Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hembakat tunnbröd i gammaldags ugn, hemliga recept

  • FarmorKex 6 mars 2008

    Hej.
    Jag vill gärna prata med dom som har provat att baka i en gammaldags ugn och även dom som vill veta lite mer.
    Jag och min man flyttade söderut och vi älskar norrländskt tunnbröd. Det enda vi kunde göra var att bygga en egen bagarstuga där vi nu bakar åt oss själva och har även lite undervisning. Vi har ett hemligt recept. Men, i varje by i Norrland hade dom sitt egna recept. Inget tunnbröd smakar likadant. Det är likadant med Pitepalt... Hoppas att vi hörs. :D

  • FarmorKex 7 mars 2008

    Skrivet av ubh den 6 mar 2008

    Hej.
    Jag vill gärna prata med dom som har provat att baka i en gammaldags ugn och även dom som vill veta lite mer.
    Jag och min man flyttade söderut och vi älskar norrländskt tunnbröd. Det enda vi kunde göra var att bygga en egen bagarstuga där vi nu bakar åt oss själva och har även lite undervisning. Vi har ett hemligt recept. Men, i varje by i Norrland hade dom sitt egna recept. Inget tunnbröd smakar likadant. Det är likadant med Pitepalt... Hoppas att vi hörs. :D

  • Okänd 7 mars 2008

    Jag har bakat både Kavelgris och Tunnbröd,men ack så mycket jobb. Nu köper jag istället med en arbetskamrat.Det finns ingenting som går upp mot nybakat tunnbröd.

  • jannamia-78 6 juni 2008

    * 5 L fil el, mjölk
    * 1 pkt jäst
    * 1 kg rågsikt
    * 2 L grovt rågmjöl
    * 1 liten påse havregryn (750 g)
    * 1,5 fl sirap
    * 1 påse hj-salt
    * Vetemjöl till en lös deg + till utbak

    Ja som ni ser så är det inga utförliga recept vad gäller mängder, jäsning mm, utan detta bygger mycket på känsla. Men degan ska i alla fall vara rätt lös. Men annars, om du aldrig bakat tunnbröd kan jag rekomendera att du söker upp någon som kan lära dig grunderna, det är både rätt svårt att kavla och att grädda i början. Men med lite övning brukar det gå bra.

    Och tänk vilken känsla att få plocka fram hembakat tunnbröd som du har gjort själv!

    Lycka till!

  • jannamia-78 6 juni 2008

    Mjukt tunnbröd med ägg 10-12 st

    100 g jäst

    3 ägg

    3 l vetemjöl

    1 msk salt

    1 msk malda brödkryddor

    ½ dl sirap

    1½ dl olja eller 150 g smör

    1 l mjölk

    Ca 1 msk malda brödkryddor

    Gör så här

    1) Smula jästen i en degbunke, tillsätt mjöl, salt, sirap, socker, kryddor, olja och ägg. Värm mjölken till 37 grader och häll i, arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt ca 30 min. Vid bakning i elektrisk ugn, sätt ugnen på 250 grader.

    2) Knåda degen lätt på mjölat bakbord, forma degen till en längd och dela den i 10-12 bitar. Forma dem till runda bullar och låt dem ligga under bakduk för jäsning, ca 20 min.

    3) Mjöla bakbordet rikligt med mjöl. Kavla ut en bulle i taget utan att knåda den först. Kavla först ut den med randkavel eller slät kavel till en tunn rund kaka.

    4) Vänd och mjöla den under utkavlingen. Kavla sedan med kruskavel till kakan är väl naggad. Vid bakning i elektrisk ugn läggs kakan på heta plåtar. Grädda dem efter hand i mitten av ugnen ca 4 min.

    5) I en vedeldad bakugn gräddas kakan tills den får fin färg både på ovan- och undersidan. Passa brödet så att det inte blir bränt.

    6) Låt kakorna svalna under bakduk.

  • zudette 6 juni 2008

    Hej

    Jag är uppväxt med hembakt ljusugnsbröd, som vi kallar det, som mamma och min farmor bakade i en gemmeldags vedeldad bagarstugeugn! Det är fantastiskt gott och INGENTING går att jämföra detta hembakta bröd! Jag bor nu i Luleå men jag kommer ursprungligen från en ort utanför Skellefteå. Det är skillnad mellan tunnbröden i norr- och västerbotten. Här i norrbotten bakas brödet så sprött o tunt att det är svårt att hantera, tycker jag! Ljusugnsbrödet är aningen tjockare och också godare och mer användabart till olika andra grejjer. T ex om man serverar det till en god gubbröra eller om man vill göra blöta eller en god bryta! - MUMS!

