Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ditt bästa äpplerecept???

  • The_mama97mia 13 september 2011

    Det är ett riktigt äpple-år i år.
    Jag skulle bli glad om du ville tipsa om ditt bästa recept med äpplen i, kan vara kakor, dessert, dryck, grytor, vad som helst!

    :)

  • Erajscha 13 september 2011

    Äppelchutney är en hit! Supergott att servera till spaghetti och köttfärsås.

    2 kg äpplen
    2 gula lökar
    5 st kanelstång
    70 gr ingefära
    1 liter socker (gärna rårörsocker)
    4 dl äppelcidervinäger
    1 tsk salt

    Skala kärna ur skär äpplena i mindre bitar.
    Hacka löken.
    Blanda alla ingredienser i en stor gryta koka samman till fast konsistens.
    Häll upp på väl rengjorda burkar.

  • husmusen88 13 september 2011

    Äppelpaj är ju bäst! Gör småportioner i muffinsformar och fryser in!
    Bara skala och skiva äpplena i cm-stora bitar, pudra dem med kanel och socker efter smak.
    Blanda en smuldeg med en del margarin, två delar mjöl och en del socker. Vaniljpulver/essens efter smak. Äpplena i botten och smuldegen ovanpå. In i ugnen 200 grader tills det är klart (ca 20-30 min) och servera sedan med grädde eller vanlijsås.

  • littlejohn 13 september 2011

    Här äts det mesta med äpple just nu! Det gäller att frossa. Paj är bra att frysa in och äppelkaokor likaså. Själv gör jag äppelsalsor med olika smaker, äppelchutney olika sorter.
    Jag grovriver äpplen och blandar i köttfärsen när jag gör biffar, det blir saftigt och gott.

    Stek gullök och grovrivet äpple och blanda med créme fraich gott till kött, korv och kassler. Möjligheterna är oändliga känns det som just nu. {laugh}

  • amoz 13 september 2011

    Jag vill gärna dela med mig av tre av mina recept där äpplen ingår.

    Äppel- och valnötsfyllda lårfiléer.

    Äppeltårta.

    Äppelmaräng.

  • Amika 13 september 2011

    Mmmmm.... Dubbel äppelkaka... Massor med äpplen och lite sockerkaka. Precis hur mumsigt som helst.
    Min mormor gjorde äppelgröt åt mig när jag var liten, det var mannagrynsgröt som man tillsatte klyftade äpplen i mot slutet av koktiden. Det gör jag själv ibland numera och det är så himla gott. :)
    Man kan även tillsätta rivet äpple i amerikanska pannkakor eller i våfflor. :)

  • ingbrittan 13 september 2011

    Denna årstid kan man frossa på äpplen, man kan göra pajer, äpplemos, chautney,
    muffins med äpplebitar i .Så kan jag rekommendera min äppelkaka som finns bland mina recept
    Enkel god rabarber eller äppelkaka. Lycka till.

  • The_mama97mia 13 september 2011

    tackar o bockar för all tips o recept, mitt senaste tips är att låta äppelklyftorna ligga o marinera i kanel o socker innan de går i en vanlig sockerkakssmet o jag äår mkt generös med äpplen i kakan då

  • kekke46 14 september 2011

    Jag brukar skala och dela äpplen i klyftor, sedan
    blandar jag socker och kanel i en plastpåse lägg
    i äppleklyftorna och skaka om, fryser seda in dom. Bra att finna
    till vintern när man vill göra äppelkakor. Har ett gott
    bland mina recept

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.