Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Julens höjdpunkt

  • marjoh1 18 november 2008

    Det är skönt att ha det gjort, för då kan man bara gå och mysa med småpysslet senare.(L)

  • marjoh1 18 november 2008

    (L)

  • JennyV 18 november 2008

    Skrivet av marjoh1 den 18 nov 2008

    Har inte vågat lyssna på julmusik än men mina julgardiner är uppe för jag ligger ju på BB 1:a advent(L)(L)

    God jul alla goa glada:D


    Julgardiner redan uppe?? Det var inte dåligt, tänkte själv börja nästa helg och då trodde jag att jag var tidig.... :) Spännande att få en liten kravat hemma på jul, hoppas allt går bra!! Själv ska jag ha en i slutet av januari, så jag har gått om tid med julpyssel!! (Y)

  • festmaten 18 november 2008

    Det viktigaste för oss med julen är att våra döttrar kommer hem(L)

    I år jobbar äldsta dottern d 23:e,men när hon kommit på kvällen blir det "tomtegröt" och sen brukar vi sitta tillsammans o spela något spel, dricka glögg o bara ha det mysigt!
    På julafton fikar vi o provsmakar julkakorna till Kalle. Äter en god julmiddag. Och sen kommer tomten!!!!! vi firar fortfarande med tomte, fast yngsta medlemmen här är 27!!! På julafton kommer barnasinnet tillbaka!

  • Prima 18 november 2008

    Julafton för mej är vår traditionella julfrukost och sen den stekta ättiksinlagda sillen. Bara det o en julgran så klarar jag mej :)

    För många år sen, typ 15, så började jag o mina syskon (3 st) att tycka det var trist att alltid fira jul åtskilda. Våra föräldrar är skilda, mor jobbar jämt på julafton o far är ofta i danmark med sin nya kvinna. Så vi beslöt att vi skulle införa en julfrukost som alternerade mellan oss, så fick vi träffas iallafall och ev. julklappar kan bytas ut.

    Vi träffas vid tiotiden. Det är såååå mysigt, jag fullkomligen älskar denna julfrukost... alla anstränger sej alltid till sitt yttersta att göra maten god och atmosfären mysig. Det är mkt ljus, julmusik i bakgrunden, alla är rätt finklädda, god frukost m sill (L) och nån tillhörande snaps. Vi har tagit efter danskarna på den punkten, känns lite puckat att dricka nåt m alkohol kl 10 på morgonen, men det är bara en eller två. :) Om man inte kör såklart! Sen brukar vi dela på oss vid tolvtiden, julkramar utdelas och sen åker folk på sitt håll. Eller följer med/stannar om man ska fira julen ihop.

    Mor o far har de senaste åren oxå dykt upp på vår julfrukost, jättemysigt!! Tror dom inser myset. Särskilt far då som har stannat hemma från danmark de sista åren...

    Sen sillen då, ack den sillen!!! Love it! Äter i stort sett bara fisk på julen tror jag :)

  • MammaIrene 18 november 2008

    Det viktigaste med julen ÄR ju Jesu födelse, det är ju liksom därför vi faktiskt firar jul!!!
    Det har ingenting med mat, presenter, kakaor och godisd att göra.....
    Jag försöker få våra barn att förstå det!
    Det innebär inte att vi inte har allt det där andra ocskå,vi är ju inga Jehovas.........utan vanliga kristna!
    Någon sa till mig att julklappar faktiskt kommer utav att det är jesu födelsedag o att vi skall påminnas av det genom att ge presenter till varandra.

    I en julberättelse som jag läste förra året var det en liten pojke som uppmärksammat det här med att det är Jesu födelsedag på julen, o att man köper massa presenter till alla andra o varför det skulle vara så....
    Han ville ge present till den som borde ha present den dagen, men hur?

    Han var i alla fall ute med 5 ovikta hundralappar son han skulle handla julklappar för till sina nära o kära. på väg till affärerna mötte han en först en liten flicka som letade efter mat i soptunnan....
    Det slutade med att hon fick en av hundralapparna,.
    Vidare på promenaden mötte hon en annan som var i starkt behov av hjälp, han fick också 1 hundralapp.
    Till slut var alla 5 hundralappar slut o inga julklappar var köpta.

    Helt plötsligt befann han sig på en främmande plats , vid ett stall........
    Han fann ett barn liggandes i en krubba och brevid sig hade han 5 ovikta hundralappar.........

    En ängel sa att, gåvorna du gett åt de där människorna som behövde......De gav du också åt Jesus!!!!!

