Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

i ugnen eller i grytan

  • ThomasP 25 november 2007

    Ugnen så klart!!:)

  • tuden 25 november 2007

    jag tycker att ugnen blir bäst:)

  • Thordsson 25 november 2007

    Ugnsbakad! Helt klart godast. Den brukar bli så mjäll och fin.

  • 26 november 2007

    Skrivet av zahr den 16 nov 2007

    vilket ger den godaste skinkan på spien eller i ugnen(L)


    I mitt tycke är ugnen utan konkurrens men, då skall temperaturen i ugnen vara mellan 80 - 100 grader. Tiden i ugnen för en 5 kilos skinka (inlindad i ugnsfolie) ligger då på ca 10-12 timmar. Vi ställer alltid in den på kvällen för att ta ut den på förmiddagen dagen efter. Om du sprutar den själv, varför inte ha med lite rosmarin i sprutlaken. Kanongott!

  • Libra 26 november 2007

    tidigare gjorde jag alltid skinkan i ugnen, men dom 3 sista åren har jag faktiskt köpt färdigkokt som bara behöver griljeras......funkar klockrent o smakar ljuvligt !

  • styvan 26 november 2007

    Har alltid ugnsbakat skinkan tidigare men de sista två åren har jag köpt färdigkokt skinka och konstaterat att den är precis lika god som föregående års ugnsbak:p(Y) Men visst det är kul att få tillaga sin alldeles "egen" skinka till jul!:D Det blir ändå färdigkokt i år oxå...(Y)

  • evaldo 26 november 2007

    Alltid hemlagad julskinka i ugnen. Det liksom hör till julen att få göra en julskinka i ugn samt steka köttbullar, göra Jansson och steka revbenspjäll, omelett och inte minst lutfisken.
    Vad är godare än en tallrik risgrynsgröt och en skinkmacka på vörtbröd på julaftonsmorgon?

  • umen 26 november 2007

    Jag brukar alltid koka skinkan på spisen lillejulafton. Sedan får den stå i spaet och kallna ute på altanen över natten.
    På julaftonsmorgon går jag upp lite tidigare än de andra, tar in skinkan, tar av svålen och brer på ägg- och senapsblandning. Överst häller jag skorpmjöl.
    Därefter in i den varma ugnen. Jag sätter inte på fläkten, för skinkan sprider en så härlig doft i huset.:) Övriga familjen vaknar ocj julen har börjat..................Hoppas bara att det snöar lite också.:)

  • mumsigt 28 november 2007

    Jag skulle nog också stoppa skinkan i ugnen.
    Visste inte att man kunde göra på något annat sätt:'(
    Det man kanske ska tänka på är att inte köpa för stor skinka ..då kanske den inte får plats i ugnen :D:D
    Sen blir man lite förbaskad när skinkan innehåller för mycket vatten så att halva skinkan är borta när man tar ut den..
    Har någon tips på bra val av julskinkor?:o

  • carola1 29 november 2007

    (Y)absolut ugnen(Y)

  • MaNi 6 december 2007

    Skrivet av krägga den 24 nov 2007

    I ugnen gör vi vår julskinka dagen före julafton.
    Under tiden kokas potatis som blir till potatismos.
    Middagen kvällen före julafton är alltså.... Julskinka, hemlagad senap och potatismos. En tradition som vi har haft sedan barnen var små. Går faktiskt vidare i deras familjer nu.
    Det kallar jag tradition ! (Y)


    Det lät både gott och kul att traditionen gått vidare. Hur gör du din hemlagade senap och hur länge står den sig?

    //Mariella

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.