Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kina mat

  • 21 februari 2008

    hej!

    Undrar om någon har recept på biff i strimlor eller någon annan god kina mat? Har hört att det finns någon sorts
    krydda eller soja av något slag så man får den där rätta smaken som på restaurang?

  • MatAnders 21 februari 2008

    Ja det finns många såser/kryddor men om du köper sesam olja, ostronsås och fisksås så har du kommit en bra bit på vägen.
    Lycka till

  • monicadanell 21 februari 2008

    Hej har sökt själv recept på kina mat har inte hittan nån

  • snutten 21 februari 2008

    http://hem.passagen.se/wegabo/asien/kina.html

  • The_mama97mia 21 februari 2008

    hej, jag brukar gå in på Blue Dragons hemsida o söka recept. Likaså har Mrs Cheng en del fina recept. Du kan också kolla in Santa Marias hemsida, alltså alla som tillverkar kryddor o smaksättare..... Precis som MatAnders svarade så är det bra att ha ett grundsortiment hemma. Det kan du också kolla upp på de sidor jag menar. Lycka till!

  • MrDredd 30 januari 2010

    Om man vill börja laga kinesisk mat så är dessa saker bra att ha hemma:

    vitlök
    ingefära
    soja
    sherry (istället för risvin)
    salladslök

    De är de vanligaste smaksättarna i kinesisk matlagning, ofta tillsammans i olika kombinationer. Inga större konstigheter alltså. Fråga gärna om det är något särskilt du undrar över. Vad gäller biffen så kan de ha använt t ex en matsked soja och två matskedar sherry, men det är svårt att svara på utan att ha sett eller smakat.

  • emaxen 30 januari 2010

    Hej , strimla nötkött i smala strimlor och wooka det ihop med bambuskott och strimlad lök och häll sedan på Hoi sin sås, finns på flaska i affären, smakar som köpt biff med bambuskott :D:D:D

  • Mistys 30 januari 2010

    Jag brukar steka köttstrimlor,valfria grönsaker. Sen har jag i Hoisinsås, ostronsås och soja smaka av. Reder med potatismjöl för att få det rätta lite genomskinliga stuket. Detta recept gjorde en kines i tv4 morgon för några år sedan. Mängderna han sa kommer jag inte ihåg så jag höftar lite och smakar av, brukar bli jättebra.

  • hillan66 30 januari 2010

    Jag har tre recept på jättegod "kinamat" ... Jag har fått två av recepten av en kvinna som själv har asiatisk restaurang så de blir mycket lyckade rätter om man följer recepten!

    Strimlad biff med bambuskott och champinjoner
    Kyckling Szechuan
    Vietnamesisk kyckling med ingefära

    Lycka till! (Den Vietnamesiska rätten har jag hittat i en kokbok men den är också jättegod!)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.