Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur gör man en Herman från start?

  • Tiol 21 oktober 2009

    http://kardemummagumman.se/2009/03/11/vanskapskakan-herman-pa-kardemumma-gummans-vis/

    Här är det fler som bakar Herman-kakan.
    Läs .
    kram//TINA

  • Okänd 21 oktober 2009

    Jo men visst!
    Men hur ser det ut från början?
    Framgår inte av den här länken heller.
    Som de flesta så börjar det med att man får en Herman, sedan är det ju inte så svårt.

  • Becazinha 21 oktober 2009

    Va roligt att så många engagerar sig i detta lilla mysterium!! :) Tack för era tips!

    jan-gunnar-j: Mitt recept är exakt samma som det du skrev ner. Och jag följde en av alla de länkar som blivit tipsade om och där skrev en person att han/hon brukar starta en ny Herman genom att ta ingredienserna för dag fyra och anv det som om det vore dag ett:

    "Starta en ny Herman
    Saknar du Herman och vill börja på nytt med en egen?
    Jag använder följande recept:

    Det är samma deg som dag 4 i receptet på ovan, den börjar man med, gör den så har du en stardeg.
    Dag 1-4 ska den bara röras.
    Dag 5 gör en ny omgång av dag 4 degen och rör i.
    Dag 6-9 rör en gång om dagen.
    Dag 10 gör likadant som dag 5.

    Ge bort 3 delar behåll en själv och gör som det står i receptet."

    Jag får nog både testa att starta upp en ny (mjölk, mjöl o socker), lägga in en del i frysen och ha en kvar i full beredskap om båda alternativen skulle misslyckas katastrofalt.

    Tiol: be om att få en del och se till baka den här gången, det är verkligen världens godaste kaka!! :p

  • Tiol 28 oktober 2009

    Till Becazinha!

    Det är bara ett problem med att baka Herman just nu, dottern bor 50 mil bort, och det är lite långt att åka och hämta en bit av degen, bara sådär. Men vi skall ses till nyår, så ev, får hon ta med sin en fryst Herman då i väskan, och så får vi se om det funkar att baka av den då.
    kram//TIOL

  • helle72 30 oktober 2009

    Oj, det var länge sedan jag hörde talas om Herman!
    Men jag minns tydligt att jag frös in en del för att spara till senare tillfälle.
    Jag vet också att det var en himla massa godsaker i kakan och att det säkerligen var en ganska dyr kaka.
    Om någon startar en Herman enligt något av de recepten som visats i tidigare inlägg kan ni väl skriva hur det gick för det skulle vara kul att prova igen!

  • Jolinar 3 december 2009

    Kul att någon fick nytta av receptet på Herman jag lagt ut! Det är jag som skriver bloggen "Frostens Dotter" - även om jag kallar mig själv för Seven där.

    Jo jag gör denna Herman med jämna mellanrum och jag älskar den. Det är inte alltid jag hittar villiga offer för en ny startdeg så det händer att jag bakar 3 delar och behåller 1 del som får börjas om från början.

    De tre delarna delar jag sedan i 2 och gräddar dem i brödformar för de blir på tok för stora då och det går utmärkt att frysa in dem.

    Varianten med marsansåspulver är nog min stora favorit av de varianter jag testat!

    /Jolinar aka Seven på "Frostens Dotter" :)

    Skrivet av magdizen den 21 okt 2009

    Jag snubblade på den här länken, när jag letade efter smakvariationer på kakan, som för övrigt är världens godaste :p

    Hoppas den kan vara till hjälp.... såg att den inte riktigt hade de proportionerna som jag har, men den blir säkert god.

    http://frostensdotter.blogspot.com/2009/01/herman-vnskapskakan.html

  • annchad 3 december 2009

    enligt receptet som går runt här hos oss så är startdegen samma ingredienser som man matar den med två gånger innan själva bakningen.
    Alltså 2 dl mjölk, 2 dl mjöl, 2,5 dl socker. sedan fortsätter man bara enligt dagsschemat.(Y)

  • keskis 3 december 2009

    Här är en hel hemsida tillägnad Herman ^^.

    http://nimstad.se/herman/

    Jag ska nog testa! :o)

  • a_Sara 3 december 2009

    jag har en herman i frysen, och har haft det tidigare med :)
    och det går alldelens utmärkt att tina och fortsätta processen :)
    kanske ska ta upp och tina den och skicka vidare till någon sugen ;)

  • a_Sara 3 december 2009

    och som någon tidigare skrev så är startdegen 2dl mjölk, 2 dl mjöl och 2,5 dl socker :)

  • sikaal 3 december 2009

    I dagens GP del 2, har Alexandra Zazzi recept och skötsel av Surdegen Herman.
    Hon har lika delar (2,5 dl) socker mjöl och mjölk.
    Vet inte om hennes spalt finns på nätet, skall kolla!

    Skall i alla fall prova nu när jag skall bli pensionär :D
    Lena

  • sikaal 3 december 2009

    Skrivet av sikaal den 3 dec 2009

    I dagens GP del 2, har Alexandra Zazzi recept och skötsel av Surdegen Herman.
    Hon har lika delar (2,5 dl) socker mjöl och mjölk.
    Vet inte om hennes spalt finns på nätet, skall kolla!

