Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad göra på äpplen?

  • Gnurf 5 november 2009

    Kollade upp min mormors gamla kokbok...där beskrivs ett liknande förfarande. Sockerlag på 4-5hg socker per liter vatten, koka urkärnade äpplen mjuka, fyll på glasburkar, pressa i citronsaft i sockerlagen och se till att lagen täcker äpplena...:)

    Man blir ju nästan sugen på att börja konservera frukt :p

  • Gnurf 5 november 2009

    Kommer ihåg mormors matkällare...får en flash-back...där glasburkar stod på rad i hyllorna med olika former av konserverad frukt, grönsaker, kött...bredvid en form av "tryckkokare" där burkarna upphettades för extra lång hållbarhet. Så var det förr i tiden...inte så himla mycket E-nummer i de burkarna...:p

  • maria_wijk 5 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 5 nov 2009

    Kommer ihåg mormors matkällare...får en flash-back...där glasburkar stod på rad i hyllorna med olika former av konserverad frukt, grönsaker, kött...bredvid en form av "tryckkokare" där burkarna upphettades för extra lång hållbarhet. Så var det förr i tiden...inte så himla mycket E-nummer i de burkarna...:p


    Ungefär likadan ser nog min matkällare ut kan jag gissa fast baserat på frukter, bär och grönsaker. Olika sorters vin, saft, sylt, marmelader, inläggningar, starka chilisåser osv.

    Ärligt talat vore det inte lite vansinnigt om jag gick till affären och köpte äppeljuice eller äppelmos när jag har nio äppelträd i min trädgård? Samma sak gäller ju annat jag skördar av det egenodlade. Har man som mig begränsat frysutrymme men en stor matkällare får man luska fram "gamla" knep för att lagra sina skördar.

    Hittar man inte lösningen själv så kan man ha turen att råka på någon som kan bistå med hjälp, det tycker jag är suveränt. Så tack så här långt. (Y)

  • Gnurf 5 november 2009

    Jo, det vore vansinnigt :) Jag gör likadant själv med de frukter och bär som poppar upp i min omgivning. Dock är jag ingen odlare...så rotfrukter, paprika köper jag och bereder för infrysning. Har inte slagit mig på inläggning ännu, säkert en bra metod...men det är ju en ganska kraftig tillsats av socker oxå. Försöker...oftast...undvika raffinerat socker.

    Vin har jag förr gjort själv, även starkvin. Likör gör jag mest nuförtiden, dricker den inte själv i någon omfattning men fruntimmer tycker om att slurpa på en liten likör ibland :D Brännvinet kryddas givetvis själv till Jul och Midsommar och Julglöggen kokas till 1a advent (Y)

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 5 nov 2009

    Kommer ihåg mormors matkällare...får en flash-back...där glasburkar stod på rad i hyllorna med olika former av konserverad frukt, grönsaker, kött...bredvid en form av "tryckkokare" där burkarna upphettades för extra lång hållbarhet. Så var det förr i tiden...inte så himla mycket E-nummer i de burkarna...:p


    Ungefär likadan ser nog min matkällare ut kan jag gissa fast baserat på frukter, bär och grönsaker. Olika sorters vin, saft, sylt, marmelader, inläggningar, starka chilisåser osv.

    Ärligt talat vore det inte lite vansinnigt om jag gick till affären och köpte äppeljuice eller äppelmos när jag har nio äppelträd i min trädgård? Samma sak gäller ju annat jag skördar av det egenodlade. Har man som mig begränsat frysutrymme men en stor matkällare får man luska fram "gamla" knep för att lagra sina skördar.

    Hittar man inte lösningen själv så kan man ha turen att råka på någon som kan bistå med hjälp, det tycker jag är suveränt. Så tack så här långt. (Y)

  • Vetebullen 5 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Skrivet av Vetebullen den 5 nov 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Skrivet av Vetebullen den 4 nov 2009

    Hej, här kommer ett bra tips på konserverade äppelklyftor som håller äppelklyftorna ljusa och fina i flera år i glasburkarna :-)

    Koka en sockerlag av: 1 liter vatten och 2 dl socker i ca 4-5 minuter

    Skala och klyfta 2 kg äpplen och lägg dom i sockerlagen.

