Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gamla tiders recept

  • Snoops 4 oktober 2009

    Jag är väldigt intresserad av att lära mig gamla tiders recept, då de ofta är mycket godare och mer "själ-fulla" än moderna recept.
    Det är ju på mode nu med eko-mat och att använda ALLT på djuren.
    Är det någon som kan det så är det ju de äldre som växt upp med denna filosofi.

    Det går inte att jämföra mormors panerade sillar med dagens fiskpinnar... Tyvärr sparades inte hennes recept, så jag hoppas att ni kanske kan inspirera en med era egna eller släktingars favoriter.

    Saknar mormors mat. (Suck)

  • maria_wijk 4 oktober 2009

    Är det husmanskost du är ute efter? Som t.ex kalops, kokt kött med pepparrots- eller dillsås, raggmunkar med fläsk eller steksill med löksås?

    Har någon gammal kokbok från början på 1900-talet där det finns recept på allehanda sorters innanmat, så nog tog de reda på alla delar av djuret förr tillbaka men det var ju före min tid det.

  • maithab 4 oktober 2009

    När jag såg detta inlägg tänkte jag direkt på farmors bonnakringlor, så jag la in receptet här så jag skulle kunna länka till det. Varsågod.
    Farmors Bonnakringlor

    Jag tänkte även på hur de bakade bröd förr då man bara använde surdeg som jäsmedel. Här är ett surdegsbröd av råg.
    Surdegsbröd av råg

  • Snoops 4 oktober 2009

    Hejsan.

    Tack för era snabba svar.
    Det jag söker är egentligen allt som kokkonsten erbjuder.
    Vad jag har läst och hört av min morfar var de friskare och mådde bättre förr,
    övervikt, diabetes och allergier var sällsynt...

    De måste ha gjort någonting rätt som senare generationer har glömt....

  • marielotta 4 oktober 2009

    Hej Snoops...
    jo, nånting rätt iofs, men livslängden är ju längre idag än förr...

  • MosterNettan 4 oktober 2009

    En av anledningarna att dom var friskare förr var förmodligen att all mat lagades från grunden. Det var inga konsgjorda tillsatser i maten. Sen arbetade folk på ett annat sätt. Vi har för stillasittande jobb numera.

    Det är vad jag tror utifrån min morfars beskrivningar.

  • maria_wijk 4 oktober 2009

    En sak som jag gör ibland och är något som hänger kvar sedan gammalt är stekt havregrynsgröt. Om man får gröt kvar efter frukosten sparas detta till nästföljande dag, då skär man upp den stelnade gröten i cm-tjocka skivor som man sedan steker i smör och saltar. Smöret skall börja skifta över i brunt innan man lägger i grötskivorna och sedan steker man dem på båda sidor tills det blivit en tjock skorpa.

  • MosterNettan 4 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 4 okt 2009

    En sak som jag gör ibland och är något som hänger kvar sedan gammalt är stekt havregrynsgröt. Om man får gröt kvar efter frukosten sparas detta till nästföljande dag, då skär man upp den stelnade gröten i cm-tjocka skivor som man sedan steker i smör och saltar. Smöret skall börja skifta över i brunt innan man lägger i grötskivorna och sedan steker man dem på båda sidor tills det blivit en tjock skorpa.


    Men ååh, det åt morfar. Med mycket lingon till. Nostalgi.

  • Mistys 4 oktober 2009

    De rörde på sig så det behövde all extra energi de kunde få. Arbetet förr var hårt och kalorikrävande inte som idag då många sitter framför en dator. Tom bakning och matlagning var energikrävande då man inte hade assistent, mixer, elvisp mm. Bara att få varm ugn till baket krävde sitt med vedhuggning,kånkande av vatten mm. Inte undra på att man klarade sig från övervikt,diabetes mm. Fast det där med övervikt undrar jag om det är riktigt sant. Tittar jag på gamla kort så nog var mina förfäder runda om magen. Damerna var ganska stora men insnörda i korsett. Kroppsideealet var kanske lite annorlunda mot idag.

    Dock håller jag med om att gamla recept är intressanta och verkligen värda att ta fram och låta leva vidare om inte annat så som en kulturskatt värd att vårda till efterkommande generationer:)

  • LEDIVO 4 oktober 2009

    Det här receptet är gammalt det ser du på hur mängden salt är angiven.
    Jag har fått en del frågor på receptet och har därför lagt dit en förklaring vid kommentarer.
    Viktigast av allt är att gurkorna är mycket goda och receptet har därför spritt sig rejält i bekantskapskretsen.
    Inlagd gurka - Ej kokt lag
    Och till jul kan du prova denna korv
    Julkorv, mammas

  • Disen 5 oktober 2009

    Detta receptet har jag fått från min mamma som hon i sin tur fått från sin mormor.
    Kan ju passa bra nu när julen närmar sig.:p
    Köttkorv till julen

  • busstina 5 oktober 2009

    Hej. vad kul med gammaldags mat. Är själv gammal bonnakärring så jag har gjort det mesta från grunden. specificera vad du vill ha för recept så kanske jag kan hjälpa dig.
    Ha det bra

  • Okänd 5 oktober 2009

    Skrivet av Metalmaid den 4 okt 2009

    En sak som jag gör ibland och är något som hänger kvar sedan gammalt är stekt havregrynsgröt. Om man får gröt kvar efter frukosten sparas detta till nästföljande dag, då skär man upp den stelnade gröten i cm-tjocka skivor som man sedan steker i smör och saltar. Smöret skall börja skifta över i brunt innan man lägger i grötskivorna och sedan steker man dem på båda sidor tills det blivit en tjock skorpa.


