Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hembakat tunnbröd i gammaldags ugn, hemliga recept

  • miramamman 29 maj 2010

    Skrivet av kekke46 den 28 maj 2010

    Ska baka tunnbröd till veckan det är så gott med hambakad
    smakar underbart.

    15 l riktig mjölk
    9 kg rågsikt
    11 kg grahamsmjöl
    12 kg kornmjöl
    2 pkt jäst

    Av detta blir det ungefär 20 kg tunnbröd med smak som
    verkligen är ljuvlig


    Det här receptet liknar det vi bakar, grunden från mamma är enbart rågsikt och kornmjöl, men numera kan vi ibland ha i både grahamsmjöl och kryddor. Vi stöper i rågsikt och bakar ut i kornmjöl.
    När jag växte upp var min favorit "kakun", som vi kallde det, bröd bakat lite tjockare och eftertorkat utanför ugnen så det blir hårt. Det kokar man sen i småbitar i saltad mjölk "Fenka". super med en stor klick smör ...

  • kekke46 2 juni 2010

    Har idag varit i bagarstugan med några vänner och bakat tunnbröd är helt mör.
    Vi gjorde en halv stöpa det räkte. Ska testa din " fenka" till hösten när vi ska baka igen.
    Men hembakat tunnbröd smakar helt underbart.

  • Mammma77 3 juni 2010

    Hej
    Jag bakar både tunnbröd och tjockkaka/hällakaka. Funderar på om det är receptet som är skillnaden på om tunnbrödet blir mjukt eller hårt?
    Skulle vara gott med mjukt tunnbröd också, såg ett recept ovan med ägg i. Måste kanske prova det.
    Jag lagar/bakar allt mljökfritt och det funkar super. Funderar på recept med fil, hur byter jag ut det? Eller måste jag bara välja recept utan filmjölk.

  • MosterA 3 juni 2010

    Jag bakade tunnbröd under en period av typ 20 år. Vi gjorde samma deg till både hårt tunnbröd och till mjukt mjukbröd. Skillnaden var i behandlingen av degen.
    Vi började med hårt tunnbröd och gjorde lite större "ämnen". Knådade inte in så mycket mjöl i ämnet, och kavlade ut degen mycket tunnare. Hua - jag som gräddade fick nästan inte degen att rymmas på "baxterfjälen".
    Sedan eldades det hårdare i ugnen (så stenhällen vart hetare) . Den färdiggräddade kakan lades lite för sig tills den kallnat, innan man lade ihop typ 4 skårade kakor i en öppen plastpåse.
    Till mjukt tunnbröd gjorde vi inte lika stora "ämnen", gräddade kortare tid och kakorna kunde läggas ihop, typ 4 skårade kakor i en öppen plastpåse medan de var ljumma/varma. Nedan lägger jag in receptet.
    Törs inte skriva mer - vill inte ha något "HOPPSAN" - för jag ids inte skriva om alltihop.

  • MosterA 3 juni 2010

    Receptet är på 50 - 60 kakor (jag har halverat receptet eftersom jag inte behövde mer).

    TUNNBRÖD 50-60 kakor
    5 L mjölk
    2 pkt jäst (läggs i kall mjölk med 1/3 påse havregryn kvällen före, se nedan)
    1/3 2-kilospåse havregryn
    1 2-kilospåse rågsikt
    4 2-kilospåsar vetemjöl (räcker till utbaket också)
    1 påse hjorthornssalt
    1/2 - 1 pkt margarin
    5 tsk salt
    1 1/2 flaska (750grams) sirap
    eventuellt 1 pkt gräddfil
    Om man vill kan man tillsätta Anis och Fänkål (det ville inte vi).

    Kvällen före:
    Rör ner jästen i 4 L kall mjölk. Även havregrynen och rågmjölet. Rör ner lite vetemjöl (till lös deg). Tillsätt eventuella kryddor och saltet. Blanda väl. Ställ karet med degen svalt, inte kallt, tills morgonen.

    Morgonen:
    Smält smöret (hopröres med 1 L mjölk + sirapen i kastrull för att inte smöret ska klimpa sig i mjölken). Tillsätt vetemjölet. Degen skall vara ganska lös. Rör i hjorthornssaltet med lite mjöl. Låt degen jäsa ytterligare ca 30 minuter.

    Till deg av 7 L mjölk brukar 5 påsar mjöl à 2 kg räcka även till utbaket.

  • MosterA 3 juni 2010

    Fortsättning !

    Medan ugnen ändå var varm kunde vi fortsätta med att göra deg till Kornbröd, eftersom det inte behövde jäsa. Ingen jäst till dessa kakor.

    KORNBRÖD ca 30 kakor:

    1,5 L mjölk
    100 gr smör
    1,5 tsk salt
    1,5 kg kornmjöl
    ev lite hjorthornssalt
    + tillsätt vetemjöl till en ganska kompakt deg.

    Smält smör och rör i alla ingredienser till en ganska kompakt deg. Låt svälla en stund innan gräddningen. Gör små "ämnen". Kavla ut i antingen vete- eller kornmjöl.

    {eat} :p {embarrassed}

  • MosterA 3 juni 2010

    HEMLIGA RECEPT -

    Precis som tråden antyder så var tunnbrödsrecepten mycket hemliga förr. Det var status och medföljande respekt i just det att kunna "baka ett gott tunnbröd". Liksom det var mycket status i att vara t ex en bra "kavlerska" o s v. Numera finns inget behov av den sortens status/respekt.

  • idea_ 3 juni 2010

    Skrivet av Mammma-77 den 3 jun 2010

    Hej
    Jag bakar både tunnbröd och tjockkaka/hällakaka. Funderar på om det är receptet som är skillnaden på om tunnbrödet blir mjukt eller hårt?
    Skulle vara gott med mjukt tunnbröd också, såg ett recept ovan med ägg i. Måste kanske prova det.
    Jag lagar/bakar allt mljökfritt och det funkar super. Funderar på recept med fil, hur byter jag ut det? Eller måste jag bara välja recept utan filmjölk.


    Finns det någon soya/havreyoughurt utan smak? kanske det kan funka i så fall...

  • kekke46 6 juni 2010

    Ska pröva ditt recept MosterA nästa gång vi bakar. Tack för receptet :)

  • FarmorKex 6 juni 2010

    Hej igen. Ser att det finns massor olika recept på tunnbröd.
    Här kommer vårat.

    Dagen innan:
    1 kg oblandad rågsikt blandas med två liter kokande vatten.
    låt stå över natten..........(kallas skållning)

    Dagen därpå blandas skållning med 2 l ljummet vatten samt
    50 gr salt, 200 gr socker, 25 gr jäst, norrlandskrydda och rågsikt t tills degen är lagom hård.

    Väg ämnena till 130 gr, rives runda. Låt ligga ca 20 min innan kavlingen påbörjas.

    Hoppas nu att ni lyckas med bakningen.........

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.