Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

E- tillsatser i maten!!!!!!!!!!!

  • Okänd 29 mars 2009

    Skrivet av poffa den 29 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 mar 2009

    Det finns totalt 316 av EU godkända tillsatser som livsmedelsindustrin får använda i Sverige och övriga EU-länder vid tillverkning av människoföda. Mer än hälften av dessa är förbjudna att blanda i djurfoder!
    Varför inte pröva att göra eget vaniljsocker. Köp vaniljstång på burk, skär upp den och lägg ner i en plastburk med strösocker som du finfördelat med en stavmixer. Resultatet blir en underbar vaniljsmak på sockret!


    Funkar utmärkt.

    Jag brukar tillvarata stjälkar från exempelvis dill och persilja.
    Rensa och skölj, sedan är det bara att köra dom i mixern med salt. Då har man fint salt med smak som funkar i grytor och såser. Gravad lax med dillsalt är inte dumt. :)



    Helt klart! Man vet exakt vad det innehåller också.
    Inga märkvärdigheter!

  • josse12 29 mars 2009

    Skrivet av sucram1972 den 29 mar 2009

    Skrivet av LaJefa den 28 mar 2009

    Jag tror ju att ju mer bakterier och annan skit vi stoppar i oss att vi blir mer resistenta.


    E-stoffer är för de mesta kemikalier, inte alla är farliga. Men vissa av dessa ämnen är faktiskt giftiga till och med. Det här har inget med bakterier att göra, det här är kemikalier.

    Och hur kul är det att baka vaniljdrömmar när man vet att vaniljextraktet är tillverkat av ruttet trävirke eller koskit?




    det kallar jag naturliga tillsatser.....

  • vegannika 29 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 mar 2009


    Varför inte pröva att göra eget vaniljsocker. Köp vaniljstång på burk, skär upp den och lägg ner i en plastburk med strösocker som du finfördelat med en stavmixer. Resultatet blir en underbar vaniljsmak på sockret!


    räcker det att köra sockret med mixerstaven innan man lägger i stången för att det ska ta smak av den? Eller ska man köra stången också? Och hur länge bör det ligga innan det tagit nog mkt smak?

    /Annika

  • redd 29 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 mar 2009

    Det finns totalt 316 av EU godkända tillsatser som livsmedelsindustrin får använda i Sverige och övriga EU-länder vid tillverkning av människoföda. Mer än hälften av dessa är förbjudna att blanda i djurfoder!
    Varför inte pröva att göra eget vaniljsocker. Köp vaniljstång på burk, skär upp den och lägg ner i en plastburk med strösocker som du finfördelat med en stavmixer. Resultatet blir en underbar vaniljsmak på sockret!


    Jättebra recept, men varför i hela friden köra sockret i mixern?
    Florsocker utblandat med lite vanligt socker för koncistensens skull borde ju vara enklare?

  • AnneNi 29 mars 2009

    Skrivet av sucram1972 den 29 mar 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 28 mar 2009

    :) Jag har lånat boken den hemlige kocken, den sägs vara bra! Är det nå´n som har läst den? Den ska ju handla om just det här med maten och alla tillsatser.........


    Jag har precis läst den klart. Du kommer att bli chockad. Men jag visste de förvisso innan att de är mycket skräp i färdigmat.
    Men jag vet i alla fall att jag aldrig mer ska dricka milkshake på något som helst ställe, Mac Donalds, Burger King etc.



    Vad är det med milkshaken som gör att du inte kommer att dricka den mer? Blir nyfiken, har inte läst boken...

  • Okänd 30 mars 2009

    Skrivet av redd den 29 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 mar 2009

    Det finns totalt 316 av EU godkända tillsatser som livsmedelsindustrin får använda i Sverige och övriga EU-länder vid tillverkning av människoföda. Mer än hälften av dessa är förbjudna att blanda i djurfoder!
    Varför inte pröva att göra eget vaniljsocker. Köp vaniljstång på burk, skär upp den och lägg ner i en plastburk med strösocker som du finfördelat med en stavmixer. Resultatet blir en underbar vaniljsmak på sockret!


    Jättebra recept, men varför i hela friden köra sockret i mixern?
    Florsocker utblandat med lite vanligt socker för koncistensens skull borde ju vara enklare?


    Ja varför mixerstaven, antar att jag ville efterlikna det vanilinsocker som finns att köpa!
    Men det fungerar förmodligen lika bra med strösockret som det är, utan mixern.

    Men det blir en fantastisk vaniljsmak på sockret i alla fall, trots mixerstaven!!!

    Man skall alltså inte köra vaniljstången med mixern, bara dela den och skrapa ut de svarta kornen och blanda dem i sockret tillsammans med skalet.

    Förresten, vet någon varför en vaniljsås eller en vaniljkräm blir gul? Vanilstången är ju i det närmaste kolsvart!

  • AnneNi 30 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 30 mar 2009

    Skrivet av redd den 29 mar 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 29 mar 2009

    Förresten, vet någon varför en vaniljsås eller en vaniljkräm blir gul? Vanilstången är ju i det närmaste kolsvart!


    Man har äggula i vanlijsås för att få den gula färgen vad jag vet...

  • markus 30 mars 2009

    Jag köpte en bok skriven av Mats-Eric Nilsson som hette \"Den hemlige Kocken\". ISBN 978-91-7037-389-3
    Jag säger bara, skrämmande läsning vad vi stoppar i oss...

    Även de mest fundamentala svenska klassikerna är modifierade med en massa\" E ...\"

    Jag drar mig till minnes en jaktkoja som det stod om i en tidning där man hittat en rulltårta av ett känt fabrikat som passerat bäst före datumet med 6 år... Inte en antydan till mögel eller annan förorening på nåt sätt. Inte klokt. Hade man själv glömt en sockerkaksskiva i en påse mer än ett par dagar har den själv krupit till soppåsen...

  • Zeldasmatte 30 mars 2009

    På Livsmedelsverkets hemsida finns en "nyckel" där du kan se vad som döljer sig bakom de olika E-numrerna...

    http://www.slv.se/upload/dokument/markning/tillsatser/enummernyckel.pdf

    Jag upptäckte att otäckingen E-621, natriumglutamat, finns i olika blandkryddor som t ex grillkrydda och aromat... (N)

    Man törs knappt tänka på vad det egentligen är som man stoppar i sig...

  • kiafia 31 mars 2009

    Intressant ämne är det! Och allt handlar egentligen bara om att vi VILL ha enkla och billiga lösningar på matfrågan...hmm...vissa dagar önskar jag mej tillbaka till de dagar när man glad i hågen (helt omedveten om vad tillsatser var) köpte BILLIG och snabb mat...gick hem...värmde i micron och vips var man mätt, belåten och hade massvis m tid över till tv tittande och pengar över till party, kläder etc :p
    Nu köper jag inget färdigt utan ordnar allt själv i kökshörnan...och det tar tid!!! Men å andra sidan är det ortoligt roligt oxå...plus att jag får chans till härligt umgänge med mat/bak intresserad dotter! Kan nästan inte bli bättre :D
    TVn står bortglömd och frysen är full med chokladbollar :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.