  • MammaIrene 6 juni 2008

    Hej! Bohuslänskt , Hembakt tunnbröd bakar vi alltid här i våran gamla ugn till jul...
    Det blir ordentlig julstämning o min mamma o ena storasyster kommer hit och vi gör deg i badbaljan på 10 l vätska.....

    Har inte receptet i huvudet , men .......ca då i alla fall...ta det på en höft sådär....
    6 pkt jäst
    7 l mellanmjölk
    3 l vatten
    5 dessärskedar salt
    1 påse hjorthornssalt
    1 påse grahamsmjöl
    1 påse rågsikt
    och så var det det här med hur mycket vetemjöl det skulle vara , det kommer jag ej ihåg, kanske 5 l
    Detta skall i alla fall blandas til en ganska degig massa som skall jäsa i 45 min
    Sedan görs ämnerna
    Kavlas

  • hasta 6 juni 2008

    Hej

    Min mamma lärde mej att man kan ha i lite olja i ljusugnsbrödsdegen, då blir det jättemört och jättegott!

  • tilda 6 juni 2008

    Vi bakar tunnbröd själva i en gammal vedeldad bakugn. Mycket jobb, men supergott. Jag är från norrland och tunnbröd är inte tunnbröd utan kornmjöl. Har inte receptet i huvet dock. Vi gör också halvtjockt bröd med kryddor som fänkål och anis i.

  • MammaIrene 7 juni 2008

    Skrivet av MammaIrene den 6 jun 2008

    Hej! Bohuslänskt , Hembakt tunnbröd bakar vi alltid här i våran gamla ugn till jul...
    Det blir ordentlig julstämning o min mamma o ena storasyster kommer hit och vi gör deg i badbaljan på 10 l vätska.....

    Har inte receptet i huvudet , men .......ca då i alla fall...ta det på en höft sådär....
    6 pkt jäst
    7 l mellanmjölk
    3 l vatten
    5 dessärskedar salt
    1 påse hjorthornssalt
    1 påse grahamsmjöl
    1 påse rågsikt
    och så var det det här med hur mycket vetemjöl det skulle vara , det kommer jag ej ihåg, kanske 5 l
    Detta skall i alla fall blandas til en ganska degig massa som skall jäsa i 45 min
    Sedan görs ämnerna



    Oj, nu glömde jag ju margarinet.........
    400 gram smält margarin skakll det vara också, ursäkta....
    Kavlas

  • anluk 7 juni 2008

    Skrivet av FarmorKex den 6 mar 2008

    Hej.
    Jag vill gärna prata med dom som har provat att baka i en gammaldags ugn och även dom som vill veta lite mer.
    Jag och min man flyttade söderut och vi älskar norrländskt tunnbröd. Det enda vi kunde göra var att bygga en egen bagarstuga där vi nu bakar åt oss själva och har även lite undervisning. Vi har ett hemligt recept. Men, i varje by i Norrland hade dom sitt egna recept. Inget tunnbröd smakar likadant. Det är likadant med Pitepalt... Hoppas att vi hörs. :D


    Min systers man är från Norrland och de somrar jag varit där så går vi till bakstugan och bakar. Det är så underbart gott att ta de ljumna och bara lite smör på. Underbart!

  • annelieberggren 7 juni 2008

    Hej . jag har en bagarstuga på min gård och jag barkar rätt ofta, små satser blir inte så jobbigt att baka ut :p.
    jag vill fråga om det är någon som har ett recept på tunnböd som blir hårdare, porösare.. mina blir ganska mjuka.

    Det är jätte kul (Y) att baka. så nya recept är jag jätte nyfiken på.. tar alla och kommer att prova dem. :p

  • klockargarden 24 juni 2008

    Skrivet av annelieberggren den 7 jun 2008

    Hej . jag har en bagarstuga på min gård och jag barkar rätt ofta, små satser blir inte så jobbigt att baka ut :p.
    jag vill fråga om det är någon som har ett recept på tunnböd som blir hårdare, porösare.. mina blir ganska mjuka.

    Det är jätte kul (Y) att baka. så nya recept är jag jätte nyfiken på.. tar alla och kommer att prova dem. :p

  • klockargarden 24 juni 2008

    Skrivet av annelieberggren den 7 jun 2008

    Hej . jag har en bagarstuga på min gård och jag barkar rätt ofta, små satser blir inte så jobbigt att baka ut :p.
    jag vill fråga om det är någon som har ett recept på tunnböd som blir hårdare, porösare.. mina blir ganska mjuka.

    Det är jätte kul (Y) att baka. så nya recept är jag jätte nyfiken på.. tar alla och kommer att prova dem. :p


    Hej.
    Jag har recept på hårt tunnbröd om du är intresserad! Det är inte så stor sats heller. Har bakat detta bröd i bagarstugan i vår hembygdsgård, det är mycket gott!
    .

