Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa höstmaten 2008

  • anluk 28 augusti 2008

    Soppa!!!! Brukar ha soppa 1 gång i veckan men på sommaren uppskattas det inte lika mycket. Även köttgrytor som kalops, gulasch och liknande blir på menyn nu framåt hösten.

  • The_mama97mia 5 september 2008

    Puffar för tråden, i veckobrevet efterlyste man en Höstmatstråd, men då hann jag ju före... haha.

  • Okänd 5 september 2008

    Här är favoriten älgköttsoppa...som på Älvdalska heter Souvattn....Vi har ju egen dialekt här,men jag svenskar bara.
    Och en god gryta är inte helt fel heller....naturligtvis på älgkött.
    Och en kulen kväll kan det bli varma mackor med skinka och svampstuvning,med en massa ost på.

  • mountaineers 5 september 2008

    Jag älskar höstkantareller och gör olika grytor med dom i.
    En favorit:
    4 pers
    1 st fläskfilé som skärs i bitar och bryns.
    1 stor gul lök som hackas och steks.
    1-2 dl stekta höstkantareller
    1 bit gorgonsola eller annan valfri grönmögelost
    6 dl grädde
    salt och peppar

    Blanda allt i en gryta när det är stekt, sätt i osten så att den smälter, häll på grädde och låt puttra.
    Smaka av med salt och peppar.
    Kokt potatis och sallad till.
    Ett glas rött är oxå gott att dricka till denna höstgryta

  • famsallstrom 6 september 2008

    Köttsoppa med klimp är så gott när mörkret kommer och vinden tjuter runt knuten.

  • The_mama97mia 7 september 2008

    Det har regnat nästan hela helgen här och jag blir toksugen på soppa då. Igår blev det tacosoppa av epi, den rekommenderas! O jag gillar Städdagssoppa - också en riktig höstsoppa. Ligger i mina recept.

    Varma mackor var ett bra tips, det var länge sen jag gjorde.... Tack för det!

  • zonale 7 september 2008

    Köttfärs-eller köttsoppa med klimp är en stor höstfavorit. Hittade alldeles i dagarna ett recept på klimp som är som min mammas var. Nostagii på hög nivå men jag blev så glad:)

  • The_mama97mia 15 september 2008

    Tänkte egentligen starta en ny tråd, men kan ju höra mig för här först.
    Nu är det ju liksom Riktig Höst och säsongsvaror o reklam o extrapriser duggar tätt.
    Nu till exempel är det mkt billig Blomkål!
    Vad är ditt bästa recept o tips för det?

    FInns det annan säsongsråvara nu som vi kan ta upp här?

  • zonale 15 september 2008

    Blomkål stuvar jag ibland eller gör soppa på. Vitkålen är billig nu också, även den en riktig höstgrönsak. Kokade i kväll en stor gryta av den här:
    Nikkaluoktasoppa

  • The_mama97mia 18 november 2008

    tittade bland mina sparade trådar o fann denna. Nu är det kanske inte höst längre - hur länge jag kan våga vägra vinter är en fråga.
    När övergår du från höstmat till vintermat?
    När får man börja laga julmat utan att bli less på den innan jul?
    Detta är bara en puff :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.