    En liten tankeställare....(L)

  • marjoh1 18 november 2008

    Julen är i allra högsta grad den tid på året då man ger, men det är även en tid då gemenskap och glädje ska prägla tillvaron och så är det för mig. Det finns mycket man kan göra för att skapa den stämmingen. Jag älskar julen på grund av att det är då man träffas och har trevligt ihop och det har inget med gåvor att göra över huvud taget. Bara känslan av att få fixa och trixa hemma så att alla trivs och mår bra räcker gott och väl för mig(L)

  • frucaos 18 november 2008

    TACK mammaIrene!! Så skönt att jag slapp bli den första som poängterar varför vi faktiskt firar jul! Men även här pyntas det för fullt, jag är tokig i änglar som julpynt, det blir inte många tomtar. Änglarna var ju trots allt de som berättade för herdarna om Jesu födelse.
    Köper någon ny julgranskula varje år också - de är så fina. Men i granen blir det bara plastkulor, med små barn och katter i huset så går det inte annars.
    Börjar pynta rätt tidigt, granen kommer in (eller upp ur källaren) till lucia, och med den allt julpynt. Vi åker till Sverige för att fira med våra familjer över själva helgen, så om vi ska få någon jul hemma så måste jag börja tidigt. Snart blir det väl dags att skapa våra egna traditioner och hålla oss hemma antar jag ...
    Anser att det är skottpengar på folk som tänder adventsljusstakar och -stjärnor i förtid! (men plockar själv fram julpyntet alldeles för tidigt - jag vet, hycklerska :D)

  • Prima 18 november 2008

    Ja jag håller med ang det här med jesus o hela grejen... på sätt och vis. Jag tycker barnen ska få reda på bakgrunden/historien, men om vi inte själva anser oss som superkristna så kan vi fira jul på vårt sätt ändå. För vår familj är det centralt med umgänget, att det är mysigt och trevligt och att vi ses. För barnen är klapparna såklart stort men vi andra gör ingen stor sak av den biten. Tycker det är absolut sekundärt. Familjen är viktigast!

    Sist men inte minst tycker jag inte man ska förkunna hur folk ska fira olika saker. Vi är alla olika o alla gör som de bäst trivs med. Jag skulle aldrig få för mej att propsa på folk att göra som oss... låt var och en tänka och göra själv.

    (känner tomatkastningen komma!.... Menar inget illa, bara att man ska vara försiktig med _åsikter_ när det gäller hur folk ska leva och vara och tänka. DÄREMOT är det MYCKET roligt att läsa om hur andra firar och/eller gör (oavsett hur man gör), superroligt. Man kan vinkla sitt inlägg på många olika sätt.)

    I övrigt är jag lite petig men när man "får lov" att ta fram julsakerna (gäller andra helger med, ex ingen nypotatis o inga jordgubbar före midsommar.... vill njuta till max då hihi). Absolut inte före första advent, men den helgen blir det däremot av. Tomtarna får inte komma fram förrän efter lucia :)

    Jag har absolut inga julgardiner eftersom jag inte tål gardiner o krimskrams. Kan tycka det är jättefint o mysigt hemma hos andra men hemma hos mej hade jag kreverat. Jag är dock inne i år på att skaffa mej en svart jul i köket (måla vår fondvägg svart ist för dagens rostbruna) o vardagsrummet, hotta upp det med accentfärger som känns juliga. Har inte bestämt mej än men tror det. Har köpt ett jättefint tyg som jag ska göra en jultavla av (istället för gardiner kanske).

    Kollar ni på min blogg prima.bloggsida.se så kan ni se tyget där i ett av inläggen. :p

  • ida85 25 november 2008

    hela min familj samlad ! (L) mysig belysning & en mssa pynd (adventljusstakar, glitter, tomtar, en fiiin julgran) . Och mammas lagade julmat ! sen skulle det ju ej skada om det kunde vara snö på julafton, men man får ju ej önska sig för mkt tyvärr ! hehe ..

  • elpatron 25 november 2008

    finns 3 viktiga saker på julen:

    1. Carl Bertil Jonssons Jul på TV, (Tage Danielsson som berättare)
    2. Att jag får fler och dyrare julklappar än alla grannar så jag kan knäcka dom när jag berättar :p
    3. Att alla fattar humor

  • segerwitch 25 november 2008

    Skrivet av mamma97mia

    Med risk för att bli utslängd ur glädjetråden här, men jag är en julhatare i smyg. Nu har jag barn så jag måste anstränga mig. Älskar julmaten, så det kan jag ju glädja mig åt.
    Annars ser jag fram emot advent att få ta fram ljusstakar o så. Men jag brukar nog inte byta till julgardiner (jag vet, spöstraff vore milt!).....
    Runt jul är också min mest intensiva period på arbetet, annars skulle jag gärna åka bort över jul.
    Sen får vi ju inte glömma glöggen förresten! Det måste jag säga väger upp en del. *fridens liljor!*


    Skrivet av Smulpajen den 13 nov 2008

    Med risk för att även jag blir utslängd från tråden, så är jag helt på mama79mias linje. För mig räcker det definitivt med julmat på julafton. 1:a advent är trevligt med glögg och mys, men hysterin kring hela julen är mer än man mäktar med. Annat var det förr när affärerna inte skyltade förrän skyltsöndagen och alla gick ut på stan för att titta. Nu kan man ju snart köpa julsaker året om. Trädgårdstomatar finns i trädgårdarna även sommartid. Även Kalle & co ser många barn på hela året. Men min dotter är julälskare så även jag får anstränga mig. Men så värst roligt är det inte längre.



