Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående matbilder som många sätter in frivilligt i recepten

  • Gnagett 21 september 2008

    "När en bild laddas upp till ett recept som inte tillhör användaren, borde det automatiskt skickas till den som rår om receptet för godkännande. Då ligger det ju inte på alla och en var, utan sker automatiskt. Ingen kan glömma bort att fråga eller göra "fel" och den som rår om receptet får sista ordet på vad som publiceras."

    Håller med.

  • mariaefors 21 september 2008

    En liten solskenshistoria (Y):
    Denna vecka fick jag ett meddelande av en matklubbsmedlem. Hon ursäktade sig så mycket för att hon i misstag råkat lägga in en bild AV SIN HÖGRA SKO :D på ett av mina recept som hon skulle spara! Så hon undrade om jag kunde gå in och ta bort bilden... Hahaha, skrattar gott åt att jag med säkerhet skulle ha levat i ovisshet om bilden om hon inte meddelat.

  • segerwitch 21 september 2008

    Skrivet av Anitak den 21 sep 2008

    "När en bild laddas upp till ett recept som inte tillhör användaren, borde det automatiskt skickas till den som rår om receptet för godkännande. Då ligger det ju inte på alla och en var, utan sker automatiskt. Ingen kan glömma bort att fråga eller göra "fel" och den som rår om receptet får sista ordet på vad som publiceras."

    Håller med.


    :DHåller fullkommligt med dig, det borde ske automatisk, att
    fråga den som rår om receptet, det kan ju vara en bild som
    inte passar ihop med hur man tänkt sig?(Y)

  • azlan_lena 21 september 2008

    :'(jag fattar intet ....
    jag har en go matvän som är duktig på att lägga in bilder åt mig , och jag är så glad för det .
    Så tack goa Gillsan för du är ett föredömme o en jäkla bra Matklubbare (L)

  • Okänd 29 mars 2012

    I mitt recept "Den godaste grytan" har någon, för mig totalt anonym, lagt in en bild som jag inte gärna vill stå för. Bilden föreställer visserligen en gryta, men definitivt inte min. Det hade ju varit på sin plats att jag blivit tillfrågad först, vi har ju en gästbok. För mig framstår detta, hur välvilligt det än gjorts, som ohyfsat.

  • boz1965 29 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 29 mar 2012

    ...För mig framstår detta, hur välvilligt det än gjorts, som ohyfsat.


    Kan inte annat än hålla med.
    Har själv råkat ut för detta.
    Maila till [email protected] och be någon administratör ta bort bilden/bilderna, det har jag gjort när det har varit aktuellt.

  • Lunchdax 29 mars 2012

    Ursäkta mig men det här väl ändå ett matforum!! - En plats där människor samlas för att dela recept med varandra. Inte en scenplats att visa upp sitt "eleganta, bästa recept som måste framhävas på bästa sätt med rätt bilder".

    Jag tycker det är intressant att se hur maträtten ser ut när "vanliga folket" (=inte upphovsmannen) följer instruktionen på receptet. Jag struntar fullständigt i att den som gjort receptet lyckas om mitt resultat inte blir bra trots att jag följt receptet. Olika människor gör omedvetet saker på olika sätt även om de följer samma angivelser. Bilder ger tips och idéer om hur, oavsett om bilden är vacker eller ful. Den visar hur maträtten blev som tillagaren gjorde helt enkelt. Och det är väl också poängen!

    Fråga innan? - Inte många svarar på frågor överhuvudtaget, och alla recept där medlemmarna inte varit inloggade på 3 år då...? Då kan vi utesluta bilder på maträtter överhuvudtaget för ingen orkar väl ändå laga maten, ta foton, välja foton, mejla medlemmen, vänta (som kanske aldrig svarar?), skicka bild (som kanske inte blir godkänd...?).

