätt med salt, peppar, chilisås.

  • Gnurf 20 november 2008

    Eller Revbensspjäll, doften av nystekta spjäll slår det mesta...:p. Marinera över natten i marinad av chilisås, soja, honung, ingefära, vitlök. Låt steka låååångsamt i 125-150 grader varm ugn....

  • Gnurf 20 november 2008

    Kanske imponera på svärmor med en ugnsbakad Leverpastej? Klä en 1,5l avlång form med bacon, häll leversmeten däri (grundrecept finns nog i massor här på MK :)). Baka av i 150-175 grader varm ugn.

    Men låt för allt smör i Småland ingen inbilla dig något annat än att det ska vara äkta grädde, en skvätt cognac, äggulor och grönpeppar i leversmeten....(Y)

  • jessica-j 20 november 2008

    Tack så jätte mycket för alla goda tips, kommer använda mycket av dem.. längtar riktigt mycket till julen nu...

  • marjoh1 20 november 2008

    Vid en buffe i Augusti bjöd jag på rödbetsägg. Ett recept jag läste i Matmagasimet. Jag gjorde inte som det stod utan som vanligt min egen variant. Koka och skala ägg och lägg dem sedan i spadet från en burk skivade inlagda rödbetor. Låt det ligga i kylskåp under natten och dela dem i halvor. Säkert jättegott att servera på en rödbetsalladsbädd tillsammans med persilja. Jag serverade det på en bädd av tärnade rödbetor och en dillkvist i varje ägg.

    En kul grej bara!

    En annan sak om du har ett gotte/frukt och nöt bord. Ställ då fram en liten hink/kartong/skål som kläs i aluminiumgfolie och lite julband så gästerna har någonstans att slänga ev skräp och skal.

    Lycka till med din första jul.
    Marie

  • marjoh1 20 november 2008

    puff

  • marwis 20 november 2008

    Apelsin- och rödlökssallad med balsamvinägerdressing ovh valnötter. Mums

  • systeryster 20 november 2008

    Konsums senaste medlemsutskick innehöll en god Cheescake med pepparkaka i botten istället för Digestivekex, och inslag av apelsinskal.Kanske kan vara en grande finale som efterätt.:p

  • marjoh1 20 november 2008

    puff

  • Okänd 21 november 2008

    Skrivet av jessica-j den 20 nov 2008

    Detta året ska vi fira jul för första gången hemma hos oss. Självklart vill man att det ska bli så bra som möjligt nu när föräldrar och svärföräldrar kommer.. :)
    Är det någon som kan ge lite tips på vad man ska tänka på, och vad man ska bjuda på vid julbordet (förutan skinka, janssons, korv, rödbetssallad, mimosasallad, köttbullar och prinskorv som är ett måste..) Skulle vara roligt att kunna lägga till något nytt på bordet..


    Jag skulle lägga till sill, gärna några sorter, rökt lax och sik, gravad lax är ett måste på vårt julbord, liksom lutfisken som med sin senapssås och det knaperstekta baconet är en av julens höjdare!
    Som avslutning blir det rinsgrynsgröt med tillhörande grötrim. Gröten som det alltid blir över av blir till ris á lá malta vid juldagens efterrätt då det brukar bli ugnsstekt kalkon som middag.
    Ha en trevlig Jul!

  • PillaL 21 november 2008

    Vi brukar ha musslor i bacon som lite extra småplock till julmaten, barnen och jag älskar det !
    Man lindar in en mussla (från konservburk) i en bacon bit och sätter i en tandpetare så att baconet sitter fast. Sedan steker man dem och serverar. De brukar ta slut först av allt på bordet...:) Annars är det väl som många andra har skrivit , julskinka, jansson, sill, lax, sillsallad, köttbullar, prinskorv, sylta, potatis , ägghalvor ( de har vi majonnäs,räkor och stenbitsrom/kaviar på). m.m, m.m.....
    Hoppas att ni får en riktigt mysig jul !

  • monac 21 november 2008

    Skrivet av marwis den 20 nov 2008

    Apelsin- och rödlökssallad med balsamvinägerdressing ovh valnötter. Mums


    åh...Marwis,det där lät riktigt,riktigt gott!:D(Y)

  • monac 21 november 2008

    brukar göra vilöks/ört marinerade kronärtskockshjärtan,samt en härlig sallad med scampi,rödlök,chili,mango och garnera med granatäpple...inga specifika "julrätter" men ett revligt inslag till alla kött och chark mat!:)

  • Kicki8 22 november 2008

    Ett förslag som vi bruka ha är

    Rulader med plommon

  • LaJefa 22 november 2008

    Jag hittade precis ett trevligt recept från ovanstående...dvs Kicki8. Tycker att dessa ägg passar perfekt till julbordet.
    Äggsvampar

  • Okänd 22 november 2008

    Skrivet av PillaL den 21 nov 2008

    Vi brukar ha musslor i bacon som lite extra småplock till julmaten, barnen och jag älskar det !
    Man lindar in en mussla (från konservburk) i en bacon bit och sätter i en tandpetare så att baconet sitter fast. Sedan steker man dem och serverar. De brukar ta slut först av allt på bordet...:) Annars är det väl som många andra har skrivit , julskinka, jansson, sill, lax, sillsallad, köttbullar, prinskorv, sylta, potatis , ägghalvor ( de har vi majonnäs,räkor och stenbitsrom/kaviar på). m.m, m.m.....
    Hoppas att ni får en riktigt mysig jul !


    De här musslorna brukar vi ofta göra, men inte till julbordet.
    Grovmalen svartpeppar, ibland citronpeppar sätter pricken över i på den här anrättningen.
    Trä upp dem på små grillspett, lägg dem i ett korvbröd med lite remouladsåsås i botten mmmmums fillibabba!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.