Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra på äpplen?

  • maria_wijk 4 november 2009

    Trädgårdssäsongen börjar gå mot sitt slut och många av äppelträden har släppt sina sista frukter men från Åkeröträdet dimper det fortfarande ner en hel del äpplen varje dag.

    Det rör sig om rejäla mängder äpplen att ta reda på med 9 äppelträd och nu börjar jag få slut på idéer.

    Har någon något uppslag på vad man kan göra av äpplen som är lagringsbart i källare? (Frysen är full).

    Detta har vi redan gjort för lagring: Äppelvin, Äppelmust, Äppelsaft, Äppelmos, Äppelmarmelad, Äppelgelé, Torkade äpplen

  • The_mama97mia 4 november 2009

    Äppelchutney? Har inget eget recept men finns att googla på om ingen här har tips.
    Sen tänker jag typ Romtopf fast på äpplen?

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 nov 2009

    Äppelchutney? Har inget eget recept men finns att googla på om ingen här har tips.
    Sen tänker jag typ Romtopf fast på äpplen?


    Chuthey är jag inte så förtjust i men idén med romtopf var inte alls dum, har mappat det receptet ifall det fortfarande finns frukt kvar efter nästa besök på bolaget.

  • Snoops 4 november 2009

    Äppelchips?
    Har köpt påsar med sådana i välsorterade butiker. De är jättegoda, men kan tänka mig att de är ännu bättre om man gör dem själv.
    Speciellt om man kryddar dem med kanel eller kardemumma.

    Här är ett Matklubben recept.
    http://www.matklubben.se/recept/aeppelchips_11385.html

    Om du vill ha en nyttigare version av receptet kan du byta ut sockret mot honung och minska på vattnet.
    Tillsätt ev. kryddor i blandningen och pensla eller doppa äppelskivorna.

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av Snoops den 4 nov 2009

    Äppelchips?
    Har köpt påsar med sådana i välsorterade butiker. De är jättegoda, men kan tänka mig att de är ännu bättre om man gör dem själv.
    Speciellt om man kryddar dem med kanel eller kardemumma.

    Här är ett Matklubben recept.
    http://www.matklubben.se/recept/aeppelchips_11385.html

    Om du vill ha en nyttigare version av receptet kan du byta ut sockret mot honung och minska på vattnet.
    Tillsätt ev. kryddor i blandningen och pensla eller doppa äppelskivorna.


    Tack för tipset, skall testas.

  • Fiona 4 november 2009

    Skala och klyfta, frys in i påsar - perfekt att ha till äppelkakor och pajer i vinter (tar inte så mycket plats heller)

    äppelmarmelad (vet inte var man får tag i recept tyvärr) är en annan variant man kan göra..

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av Fiona den 4 nov 2009

    Skala och klyfta, frys in i påsar - perfekt att ha till äppelkakor och pajer i vinter (tar inte så mycket plats heller)

    äppelmarmelad (vet inte var man får tag i recept tyvärr) är en annan variant man kan göra..


    Äppelmarmelad kan du hittaa bland mina recept.

    Har inget mer frysutrymme över till frukt tyvärr och ingen av våra äppelsorter är vinterfrukt som går att lagra som den är.

  • familjenlundin 4 november 2009

    Här är lite andra ideér från Tasteline :)

    http://www.tasteline.com/Inspiration/I-sasong/Skordetid/Appelrecept/

    Finns även över tusen recept här på matklubben, sök bara på äpple så får du upp alla :D

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av familjenlundin den 4 nov 2009

    Här är lite andra ideér från Tasteline :)

    http://www.tasteline.com/Inspiration/I-sasong/Skordetid/Appelrecept/

    Finns även över tusen recept här på matklubben, sök bara på äpple så får du upp alla :D


    Problemet med att söka på det viset för min del är att 95% eller fler av alla de recepten är på desserter, kakor eller maträtter där äpple ingår som en ingrediens och att de då antingen måste ätas direkt eller frysas.

    En sak jag haft i åtanke men inte hittat recept på är t.ex. äpplen konserverade i sockerlag.

  • Okänd 4 november 2009

    Den här blir ingen besviken på, gör en dubbel sats som täcker en hel plåt!

    Aprikosäppelkaka

    Hopas att det smakade!

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 4 nov 2009

    Den här blir ingen besviken på, gör en dubbel sats som täcker en hel plåt!


    Tack för uppslaget, fast så länge tror jag nog den inte håller i matkällaren.

  • AnneNi 4 november 2009

    Mina föräldrar brukar göra "äppledricka", smakar lite som äpplejuice. Tyvärr har jag inget recept, men kanske finns det något på nätet? Annars kanske ni känner någon som vill ha några äpplen?
    Lycka till!

  • familjenlundin 4 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 4 nov 2009

    Skrivet av familjenlundin den 4 nov 2009

    Här är lite andra ideér från Tasteline :)

    http://www.tasteline.com/Inspiration/I-sasong/Skordetid/Appelrecept/

    Finns även över tusen recept här på matklubben, sök bara på äpple så får du upp alla :D


    Problemet med att söka på det viset för min del är att 95% eller fler av alla de recepten är på desserter, kakor eller maträtter där äpple ingår som en ingrediens och att de då antingen måste ätas direkt eller frysas.

    En sak jag haft i åtanke men inte hittat recept på är t.ex. äpplen konserverade i sockerlag.


    okej, såg inte att du önskade recept på sånt som kunde förvaras i källaren...läste visst inte ordentligt...sorry :)

    Jag sökte på google och hittade detta:

    http://www.curious.nu/mat/?c=Konserverat

    Kan det kanske vara nåt sånt du söker?

