Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

varianter av gravlax

  • kirira 10 december 2008

    Det roligaste till julen är för mig det där med sill och lax, att göra gamla bekanta och pröva nya. Sitter just och funderar på årets gravlax. Vår favorit är en limegravad variant, som faktiskt är väldigt god. Men så just nu sitter jag och testar årets johannesörtssnaps, och finner den helt ok, även om jag fuskat lite. Gitte inte, eller hann inte eller hur det nu var, gå ut och plocka johannesörtsblommor när det begav sig i somras, så jag hittade en krydd- och essensbutik här i Stockholm och där hade man torkad johannesört. Så det har jag kryddat brännevinet med. Nu funderar jag på johannesörtsgravad lax. Funderar på vilken krydda som skulle kunna gå ihop med det och kommer fram till att dill kanske inte är så dumt. Låter det alldeles fel? Nån som har prövat? Nån som har andra spännande idéer hur man sätter sprätt på gravlaxen?

  • Eery 10 december 2008

    Har ett recept på god whiskeygravad lax (med risk för en rejäl felstavning men den bjuder jag på sif) ska kolla om den finns annars lägger jag ut den.

    Rolig tråd:p

  • Eery 10 december 2008

    Har ett recept på god whiskeygravad lax (med risk för en rejäl felstavning men den bjuder jag på sif) ska kolla om den finns annars lägger jag ut den.

    Rolig tråd:p

  • Eery 10 december 2008

    oj.. det blev två:o

    Hittade receptet här och jag har testat det(Y)
    Whiskeygravad lax

    sen ett med Gin som verkade intressant
    Gingravad lax

  • kirira 12 december 2008

    Tack för fina tips:). 2 stycken laxar är nu inköpta, vi får väl se vad som blir av dem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.