Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korgen-Utmaning!!!

  • LaJefa 27 mars 2009

    Hej alla MK:are!

    Vill ni vara med om en utmanings-lek och skapa ett eget recept? Tänkte för skoj skull att vi kunde ha en liten koll på vår fantasi. Vad skulle ni göra om ni fick en korg med olika ingredienser???

    När jag gick min utbildning fick vi ofta en korg med diverse ingredienser. Vi fick lov att fritt använda basprodukter som mjöl, smör, mjölk, grädde, ägg, buljong, örter och kryddor. Vi fick välja bort " max tre ingredienser" som fanns i korgen, resterande var vi tvungna att använda. Därefter skulle vi både tillaga och skriva recept på rätten. Jag tyckte det var en rolig utmaning. Ibland var där så många konstiga ingredienser att man fick hitta på både förrätt och huvudrätt för att kunna använda allt.
    Skulle vara roligt om ni hängde med på denna lilla utmaning och få se vad alla har för fantasi…förhoppningsvis kommer där upp en massa trevliga recept.

    Jag börjar här med en liten enkel korg variant.
    1 kyckling
    Palsternacka
    Rotselleri
    Morot
    Skinka
    Spenat
    Fetaost
    Bacon
    Purjolök
    Mandelpotatis
    Lök (valfri..röd, gul eller silver)
    Kålrabbi
    Jordärtskocka
    Soltorkade tomater
    Paprika
    Dijon senap
    Aubergine
    Squash
    Svamp (valfri…exv. Kantareller, Karl Johan, Champinjoner
    Avokado
    Mango

    OBS! Ni får endast ta bort tre ingredienser.
    Låt fantasin flöda och jag ser fram emot många roliga och originella recept…gärna med ett fotografi av resultatet.

    Tycker ni detta verkar skoj…ja då fixar jag kanske en ny korg nästa månad. En korg i månaden skulle väl kunna vara skoj…eller? Detta är en bra övning när man behöver ha kylskåpsrensning...

    För att sporra er och er fantasi tänker jag skicka en liten överraskning från Spanien till receptet som jag tycker bäst om. Kommer naturligtvis inte testa alla, men åtminstone några av dem som jag tycker ser bra ut och låter smarriga!
    Utser min vinnare den 30:de april.

    Väntar med spänning om det är någon som antar denna utmaning.

    Mvh
    LaJefa/Tina

  • Gnurf 27 mars 2009

    :'( Ger du mig Korgen nu LaJefa!?? :'(

  • LaJefa 27 mars 2009

    Yes...varför inte? Ser fram emot ditt bidrag...därefter väljer jag vilken korg jag ska ge dig..hehe.
    Du ser ju ut till att ha en fin grill...så det e ju bara att låta fantasin flöda...eller???(Y)

  • zoofe 27 mars 2009

    Låter grymt kul! En liten fråga bara. Hur är det med andra smaksättare, som t.ex honung, sirap och socker, ketchup, soya?

  • monac 27 mars 2009

    ja hon skrev ju det...örter och kryddor:)

  • LaJefa 27 mars 2009

    Skrivet av zoofe den 27 mar 2009

    Låter grymt kul! En liten fråga bara. Hur är det med andra smaksättare, som t.ex honung, sirap och socker, ketchup, soya?


    Funkar bra med alla smaksättare. Utmaningen är att försöka laga ngt gott med dem utvalda ingredienserna. Kanske skulle man låta folk byta ut tre ingredienser....dvs antingen ta bort tre...eller byta ut tre...det låter väl OK...eller blir det för enkelt då?

  • Gnurf 27 mars 2009

    Då blir det för enkelt!! (Y) Räknas Hummer och Oxfilé som smaksättare? :o

  • LaJefa 27 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 27 mar 2009

    Då blir det för enkelt!! (Y) Räknas Hummer och Oxfilé som smaksättare? :o


    Svar : NEJ!!!!
    Men du kan ju använda steksaften från oxfilén och hummerspadet som smaksättare om du vill :D. Tack för snabbt svar...alltså håller jag mig till grundregeln...inte byta ut...utan bara ta bort...och som jag sa innan MAX tre ingredienser.

    Lycka till alla...jag ser verkligen fram emot dem olika rätterna.....utav min erfarenhet vet jag att nästan ingen kommer att göra likadant.

  • Gnurf 27 mars 2009

    Jag funderar på Purjolöksglass!! Det kan vara en högoddsare...:o

    (Jag lovar, nu ska jag vara allvarlig fortsättningsvis) :)

  • LaJefa 27 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 27 mar 2009

    Jag funderar på Purjolöksglass!! Det kan vara en högoddsare...:o

    (Jag lovar, nu ska jag vara allvarlig fortsättningsvis) :)

    Hehe...kanske inte det receptet jag kommar att testa i första hand...men ok får du till en purjolöksglass av dessa ingredienser , med max -3...ja då e jag väldigt nyfiken.....hehe.