    Jag sälla mig till detta sälskap, jag avskyr JUL...Men som mamma, farmor och mormor, får man anstränga sig.. det är ändå de smås JUL, (L) Men tycker det är skönt när julen är över.... Fast! jag kanske inte skulle vilja vara utan den, inget går upp mot att se mina barnbarns glädje, när de öppnar sina julklappar.. vi vuxna har slutat köpa åt varandra..

  • lillipopp 25 november 2008

    Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om julen nu mer då jag förlorade en nära släkting i slutet på sommaren.. Första julen utan henne...:'( Men måste anstränga mig för grabbens skull.. Han är juh bara 7 så han måste väl få en riktig jul...

  • 57barbro 25 november 2008

    Du är rolig du ELPATRON! Men vi missar inte Carl Bertil Jonssons jul ! Vi missade den ifjol och det var inte roligt. Men det är förbjudet att spela in! Det och Kalle ska man bara se på julaftonen!!Det jag och min familj mest uppskattar med julen är den långa ledigheten. Sedan att det är Jesus förtjänst....hm...kanske det,,,,

  • Lenkan 25 november 2008

    Jag sällar mig också till dem som inte är värst imponerad av julen av visa anledningar:
    1. Jag HATAR vinter. Det är kallt, blött och halt och riskabelt att kliva utanför dörren.
    2. Det är sån hysteri, har man inte julgardiner eller en tomte nånstans så känns det som att man riskerar att arkebuseras.
    3. All stress. Alla vill träffa en, man får inte en lugn stund ifred då man bara kan koppla av och njuta av en vacker julgran och fin julmusik, varje minut är noga planerad så man ska hinna med allt.

    Däremot så älskar jag julmaten, jag tycker det är vackert med julgranar och ljusstakar i fönstren i mörkret och mitt års höjdpunkt är när jag får köpa julklappar till andra. Älskar att sitta och fundera ut vad den och den skulle bli glad för och att sedan få se deras min när de får nånting de verkligen vill ha är näst intill obetalbart!

  • luthfisk 25 november 2008

    Tråkigt att det är så mycket folk som inte gillar julen.

    Vinter/Jul>Sommar/Midsommar

  • elpatron 26 november 2008

    Skrivet av Lenkan den 25 nov 2008

    Jag sällar mig också till dem som inte är värst imponerad av julen av visa anledningar:
    1. Jag HATAR vinter. Det är kallt, blött och halt och riskabelt att kliva utanför dörren.
    2. Det är sån hysteri, har man inte julgardiner eller en tomte nånstans så känns det som att man riskerar att arkebuseras.
    3. All stress. Alla vill träffa en, man får inte en lugn stund ifred då man bara kan koppla av och njuta av en vacker julgran och fin julmusik, varje minut är noga planerad så man ska hinna med allt.

    Däremot så älskar jag julmaten, jag tycker det är vackert med julgranar och ljusstakar i fönstren i mörkret och mitt års höjdpunkt är när jag får köpa julklappar till andra. Älskar att sitta och fundera ut vad den och den skulle bli glad för och att sedan få se deras min när de får nånting de verkligen vill ha är näst intill obetalbart!


    Fan vad EXAKT så jag tycker, precis allt lika, alla 3 punkterna... jag HATAR sverige på höst/vinter, därför jag bor eg i Spanien och är bara här ofrivilligt några månader nu.
    MATEN är bäst, o drickat... men julklappar o snöslask o sån skit är hysteri. Det ska köpas för miljoner alltid....


    Och julens HÖJDPUNKT är väl stjärnan i granen..det är ju den högsta punkten på julgranen. :o

  • monas 26 november 2008

    Skrivet av popik den 12 nov 2008

    Jag säger bara kalle anka, ingen jul utan kalle först då känner jag att det är jul. Sitta framför tv och kolla med glögg, pepparkakor och clementiner. Jag har sett det i alla år och jag tröttnar aldrig.





    Jag håller fullständigt med dig.
    Maten först sen kalle anka och sen
    julklappar,då är julen fullkomlig.

  • mammamus 26 november 2008

    Dopp i grytan är ett måste för mig utan den är det ingen jul:):D

  • Nallepuh13 26 november 2008

    Skrivet av marjoh1 den 18 nov 2008

    Har inte vågat lyssna på julmusik än men mina julgardiner är uppe för jag ligger ju på BB 1:a advent(L)(L)

    God jul alla goa glada:D


    LYCKA TILL!!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.