Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

i ugnen eller i grytan

  • Okänd 16 november 2007

    vilket ger den godaste skinkan på spien eller i ugnen(L)

  • Okänd 16 november 2007

    spisen eller ugnen

  • mistralwind 16 november 2007

    om inte annat är det mycket enklare och mindre spill = mindre städ om den görs i ugnen. Spisen brukar ändå vara upptagen av allt annat matlagande... :)

    Vi brukar alltid göra den i ugnen och det blir superresultat! varje gång! men skafffa en digitaltermometer!

  • Lena 16 november 2007

    Helt klart blir skinka godast i ugnen(Y)

  • anluk 16 november 2007

    Utan tvekan i ugnen!

  • pehrzonflickan 16 november 2007

    Från och med förra året ska jag verkligen köpa färdigkokt julskinka, in i ugnen i 20 min och blir såååå god och saftig!

  • Lena 16 november 2007

    Ja i och för sig är det ett alternativ. Men jag tycker ändå att det till hör att få göra skinkan och det luktar så himla gott(Y)

  • eva_jonte 18 november 2007

    men det luktar ju lika ljuvligt när man griljerar (den färdigkokta skinkan :p) i ugnen :)(Y)

  • barbiegirl 18 november 2007

    Vi brukar koka skinkan och den blir supergod :)
    Är ute efter bycket buljong till dopp i grytan, så då är koka att föredra.
    Man kokar liksom in alla smaker i skinkan vilket man går lite miste om i ugnen.
    Mamma gjorde alltid skinkan i ugnen och det är gott det med :p

  • eva_jonte 18 november 2007

    fast den man köper som är färdigkokt tycker jag är supergod! dem har väl lyckats koka in smaken bra dem med :D men vill man ha dopp i grytan så är det ju bättre att koka den.

  • eva_jonte 18 november 2007

    Hur tillagar man bäst julskinkan?
    Det spelar ingen större roll om du ugnsbakar eller kokar skinkan. Däremot går kokning lite snabbare än ugnsbakning och ger en något mindre salt skinka. Det som påverkar julskinkan mest är innertemperaturen. Här är regeln enkel: Ju lägre innertemperatur, desto saftigare skinka. Om tillagningen avbryts när innertemperaturen är 70-75 grader blir resultatet optimalt.

    Vid 70 C är skinkan riktigt saftig, vid 75 C är skinkan väl tillagad. Dessa temperaturer ger en god och saftig skinka med minsta möjliga viktminskning.

  • sjofredriksson 19 november 2007

    Prova att ugnsteka skinkan i en stekpåse med morot, gul lök i bitar tillsammans med färska kryddor runt om så får du en fantastisk saftig skinka. Ta den ur stekpåsen och grilljera som vanligt efteråt.
    Fått mycket beröm för min skinka för detta..
    lycka till..

  • 23 november 2007

    Ugnsbakad på låg temperatur gör underverk.
    Sätt ugnen på 100 grader OBS
    Lägg skinkan i stekpåse, sätt in termometern och låt skinkan stå til temperaturen har gått upp till 68 grader.
    Medan ytan svallnar stiger temperaturen inuti och gör att skinka blir härligt saftig. Om du griljerar omgående kan det räcka med att det blir 65 grader. Det låter lågt men så är det.
    Det här sättet tar längre tid, men det finns annat att göra.
    Om du vil ha folio på din skinka sätt ugnen på 125 grader.

  • 24 november 2007

    i ugnen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(Y):D

  • Okänd 24 november 2007

    (Y)Absolut ugnsbakad skinka(Y)

  • evaldo 24 november 2007

    Ugnsbakad tycker jag blior bäst, men det är väl olika på vilken skinka man får.

  • nannananna 24 november 2007

    Tycker att det blir bäst i ugnen eftersom jag alltid lagar julskinka med ben, satigt med mycket smak......(Y)

  • LillaJa 24 november 2007

    I ugnen gör vi vår julskinka dagen före julafton.
    Under tiden kokas potatis som blir till potatismos.
    Middagen kvällen före julafton är alltså.... Julskinka, hemlagad senap och potatismos. En tradition som vi har haft sedan barnen var små. Går faktiskt vidare i deras familjer nu.
    Det kallar jag tradition ! (Y)

  • matvraket 24 november 2007

    Skrivet av zahr den 16 nov 2007

    vilket ger den godaste skinkan på spien eller i ugnen(L)


    griljerad i ugnen såklart! Mumma!:p

  • Nettie 25 november 2007

    :p tycker den blir bäst i ugnen (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.