    Om inte annat...så har du skrapat ihop en extra poäng för din humor. Inte illa...synd att man inte stöter på mer roliga inlägg...ett gott skratt förlänger livet har jag hört någonstans..

  • LaJefa 27 mars 2009

    puff...
    vill ju att många ska hänga med på detta...hade varit så skoj.

  • Lenkan 27 mars 2009

    Jag skulle servera en förrätt på skinkrullar med fetaost, soltorkade tomater och spenat inuti, tillsammans med chips gjorda på mandelpotatis och till det en avokadoröra. Sen skulle jag välja bort jordärtskocka, aubergine och mango och göra en ljuvlig gryta på resten med tillägg av salt, persilja och lite chilipeppar i.

  • LaJefa 27 mars 2009

    Skrivet av Lenkan den 27 mar 2009

    Jag skulle servera en förrätt på skinkrullar med fetaost, soltorkade tomater och spenat inuti, tillsammans med chips gjorda på mandelpotatis och till det en avokadoröra. Sen skulle jag välja bort jordärtskocka, aubergine och mango och göra en ljuvlig gryta på resten med tillägg av salt, persilja och lite chilipeppar i.


    Tack...det var ett trevligt förslag...tillaga det gärna ...o ta gärna ett foto...men helt klart ett bra tillagnings val...

    Go natt! Sov gott!

  • Okänd 28 mars 2009

    Jag skulle behöva filodeg som en ytterligare ingrediens, går det bra?
    Får jag i så fall ta bort fyra ingredienser?

  • LaJefa 28 mars 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 28 mar 2009

    Jag skulle behöva filodeg som en ytterligare ingrediens, går det bra? Ja...för den är gjord endast på mjöl, vatten, olja och salt...vilket är fria ingredienser.
    Får jag i så fall ta bort fyra ingredienser?
    Svar...NEJ!

  • LaJefa 28 mars 2009

    Jag skulle behöva filodeg som en ytterligare ingrediens, går det bra? JA...för den är gjord endast på mjöl, vatten, olja och salt...vilket är fria ingredienser.
    Får jag i så fall ta bort fyra ingredienser? Svar...NEJ!

  • LaJefa 28 mars 2009

    ,,

  • annelieberggren 28 mars 2009

    Kyckling ragu a la espania.

    Kyckling i bitar
    1 Palsternacka
    1 Morot
    ½ selleri
    ½ Purjolök
    10 Championer
    1 Paprika
    1 Mango

    Skinka på grön bädd.

    Skink skivor
    Senap
    Soltorkade tomater
    Abuergin
    Spenatblad
    Fetaost

    Skär kyckling i bitar, stek kycklingen och lägg i en gryta.
    Grönsakerna delas i bitar och läggs ned i grytan, vänta med mangon.
    Slå över ½ liter buljong, krydda med peppar.
    Koka i 25 minuter, lägg i mango och 3 dl grädde, låt puttra i 5 minuter. Red av med maizena mjöl.
    Servera med Potatis.

    Förrätt:
    Lägg skinkskivor på skärbrädan, bred på senap, lägg soltorkade tomater och persilja, rulla i hop.
    Skiva abuergin tunnt, stek lätt och lägg i en form. Lägg på spenat och sist rullarna. Smula över Feta ost och gratinera i ugn ca 15 minuter.

    Mosa Avacado och blanda med cremé fraich och vitlök, servera den till rullen.

  • annelieberggren 28 mars 2009

    "puff"

  • LaJefa 28 mars 2009

    Skrivet av annelieberggren den 28 mar 2009

    Kyckling ragu a la espania.

    Kyckling i bitar
    1 Palsternacka
    1 Morot
    ½ selleri
    ½ Purjolök
    10 Championer
    1 Paprika
    1 Mango

    Skinka på grön bädd.

    Skink skivor
    Senap
    Soltorkade tomater
    Abuergin
    Spenatblad
    Fetaost

    Skär kyckling i bitar, stek kycklingen och lägg i en gryta.
    Grönsakerna delas i bitar och läggs ned i grytan, vänta med mangon.
    Slå över ½ liter buljong, krydda med peppar.
    Koka i 25 minuter, lägg i mango och 3 dl grädde, låt puttra i 5 minuter. Red av med maizena mjöl.
    Servera med Potatis.

    Förrätt:
    Lägg skinkskivor på skärbrädan, bred på senap, lägg soltorkade tomater och persilja, rulla i hop.
    Skiva abuergin tunnt, stek lätt och lägg i en form. Lägg på spenat och sist rullarna. Smula över Feta ost och gratinera i ugn ca 15 minuter.

    Mosa Avacado och blanda med cremé fraich och vitlök, servera den till rullen.



    Ser fram emot en liten bild när du har fixat till middagen...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.