    Skall i alla fall prova nu när jag skall bli pensionär :D
    Lena


    Här är länken http://www.gp.se/matdryck/mat/1.262920-herman-degig-van om någon vill kolla!

  • kardemummagumman 4 december 2009

    http://kardemummagumman.se/2008/11/04/herman-vanskapskaka/

    Här är länken till en fullbeskrivning från början till slut! :D Lycka till!

  • Becazinha 5 december 2009

    Tänk vilken bra sida, så många bra idéer jag fått och kanske har någon blivit inspirerad att sätta igång en Herman, tack för alla engagerade inlägg!! Jag kommer definitivt sätta en Herman när mina frysta delar är slut!

    Glad 2a Advent till er alla! :)
    Becazinha

  • kenneth_colliander 6 december 2009

    Hej
    Gå in på sidan Leta.se. Sök på "surdegen Herman", där hittar ni all information om hemligheten med Herman och dess historia.
    Jag kan för övrigt varmt rekommendera Leta.se som en perfekt startsida.
    MVH Kenneth Colliander

  • Lotta62 2 januari 2010

    Hej,

    Är det någon som har något tips på hur man får startdegen att börja jäsa? Min ser likadan ut som när jag började. Har matat den dag 5 dvs igår. Ingen skillnad.

    Lotta

  • gnuBrita 4 mars 2010

    Åh va kul!
    Jag fick precis två Herman (för att min klasskompis inte kunde få iväg den sista) och blev lite orolig att de hade dött när jag stod i minusgrader och väntade på bussen. Men om de nu går att frysa borde det inte vara några problem att de bara kylts ner ett tag. =)
    Matklubben har blivit min nya bibel, åh va mycket kunskap alla ni medlemmar har!
    Jag ser fram emot 10 dagars sällskap av mina degar.

    Brita

  • chrisq 4 mars 2010

    (Y) visst går den att frysa

  • MrsC 4 mars 2010

    Lycka till :)

    Startrecept till Herman

    Gör såhär:

    Dag 1-4 (Startdeg – rör om 2 till 4 ggr om dagen)
    • 2 dl mjölk
    • 2 dl mjöl
    • 2,5 dl socker

    Man startar upp degen med samma ingredienser som man matar den med två gånger innan själva bakningen.

    Dag 4
    • Ge honom:
    • 2 dl mjölk
    • 2 dl mjöl
    • 2,5 dl socker

    Dag 5
    • Rör 2-4 ggr

    Dag 6
    • Rör 2-4 ggr.

    Dag 7
    • Rör 2-4 ggr.

    Dag 8
    • Rör 2-4 ggr.

    Dag 9
    • 2 dl mjölk
    • 2 dl mjöl
    • 2,5 dl socker
    • Rör om.

    Dag 10 (receptet*4 om du är egen och vill behålla allt själv, om inte dela upp degen i 5 delar den 9:e dagen)

    När du ger herman vidare är det följande text du bifogar med honom:

    Dag 1: Idag har du fått Herman. Häll över honom i en skål och förvara honom i rumstemperatur. Han ska inte ha något lock, utan täck bunken med en bakduk.
    Dag 2: Herman har tråkigt. Rör 2-3 ggr under dagen.
    Dag 3: Herman behöver motioneras. Samma som dag 2.
    Dag 4: Herman är hungrig. Ge honom 2 dl mjölk, 2 dl vetemjöl och 2,5 dl socker
    Dag 5: Herman har tråkigt. Samma som dag 2
    Dag 6: Herman känner sig stel. Samma som dag 2
    Dag 7: Herman behöver se sig om. Samma som dag 2
    Dag 8: Herman behöver träna. Samma som dag 2
    Dag 9: Herman är hungrig igen. Ge honom samma som dag 4.
    Dela honom därefter i fem lika stora delar och ge bort fyra delar till fyra vänner tillsammans med receptet.
    Dag 10: Nu bakar du din Herman.

    Herman-kaka
    1 1/2 dl Herman-deg
    2 ägg
    1 1/2 dl socker
    3/4 dl olja
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk kanel
    1 1/2 dl hackade nötter
    1 1/2 dl russin
    3/4 dl smält eller flytande margarin
    3/4 dl farinsocker
    1 msk kanel

    Glasyr:
    3/4 dl margarin
    1/2 dl mjölk
    1/2 dl farinsocker

    Sätt ugnen på 175°. Rör ägg och socker poröst. Tillsätt Herman och olja, rör om. Tillsätt slutligen vetemjöl, som blandats med bakpulver, kanel, hackade nötter och russin. Rör till en jämn smet.

    Häll blandningen i en väl smord och bröad form. Blanda margarin, farinsocker och kanel. Häll över smeten och ”hacka” ner med en gaffel så det blandas med övrig smet. Grädda ca 1 h. När kakan känns torr, tas den ur ugnen. Låt stå en kort stund innan den stjälps upp och får svalna på galler under formen. Rör samman glasyren i en kastrull. Sjud två minuter. Häll över kakan som dekoration.

  • ca70 5 mars 2010

    Hackade (osaltade) pistagenötter istället för hackad mandel eller hasselnötter är väldigt gott i en Herman-kaka!{eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.