    De allra flesta verkar uppskatta bilder väldigt mycket. Det handlar inte om att folk lägger ut 10bilder i veckan på dina recept, det händer vid väldigt FÅ tillfällen, och de surkart som inte tycker att andras bilder framhäver sina recept tillräckligt bra kan göra sig besväret att ta bort de FÅ bilderna. Krångligare än så är det inte, tycker jag.

  • lennali 29 mars 2012

    Jag har skrivit på min presentation ett PS....att det är okey att lägga till en bild och att jag tacksamt tar emot. Av dom bilder jag har fått är det endaste en bild som inte hade med receptet att göra. Hur maten är upplagd eller hur bilden är tagen osv bryr jag mig inte om.....det är bara roligt att få (Y)

  • mammis 30 mars 2012

    (Y)

    Skrivet av bappi den 2 sep 2008

    Skrivet av PinkLadie den 2 sep 2008

    Skrivet av bappi den 2 sep 2008

    I detta fall handlar det inte om den perfekta bilden utan vad jag hade tänkt mig att serveras till recepträtten men tack för smäll på fingrarna:p

    Så lite så:p
    Känner mej lite aggresiv idag, förlåt för övertolkningen :'(

    Alla har rätt att tycka så länge man inte slår någon under bältet(Y)

  • muminlotta 30 mars 2012

    Jag tycker själv det hade varit jättekul om någon la in en bild på mina maträtter, men visst man kan ju alltid skicka en fråga först om det är okej. Alla tycker ju olika.

  • Mistys 30 mars 2012

    Skrivet av LarsDe den 29 mar 2012

    I mitt recept "Den godaste grytan" har någon, för mig totalt anonym, lagt in en bild som jag inte gärna vill stå för. Bilden föreställer visserligen en gryta, men definitivt inte min. Det hade ju varit på sin plats att jag blivit tillfrågad först, vi har ju en gästbok. För mig framstår detta, hur välvilligt det än gjorts, som ohyfsat.


    Varför måste detta dras upp i två trådar? En du själv startat + denna när det gäller en stackars bild som dessutom personen ifråga sagt att han ska lägga upp bild i en tredje tråd du skapat och där du också svarat personen med " lycka till".

  • Okänd 30 mars 2012

    :)

  • soccermum 30 mars 2012

    Oj.. Hade ingen aning om att någon kunde bli sårad om man lade ut en bild på maträtten man precis testat.. Om jag någon gång har gjort detta ber jag om ursäkt-sårat någon alltså för bilder har jag lagt upp i tron att man hjälper till och får andra intresserade av receptet som numera har en bild istället för att vara tråkigt anonym utan bild..

    Klart man kan laga till ett recept på olika sätt, man kan lägga upp på olika sätt och även ha olika tillbehör men grundreceptet är ju ändå detsamma..

    Inget illa ment nu LarsDe men ang just denna köttgryta så läste jag receptet och tittade på bilden och såg inte vad exakt det skulle vara som gjorde att det inte skulle vara en bild på den grytan receptet avser.. {question}

    Kött, tomater och paprikor i sås och sedan gräddfilsklick med rå lök på...

    Jag personligen blir i alla fall bara glad om andra lägger till receptbilder och blir ännu gladare om de även kommenterar och kanske t o m tipsar om ett sätt de gjorde på för att ev förändra originalet lite (L)

  • sju 31 mars 2012

    Det som är så härligt med matklubben (i mitt tycke) är att det är mestadels glada amatörer som tillsammans lagar mat och bygger receptbanken. Med detta i åtanke tycker jag att det är okej om bilder inte blir helt som receptskrivaren kanske hade tänkt sig, för det är ju någon annans tolkning av receptet, någon annans resultat. Det är bara roligt att se hur olika det kan bli när olika personer sätter sin prägel på det hela.

    Det finns en hel del väldigt seriösa skribenter här, och jag vill respektera det också. Om man vill ha sitt recept på exakt sitt sätt, presenterat på ett visst sätt, kanske en egen kokbok är ett mer lämpligt forum för att lyfta fram sin matlagning. Tror det finns många goda kokboksidéer här på MK!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.