Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oxfilé som vardagsmat!

  • Mistys 10 oktober 2010

    Jaa, rubriken låter ju helt vansinnig. Men för ett tag sen kommer jag över ett litet parti oxfilé till ett fantasipris. Nu har vi ätit grillad oxfilé, oxfilé provencale, stekt oxfilé med kryddsmör, Biff rydberg, Biff greta, biffstroganoff mm, mm

    Vid en frysinventering hittade jag ytterligare tre bitar som börjar bli frysskadade och behöver ätas upp så fort som möjligt.

    Vad jag behöver hjälp med är att få receptideér på vardagsrätter med oxfilé. Kan man tex göra sjömansgryta?
    Att göra en köttgryta funkar väl kanske inte, jag menar att en köttgryta blir ju god för att det ska koka länge så smakerna utvecklas och det kanske inte funkar med filén.
    Vad tror ni?

  • 7201 10 oktober 2010

    Varför inte baka en härlig Oxfilepizza med bea till.
    Ibland skär jag oxfilen i kuber på1-2 cm och marinerar
    dessa i lite olja,curry och socker. Slänger seda på dom på pizzan och gräddar i ugn....{eat}(Y)

  • Mistys 10 oktober 2010

    Tack! Den var bra, hade faktiskt inte ens tänkt tanken. Där ser man vad man snöar in på saker ibland. Min tanke var bara grytor och gratänger!

  • solvik207 10 oktober 2010

    E god wok....
    Strimla köttet och använd färska grönsaker...servera med nudlar eller jasminris.

  • chrisq 10 oktober 2010

    (Y) något som är gott o enkelt är oxfile med mandel täcke en god sås till o stekt panerad kulpotatis

  • The_mama97mia 10 oktober 2010

    Vardagsmat vet jag inte men detta är toppengott och går att servera till både potatisgratäng, potatissallad, eller en krämig pasta.

    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin

  • 7201 10 oktober 2010

    Detta låter ju fantastiskt gott......Marinerad oxfilè

  • Roggan 10 oktober 2010

    Verkar som att mitt inlägg försvann...

    Strimla filén och stek den med strimlad purjolök. Gör en sås på gorgonzola eller roquefortost. Servera till pasta. Mumsigt gott!

  • Mistys 10 oktober 2010

    Ja där ser man vad mycket ideér som poppar upp på MK när man slänger ut en fråga. Ibland har man ju idétorka själv. Tack snälla alla.......{jump}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.