Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitt på nyårsmenyn

  • 123Linnea 8 december 2009

    Jag gillar att lägga ner lite extra tid och energi på dukningarna, särskilt kul till nyår!

    Jag tänker ev köra på vitt tema på nyårsafton. Det blir vit duk, vita servetter, vitt porslin... Plus lite vitt och kristalligt "lullull". Till efterrätt blir det kanske något med vit choklad. Huvudrätten tror jag blir svår att göra vit.
    Men det vore roligt om förrätten - som kanske redan står på bordet när gästerna kommer - var åtminstone delvis vit.
    Jag har funderat på tunnbröd - men det blir så "natur"-vitt. Har ni några smarta idéer?

  • mattjejen 8 december 2009

    Hejsan!
    Fint det kommer bli med vitt tema på nyår!
    Jag har kollat i min kokbok på förrätter å hittade några som jag tror passar in på ditt vita tema.

    Gorgonzolapannacotta
    Champinjoner i vitlökssmör
    Parmesansoppa
    Västkusttårta
    Garnera Västkusttårtan med ishavsrom så blir den ljusar iaf.

    Hoppas du hittar nåt som passar å lycka till me rätter på vitt tema.

  • 123Linnea 9 december 2009

    TACK!!
    Mer tack!

  • The_mama97mia 9 december 2009

    Kom bara på att såna där kinesiska rischips är vita.... Tänkte om man vill göra en ljus skagenröra och servera med ngt krispigt.

    Eller en sorts ristimbal med surprise inuti (svamp? krabba? räkor?), så när man vänder upp den är det vitt som riset. Har inget recept på det, men du förstår idén tror jag.

  • 123Linnea 9 december 2009

    Skrivet av mama97mia den 9 dec 2009

    Kom bara på att såna där kinesiska rischips är vita.... Tänkte om man vill göra en ljus skagenröra och servera med ngt krispigt.

    Eller en sorts ristimbal med surprise inuti (svamp? krabba? räkor?), så när man vänder upp den är det vitt som riset. Har inget recept på det, men du förstår idén tror jag.

    ... så jag kan använda mina cocotter, menar du?! Ja det kunde ju vara något!

  • safir74 9 december 2009

    Har ett annat förslag men det beror ju på ifall du vill servera soppa som förätt. Hittade nämligen bland mina julreceptsamlingar hemma ett recept på en jordärtskockssoppa som är vit (iaf på bild). Hojta till om det låter intressant så får jag lägga in receptet hära.

    Receptsamlingen var från Coop så googlade och hitade den här:

    http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=39020

  • Linlock 9 december 2009

    Ingen alkohol= vit nyår:p

  • 123Linnea 9 december 2009

    Tack!! Soppa på skockor kanske kan va nåt. Musslorna får jag nog skippa, tyvärr.

    Vad gäller alkoholen... Dukningen blir ju inte vitare utan alkohol... så det tipset duger INTE!!:p

    Skrivet av Linlock den 9 dec 2009

    Ingen alkohol= vit nyår:p

    Skrivet av safir74 den 9 dec 2009

    Har ett annat förslag men det beror ju på ifall du vill servera soppa som förätt. Hittade nämligen bland mina julreceptsamlingar hemma ett recept på en jordärtskockssoppa som är vit (iaf på bild). Hojta till om det låter intressant så får jag lägga in receptet hära.

    Receptsamlingen var från Coop så googlade och hitade den här:

    http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=39020


    Mer förslag emottages tacksamt!

  • bernit 9 december 2009

    Varför inte en porcherad sjötunga med vittvinssås (vitt) som med fördel kan serveras med vitt ris. En riktig festmåltid :p:p

  • idea_ 10 december 2009

    Kom att tänka på ett avsnitt av halv åtta hos mig där en av gästerna frågade de andra om de någon gång gjort gazpacho blanco, med andra ord vit gazpachosoppa, kan ju vara en ide till förrätt, ett recept som dök upp när jag sökte på de orden kommer nedanför, men om du är intresserad kan du säkert hitta andra recept på samma tema (eller uppfinna en själv).

    http://spanishfood.about.com/od/soupssalads/r/gazpachoblanco.htm

  • smeand 10 december 2009

    Pilgrimsmusslor till förrätt och någon vit fisk till huvudrätt.

  • siggemums 10 december 2009

    Jag tycker att det låter jättefint med dukningen som du har planerat!(Y)

    Jag hade använt lite vackra färger i maten istället för så mycket vitt som möjligt. Effektfullt och aptitretande.
    Löjromstoast, är aldrig fel för mig, till förrätt med det vita i gräddfilen och löjromen som blir en härlig färgklick.
    Eller tunnbröd(som du funderade på) gör tex som rulle med wasabi, dekorera med en vacker sallad gjord på en bädd av ruccula och strö över granatäpplekärnor, grönt och rött gör sig fint i jultider.

    Som huvudrätt tycker jag att det skulle se fint ut med lax till den vita dukningen.

    Vit chokladmosse är ju gott och passar bra till ditt tema, hallon till blir perfekt.

  • 123Linnea 10 december 2009

    Skrivet av idea_ den 10 dec 2009

    Kom att tänka på ett avsnitt av halv åtta hos mig där en av gästerna frågade de andra om de någon gång gjort gazpacho blanco, med andra ord vit gazpachosoppa, kan ju vara en ide till förrätt, ett recept som dök upp när jag sökte på de orden kommer nedanför, men om du är intresserad kan du säkert hitta andra recept på samma tema (eller uppfinna en själv).

    http://spanishfood.about.com/od/soupssalads/r/gazpachoblanco.htm


    Verkar smaskigt!! även om det väl egentligen är fel årstid... Men det tål att tänka på.

  • egonsolo 14 december 2009

    - förrätt, lite exklusivt, definitivt franskt firande, vitt - ostron med ett glas Chablis...
    Stor risk att många inte gillar innehållet, svår att öppna, sällsynt i fiskdisken,
    så du väljer nog annat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.