    Att vi fick äta uppstekt gröt berodde nog enbart på att plånboken inte räckte till.
    För det var inte speciellt gott vad jag kan minnas!

  • boz1965 5 oktober 2009

    Här är Cajsa Wargs recept på ärtsoppa:

    Man kokar salt kött, fläsk och köttkorv , varav saltet är urvattnat, även färskt kött för sig själv, om sådant är för handen, men ses noga efter vid uppkokningen att skummet borttages på bägge grytorna; emellertid rensas ifrån ärterna alla maskätna, svarta och annat smått fnask, vilka sedan tvättas och sättas på elden, i så mycket kallt vatten att det står över dem; när det är avkokat, silas den färska köttsoppan därpå eller ökas mera vatten därtill, så att de hava tillräckeligt spad; om man har färskt kött, så skrädes det, och låter man det sedan uti ärterna bliva fullkokat med smör och litet hel ingefära, och då de något kokat, ses noga efter att alla skalen tagas bort, som flyta uppå, vilket gemenligen sker när grytan kokar lyckt. Låt dem sedan koka till dess de äro mosade, då avsilas det salta köttspadet genom durkslag tillika med det feta uti ärterna, så mycket som sältan kan tåla. Skulle intet ärterna vilja väl mosa sig, så spädas de med litet kallt vatten förrän det salta spadet slås på. När de äro fullkokade och skola anrättas, så lägges det salta köttet uti samt korv eller fläsk, vilket som behagas; då man vill sila ifrån ärterna, så är ingen annan skillnad än allenast den, att de först utspädas och göras tunnare med köttsoppa, och sedan river man dem igenom durkslag. Det observeras, att till ärter brukas alltid sjövatten, ty av brunnsvatten bliva de hårda.

    Från min hemsida: http://hem.passagen.se/boz

  • babbs 6 oktober 2009

    Jag har min mammas anteckningar från hennes tid som kockbiträde från bl a Park Hotel i Linköping på 30-talet. Det finns en del bra recept i den. Det värsta är att måtten ibland inte går att översätta till dagens. Det står t ex " Man tager en halv liter god mjölk och så många ägg som behövs ..." etc. Dessutom har jag i present fått "Märta Stures hushållsbok" från mitten av 1700-talet. Den finns i nytryck och översatt till dagens mått. Där finns bland annat recept på vattensoppa!, men även någor som hetere "Koka brun-kött" dvs surstek, krusbärstårta och kräftekaka, vilka rätter jag själv har smakat och jag kan säga att det var väldigt gott alltihop. Boken eller böckerna eftersom det är ett avtryck av originalet samt en översatt del är utgivna på Nordiska museets förlag. Det är kul och intressant läsning. Många av recepten är fortfarande gångbara.

  • voffa3 7 april 2011

    Problemet med de gamla recept jag har kommit över är att allt är fyllt av ungefärliga mått nävar och häll i mjöl till smeten blir lös och släpper kanten eller hälften det ena och hälften det andra.
    Det känns som att ta allt efter behag innan man vänjer sig.
    Känner ni igen er?

  • boz1965 7 april 2011

    Skrivet av voffa3 den 7 apr 2011

    Problemet med de gamla recept jag har kommit över är att allt är fyllt av ungefärliga mått nävar och häll i mjöl till smeten blir lös och släpper kanten eller hälften det ena och hälften det andra.
    Det känns som att ta allt efter behag innan man vänjer sig.
    Känner ni igen er?


    Jo, man gick nog mycket mer "på känn" förr.

  • jollo10 7 april 2011

    Jag har ne kokbok från 1938, Har gjort några recept därifrån och gjort även liknade recpet fast modernare och jag kan säga ÄLDRE ÄR BÄST!

  • Snoops 7 april 2011

    Jag har samma erfarenhet som jollo10.
    Min morfar gav mig sin lilla köks-bilbel "Den goda maten" - utvalda recept från ICA-kurrirens provkök från 1949.
    Den är fantastisk. Den har gett en många nostalgiska ögonblick av underbar "mormor mat".

  • solvik207 7 april 2011

    Om du vill ha "gammal" mat....Gör som jag.
    Jag tog ett stort anteckningsblock och gick ner till den lokala pensionärshemmet.

    Jag fick så MYCKET tipps. På vart man kan handla bra mat. Råvaror,kryddningar, inläggningar, kakor, bröd m.m. Grönsaker och egenodling gödsel m.m

    Det jag lärt mig är använd "ren mat. köp en köttbit. Mal själv eller be affären mala stycka filea när du ser på.
    Bönder om du har i närheten är alltid bättre än en affär.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.