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av familjenlundin den 4 nov 2009

    okej, såg inte att du önskade recept på sånt som kunde förvaras i källaren...läste visst inte ordentligt...sorry :)

    Jag sökte på google och hittade detta:

    http://www.curious.nu/mat/?c=Konserverat

    Kan det kanske vara nåt sånt du söker?


    Tack så mycket, den där hade jag inte sett själv. Skall provas under morgondagen.

    Men ös gärna på med mer förslag, det dimper ner 3-5L äpplen/dag.

  • Vetebullen 4 november 2009

    Hej, här kommer ett bra tips på konserverade äppelklyftor som håller äppelklyftorna ljusa och fina i flera år i glasburkarna :-)

    Koka en sockerlag av: 1 liter vatten och 2 dl socker i ca 4-5 minuter

    Skala och klyfta 2 kg äpplen och lägg dom i sockerlagen.

    Koka försiktigt några minuter tills klyftorna känns lagom mjuka.
    Är lite olika beroende på vilken äppelsort du använder.
    Så till det viktiga. Fyll väl rengjorda glasburkar med den heta massan och
    skruva på locket genast så blir det vaacum i burkarna när det kallnar.
    Förvara svalt om du har möjlighet. Vi har också massor med äpplen så jag strimlar och torkar
    dem också.
    Lycka till! :D

  • Okänd 4 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 4 nov 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 4 nov 2009

    Den här blir ingen besviken på, gör en dubbel sats som täcker en hel plåt!


    Tack för uppslaget, fast så länge tror jag nog den inte håller i matkällaren.

    Nej-Nej! Inte i källaren.
    Laga till och njut.
    Bjud många, jag lovar, alla blir lyckliga!

  • maria_wijk 5 november 2009

    Skrivet av Vetebullen den 4 nov 2009

    Hej, här kommer ett bra tips på konserverade äppelklyftor som håller äppelklyftorna ljusa och fina i flera år i glasburkarna :-)

    Koka en sockerlag av: 1 liter vatten och 2 dl socker i ca 4-5 minuter

    Skala och klyfta 2 kg äpplen och lägg dom i sockerlagen.

    Koka försiktigt några minuter tills klyftorna känns lagom mjuka.
    Är lite olika beroende på vilken äppelsort du använder.
    Så till det viktiga. Fyll väl rengjorda glasburkar med den heta massan och
    skruva på locket genast så blir det vaacum i burkarna när det kallnar.
    Förvara svalt om du har möjlighet. Vi har också massor med äpplen så jag strimlar och torkar
    dem också.
    Lycka till! :D






    Det skall inte vara någon askorbinsyra i?

  • Okänd 5 november 2009

    Har du testat att göra chutney på äpplen?
    Det finns mängder av förslag på hur man gör men det här blir verkligt bra!

    http://annicaodlarochlagar.blogspot.com/2009/03/appelchutney-med-chilisting.html

    Den håller sig länge, hur länge vet jag inte eftersom dn har en strykande åtgång!

  • Vetebullen 5 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Skrivet av Vetebullen den 4 nov 2009

    Hej, här kommer ett bra tips på konserverade äppelklyftor som håller äppelklyftorna ljusa och fina i flera år i glasburkarna :-)

    Koka en sockerlag av: 1 liter vatten och 2 dl socker i ca 4-5 minuter

    Skala och klyfta 2 kg äpplen och lägg dom i sockerlagen.

    Koka försiktigt några minuter tills klyftorna känns lagom mjuka.
    Är lite olika beroende på vilken äppelsort du använder.
    Så till det viktiga. Fyll väl rengjorda glasburkar med den heta massan och
    skruva på locket genast så blir det vaacum i burkarna när det kallnar.
    Förvara svalt om du har möjlighet. Vi har också massor med äpplen så jag strimlar och torkar
    dem också.
    Lycka till! :D






    Det skall inte vara någon askorbinsyra i?


    Behövs inte eftersom det är vaacum i burkarna men vill du gardera dig så ta 2 kryddmått till denna sats :D

  • maria_wijk 5 november 2009

    Skrivet av Vetebullen den 5 nov 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Skrivet av Vetebullen den 4 nov 2009

    Hej, här kommer ett bra tips på konserverade äppelklyftor som håller äppelklyftorna ljusa och fina i flera år i glasburkarna :-)

    Koka en sockerlag av: 1 liter vatten och 2 dl socker i ca 4-5 minuter

    Skala och klyfta 2 kg äpplen och lägg dom i sockerlagen.

    Koka försiktigt några minuter tills klyftorna känns lagom mjuka.
    Är lite olika beroende på vilken äppelsort du använder.
    Så till det viktiga. Fyll väl rengjorda glasburkar med den heta massan och
    skruva på locket genast så blir det vaacum i burkarna när det kallnar.
    Förvara svalt om du har möjlighet. Vi har också massor med äpplen så jag strimlar och torkar
    dem också.
    Lycka till! :D






    Det skall inte vara någon askorbinsyra i?


    Behövs inte eftersom det är vaacum i burkarna men vill du gardera dig så ta 2 kryddmått till denna sats :D


    En sista fråga innan jag sätter igång, har det någon betydelse om avsvalningen går snabbt eller långsamt när de väl korkats igen? Dvs skall jag låta dem svalna i rumstemperatur först eller ska jag ställa ner dem i matkällaren direkt så de kyls av snabbare?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.