Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakmaskin

  • SheDevil67 9 januari 2009

    Jag har också en OBH Nordica som jag köpte till mig själv i julklapp ;-)
    Har inte hunnit sätta mig in i det ännu men jag har provbakat några recept och tycker det blir gott och bra bröd. Ska försöka mig på att laborera lite med ingredienserna, kanske kunna lägga till nåt som inte står i receptet. Jag gillar mörkt bröd...
    Ska kolla lite på de andra hemsidorna också men min instruktionsbok är full med bra och nyttiga recept.

  • karinhjo 12 januari 2009

    Jag har en Kenwood 250 som jag köpte strax innan jul. Jag är helnöjd (Y) Det går att göra 3 olika storlekar på bröden, mjuka kakor och marmelad. Jag rekommenderar också Go'limpans hemsida. Men det där med pizzadeg har jag inget recept på, det skulle jag vilja prova. Idag har jag bakat ett bröd med oliver i "mums".

  • Matklubbare 12 januari 2009

    Ni som har köpt OBH nordicas bakmaskin, vad är det för modell?? Verkar finnas lite olika modeller beroende på butik?
    Funderar på att önska mig en i 30-års present, men är lite rädd att den kommer att bli en dammsamlare. Därför mkt inspirerande att läsa om ni som köpt en nu!

  • maithab 13 januari 2009

    Prova Pizzadeg, ett riktigt basrecept

  • Gitsan 13 januari 2009

    Tidigare har jag satt in timer på min bakbaskin så att brödet ska vara färskt på morgonen, men dels störs jag av signalerna från den och dels tycker jag brödet smulare en hel del då.
    Nu kkör jag den på kvällen istället så jag kan ta ur brödet innan jag lägger mig.
    Då får brödet "stå till sig" på galler under duk hela natten och har en perfekt konsistens på morgonen :)

  • bakgumman 20 januari 2009

    Hej.
    Jag köpte en OBH Nordica i fredags. Provade att baka ljust bröd som blev perfekt. I dag provade jag att göra lingonbröd, men det blev hårt och konstigt. Provade också ett med grahamsmjöl, det blev bra men inte så stort.

    Någon som haft liknande problem när man använder grövre mjöl :o

  • NewDown 21 januari 2009

    Skrivet av bakgumman den 20 jan 2009

    Hej.
    Jag köpte en OBH Nordica i fredags. Provade att baka ljust bröd som blev perfekt. I dag provade jag att göra lingonbröd, men det blev hårt och konstigt. Provade också ett med grahamsmjöl, det blev bra men inte så stort.

    Någon som haft liknande problem när man använder grövre mjöl :o


    Ibland när jag har bakat grova bröd så har jag ökat på jästen lite, inte få mycket men lite mer.
    Ibland kan grova bröd behöva lite mer jäskraft, men får man förmycket så har iallafall mina bröd sjunkit i hop i mitten.
    Man får prova sig fram och våga chansa lite även om risken finns att misslyckas.(L)

    Lycka till nästa gång.:)

  • maithab 21 januari 2009

    Bröd av mörkare och grövre mjöl blir ju alltid lite mer kompakt. Man bör som sagt öka mängden jäst för att få mer jäskraft och anpassa bearbetningen dvs välja ett program för grovt bröd.

  • bakgumman 28 januari 2009

    Hej igen.
    Tack för tipsen, nu fungerar det.

    Jag undrar nu om man kan baka av sockerkasmix i maskinen och även koka risgrynsgröt??

  • Disen 28 januari 2009

    Funderar på att köpa en. Men har lite funderingar.
    Hur lång tid tar det för ett bröd att bli klart?
    Många verkar "sätta" degen på kvällen och få ljummet bröd på morgonen.
    Finns det "snabbval" eller hur funkar det?

  • karinhjo 28 januari 2009

    Jag har en kenwood bm250 där tar det ca 3 timmar och en kvart på basicprogrammet och en timme på snabbprogram. Kenwood bakar nog lite långsammare än andra märken. Kolla in denna länk, där står det lite allmänt om bakmaskiner http://web.telia.com/~u92018300/howto.htm
    Naturligtvis så kan man sätta den på timer också

  • Disen 28 januari 2009

    Tack karinhjo för länken. Jag ska läsa igenom allt. I eftermiddag är det jag som går och köper en bakmaskin. :D Nu har jag bestämt mig. :D

  • lillawe 28 januari 2009

    :'(Är det någon som vet var man kan köpa reservdelar till en OBH Nordica. Min degblandare (eller degkrok) är totalt försvunnen!:@

  • bakgumman 28 januari 2009

    Hej.

    Har du provat att maila till OBH Nordica. När jag köpte en för ca 1½ vecka sen saknades mina mått. Jag mailade och de skickade nya gratis.:)

  • lillawe 28 januari 2009

    Tack för rådet! det ska jag göra:D

  • mariuus 28 januari 2009

    vad i hela friden är en bakmaskin? :o den lät i alla fall helt underbar! en sån skulle jag också vilja ha :D för jag tar mig aldrig riktigt tid att baka bröd! Det blir mest godsaker! hihi

  • tulipan 28 januari 2009

    Jag är inne på att köpa en Kenwood BM 250.. Problemet är bara att jag inte vet vilka affärer som säljer dom.
    I dag var vi precis överallt i Karlskrona för att hitta den. Elgiganten tror jag har men dom hade ingen.
    Någon som vet om någon annan affär säljer just dessa Kenwood???

    Har en receptsida jag gillar som jag har skrivit ner ifall ni vill ha lite fler recept..

    http://web.telia.com/~u92018300/files/GBB_FasettAll.html

  • karinhjo 29 januari 2009

    Ähh fråga på elgiganten de kan säkert ta hem en sådan, de finns ju på deras website. Jag har köpt min där (i Skövde). Eller beställ en från nätet på elgiganten. Gör just nu en Snickerslimpa i från Go'limpans hemsida....

  • Disen 2 februari 2009

    Har nu äntligen köpt en bakmaskin i märket OBH Nordica. I helgen har jag testat lite bröd men skulle vilja ha fler recept att välja på.
    Så har ni nått gott bröd till bakmasin så dela gärna med er. :D

  • karinhjo 2 februari 2009

    Disen du har kollat in Go´limpans hemsida eller? För där finns det massor utav goda repcept. Följ länken http://web.telia.com/~u92018300/howto.htm
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.