    Koka försiktigt några minuter tills klyftorna känns lagom mjuka.
    Är lite olika beroende på vilken äppelsort du använder.
    Så till det viktiga. Fyll väl rengjorda glasburkar med den heta massan och
    skruva på locket genast så blir det vaacum i burkarna när det kallnar.
    Förvara svalt om du har möjlighet. Vi har också massor med äpplen så jag strimlar och torkar
    dem också.
    Lycka till! :D






    Det skall inte vara någon askorbinsyra i?


    Behövs inte eftersom det är vaacum i burkarna men vill du gardera dig så ta 2 kryddmått till denna sats :D


    En sista fråga innan jag sätter igång, har det någon betydelse om avsvalningen går snabbt eller långsamt när de väl korkats igen? Dvs skall jag låta dem svalna i rumstemperatur först eller ska jag ställa ner dem i matkällaren direkt så de kyls av snabbare?

    Jag brukar låta dom svalna lite i rumstemperatur först men jag tror inte det har nå´n större betydelse :D Gör som du känner för. :)

  • Tandpetarn 5 november 2009

    Äpplemust! Tokgott...man får dock anlite att musteri för att göra detta tror jag. Finns ett i Fjärås trakterna kring Göteborg som kan hjälpa till.

  • idea_ 5 november 2009

    Skrivet av Tandpetarn den 5 nov 2009

    Äpplemust! Tokgott...man får dock anlite att musteri för att göra detta tror jag. Finns ett i Fjärås trakterna kring Göteborg som kan hjälpa till.


    Det har hon redan gjort, och om du tittar i hennes recept ser du att hon gjort den hemma själv :D

  • maria_wijk 5 november 2009

    Skrivet av idea_ den 5 nov 2009

    Skrivet av Tandpetarn den 5 nov 2009

    Äpplemust! Tokgott...man får dock anlite att musteri för att göra detta tror jag. Finns ett i Fjärås trakterna kring Göteborg som kan hjälpa till.


    Det har hon redan gjort, och om du tittar i hennes recept ser du att hon gjort den hemma själv :D


    Jajemen, äppelmusten ligger och lagras...bäst efter 4 månader så öppnas kanske i smyg till julafton men annars är det nyårsfest (L)

  • maria_wijk 5 november 2009

    Vetebullen, har ligger i källaren nu men sockerlagen i ditt recept räckte inte utan fick göra en halv sats sockerlag till för att äpplena skulle täckas.

  • Vetebullen 5 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Vetebullen, har ligger i källaren nu men sockerlagen i ditt recept räckte inte utan fick göra en halv sats sockerlag till för att äpplena skulle täckas.[/quote

    Ja det kan bli så beroende på vilken sort äpplen man använder. En del äpplen är väldigt saftiga och andra på gänsen till lite "torra" Hoppas det blev bra. Smakade du på det? :)

  • maria_wijk 5 november 2009

    Skrivet av Vetebullen den 5 nov 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Vetebullen, har ligger i källaren nu men sockerlagen i ditt recept räckte inte utan fick göra en halv sats sockerlag till för att äpplena skulle täckas.[/quote

    Ja det kan bli så beroende på vilken sort äpplen man använder. En del äpplen är väldigt saftiga och andra på gänsen till lite "torra" Hoppas det blev bra. Smakade du på det? :)

    Jodå tog mig ett provsmak. Vansinnigt gott.

  • idea_ 12 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 5 nov 2009

    Skrivet av idea_ den 5 nov 2009

    Skrivet av Tandpetarn den 5 nov 2009

    Äpplemust! Tokgott...man får dock anlite att musteri för att göra detta tror jag. Finns ett i Fjärås trakterna kring Göteborg som kan hjälpa till.


    Det har hon redan gjort, och om du tittar i hennes recept ser du att hon gjort den hemma själv :D


    Jajemen, äppelmusten ligger och lagras...bäst efter 4 månader så öppnas kanske i smyg till julafton men annars är det nyårsfest (L)


    Såg faktiskt ditt recept när du la ut det och bestämde mig för att göra lite must själv, fick förmånen att "tömma äppelträdet" hos en släktings grannar, räkte till äppelmos också.... Tänkte följa ditt råd och lagra musten lite :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.