  • MammaIrene 25 juni 2008

    Min erfarenhet är annars att om du har i en påse hjorthornssalt i en deg på 5l vätska, o sedan kavlar kakorna tunnt tunnt, så blir de hårda'
    Lycka till!
    Mvh Irene

  • annelieberggren 26 juni 2008

    vad kul, jag ska kolla om jag hittar den bland dina recept, annars hör jag av mig:p



    Det är jätte kul (Y) att baka. så nya recept är jag jätte nyfiken på.. tar alla och kommer att prova dem. :p

    Hej.
    Jag har recept på hårt tunnbröd om du är intresserad! Det är inte så stor sats heller. Har bakat detta bröd i bagarstugan i vår hembygdsgård, det är mycket gott!
    .

  • klockargarden 26 juni 2008

    Här kommer receptet på det goda tunnbrödet jag bakat i hembygsgården. Kan inte säga hur många kakor det blir, men man ska ju kavla så tunt man kan!

    Hedegårds tunnbröd
    1,5 l mjölk
    1 hg jäst
    1 msk salt
    1/2 hg socker
    1 l skrädmjöl (rostat havremjöl)
    7 dl grovt rågmjöl
    1,5 dl vetemjöl
    3 hg ister eller margarin

    Börja med att röra ut jästen i fingervarm mjölk, blanda ingredienserna och arbeta ihop till en deg. Denna skall sedan jäsa i 15 minuter. Ställ därefter in degen i kylen så att den inte jäser för mycket.
    Blanda lite grovt rågmjöl och vetemjöl till utbakningen. Var generös med mjölet när du kavlar ut kakorna.Ta lite deg och kavla ut till kakor, använd kruskavel.
    Arbeta så snabbt som möjligt för att degen inte ska jäsa mer och sätt in kakorna så fort som möjligt i bakugnen.
    Det går även bra att steka kakorna i vanlig ugn. Lägg alltid de utbakade kakorna på en het plåt. Skall då gräddas i 200 grader tills kakorna får vacker färg.
    Det går även bra att blanda olika mjölrester till tunnbrödet , men skrädmjölet skall man inte tumma på. Det ger så god smak.
    Skrädmjöl är en värmländsk specialitet, Kan även finnas hos hälsokostaffären.

  • annelieberggren 29 juni 2008

    vad vad det för recept?

    vad kul, jag ska kolla om jag hittar den bland dina recept, annars hör jag av mig:p



    Det är jätte kul (Y) att baka. så nya recept är jag jätte nyfiken på.. tar alla och kommer att prova dem. :p

    Hej.
    Jag har recept på hårt tunnbröd om du är intresserad! Det är inte så stor sats heller. Har bakat detta bröd i bagarstugan i vår hembygdsgård, det är mycket gott!
    .

  • marwis 29 juni 2008

    Skrivet av MammaIrene den 6 jun 2008

    Hej! Bohuslänskt , Hembakt tunnbröd bakar vi alltid här i våran gamla ugn till jul...
    Det blir ordentlig julstämning o min mamma o ena storasyster kommer hit och vi gör deg i badbaljan på 10 l vätska.....

    Har inte receptet i huvudet , men .......ca då i alla fall...ta det på en höft sådär....
    6 pkt jäst
    7 l mellanmjölk
    3 l vatten
    5 dessärskedar salt
    1 påse hjorthornssalt
    1 påse grahamsmjöl
    1 påse rågsikt
    och så var det det här med hur mycket vetemjöl det skulle vara , det kommer jag ej ihåg, kanske 5 l
    Detta skall i alla fall blandas til en ganska degig massa som skall jäsa i 45 min
    Sedan görs ämnerna
    Kavlas



    Det där känner jag igen!! Jag och mina barndomskamrater bakar varje år till jul. Det blir lite av en "lekstuga" för oss, med gamla minnen och annat bus. Vi blir skickligare och skickligare för varje år kan jag säga, för de första åren såg brödkakorna ut som "Kom och hjälp mig" . Vi körde olika teman varje år. Ett åt blev det öar ett annat landskap, så ni kan ju bara tänka er hur kakorna såg ut!:D Men nu går det strålande bra!!
    Vi bakar också hårda brödkakor. Mums!! Inte för jag längtar till vintern , men allt mitt bakugnsbröd är slut...:'(

  • kekke46 28 maj 2010

    Ska baka tunnbröd till veckan det är så gott med hambakad
    smakar underbart.

    15 l riktig mjölk
    9 kg rågsikt
    11 kg grahamsmjöl
    12 kg kornmjöl
    2 pkt jäst

    Av detta blir det ungefär 20 kg tunnbröd med smak som
    verkligen är ljuvlig

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.