Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barns matfunderingar!

  • Annri 9 september 2008

    Redan när min son var liten, 1-2 årsåldern, älskade han ketchup. Att han inte kunde prata ordentligt hindrade honom inte från att vid matbordet begära "bapf". Jag antar att han härmade ljudet av ketchupflaskan när man hällde ut ketchupen!

    Vi bor utomlands nu, men när vi var hemma på semester bunkrade vi upp med några ringar falukorv, som vi fryst och nu äter med andakt när hemlängtan blir svår. Fast enligt min 6-åriga dotter heter det "farli' korv", men hon är inte rädd av sig och trycker ändå i sig försvarliga mängder.

  • PinkLadie 9 september 2008

    Min tös blev väldigt förtjust i "nöglor" när hon var 3-4 år...Hon menade nudlar...

  • emaxen 9 september 2008

    :D:DMin nu elvaårige son hade som 3 åring ätit massvis av spenat och makrill till middag, då han vänder sig till pappa och säger

    -Vilken tur vi har mamma som lagar så god mat åt oss varje dag(Y)
    (L)Det tycker jag är toppenbetyg av barnen som fortfarande tycker att jag lagar den bästa maten(L)

  • festmaten 9 september 2008

    Vår nu vuxna dotter var ca. 4 år första gången jag lagade nässelsoppa.

    Jag förklarade att soppan är förrätten, sen är det fisk till HUVUDrätt.

    Efter två skedar av soppan kom frågan:
    "Är det detta man får huvudvärk av"?:D

  • tantdrake 9 september 2008

    Skrivet av marwis den 8 sep 2008

    Skrivet av tantdrake den 8 sep 2008

    Sonen, nu 18, åt "skabbetti" och köttbullar och såg "spaggrävar" vid stallet :p

    Vid den här tiden hade vi flera SKABBrävar vid stallet och tydligen så blev det lite knas med konsonanterna för den lille glädjespridaren


    Kan det vara årsmodellen? Min nu 18-åriga dotter ville också ha skabbetti . Till detta ville hon ha söppesås (köttfärssås)
    med keppsupp:D.


    :D Förmodligen något specialtillbehör i det rara -90gänget! (L)
    Minns däremot inte om det möjligen var -92an som döpte det röda till "käppusch" hos oss :p

  • Wombat04 9 september 2008

    Jag hade en del märkligheter för mig när det gällde mat när jag var liten. Inte så att jag direkt var kräsen, men jag fick svåra rysningar av mjölk av någon anledning. Doktorn sa att jag skulle nog växa ifrån det. Mamma hade knepet att säga att hon inte trodde att jag kunde dricka halva glaset medan hon tittade bort, så bara för att överbevisa henne drack jag upp hela glaset innan hon visste ordet av. Idag är jag nästan alltför förtjust i mjölk.

    Champinjonsoppan vi fick på fritids tyckte jag dock inte om, jag påstod att den smakade "huvudvärk". Antagligen menade jag att den smakade som huvudvärk känns ... Och messmör, som vi fick på dagis, kallade jag av någon obskyr anledning för "toalettsmör". Varför? Jo, messmöret hade samma färg som toaletten hade i mitt dockhus från Lundby ... :p

  • safira 9 september 2008

    Pitti och kukuk ville min son ha när han var 2 år.:'(: Det är pizza och cocacola:p:p

  • sos1 9 september 2008

    Min snart 3-årige son älskar plapli som vi efter ett tag förstod var paprika. Han avskyr dock fisk men det är lätt avhjälpt med lite ägg och ströbröd på fileerna och så kallar man det fiskpinne. Fast det fortfarand ser ut som en file kan han äta 2-3st!!:)

  • NewDown 9 september 2008

    Min nu 8 åriga son ville ha kapusch (ketchup) på korven när han var liten.:)

  • busan37 9 september 2008

    Puff

  • Egonlock 9 september 2008

    Jag jobbar på förskola och där får man höra mängder av roliga saker. Just nu kommer jag inte på så mycket, men på frukostbordet brukar vi ha messmör, av barnen kallat snigelslem.

  • Babzan 9 september 2008

    En sommarkväll när min då 2-årige son (nu 18) stod vid altandörren med pannkaksfatet i händerna och upprepade: pannepanne- äckelkott ,fattade jag först ingenting. Snart förstod jag vad han menade. Pannepanne var förstås pannkaka men vad var äckelkott ?
    Han blandade ihop ekorre och igelkott = äckelkott. Våra söta igelkottar fick mycket pannkaka den kvällen!(L)

  • delikat 9 september 2008

    Då vår son var ca 1 1/2 år var vi på resa till Rhodos. Redan då var ketchup en stor favorit och speciellt till pommes frites skulle han ha ketchup. Vi var mäkta förvånade då han satt i sin matstol på en restaurang och beställde in ketchup. -Kippu, kippu! Varpå den grekiska servitören hämtade ketchupen.

    Idag är han snart åtta år och ketchupen vållar fortfarande problem. Trots att vi så gott som alltid rättar till det blir det konstant "keptjutt".

  • gladavmat 9 september 2008

    Det här var roligt att läsa:D Måste läsa i barnens album för jag har skrivit upp en del roliga ord, just nu kommer jag ihåg Chup-chup som ena sonen kallade ketchup o tumtummi som vi forfarande säger, men som min brorsdotter sade som liten.

  • busan37 10 september 2008

    Min systerson sa pippus till Ketchup
    Min syster sa lök till mjölk, måste varit frustrerande för mamma innan syrran helt enkelt pekade på mjölken när hon inte fick det hon ville ha

  • marwis 10 september 2008

    Skrivet av tantdrake den 9 sep 2008

    Skrivet av marwis den 8 sep 2008

    Skrivet av tantdrake den 8 sep 2008

    Sonen, nu 18, åt "skabbetti" och köttbullar och såg "spaggrävar" vid stallet :p

    Vid den här tiden hade vi flera SKABBrävar vid stallet och tydligen så blev det lite knas med konsonanterna för den lille glädjespridaren


    Kan det vara årsmodellen? Min nu 18-åriga dotter ville också ha skabbetti . Till detta ville hon ha söppesås (köttfärssås)
    med keppsupp:D.


    :D Förmodligen något specialtillbehör i det rara -90gänget! (L)
    Minns däremot inte om det möjligen var -92an som döpte det röda till "käppusch" hos oss :p


    Min 92:a sa :DSuppsupp

  • smarrig 10 september 2008

    Min yngre lillebror ville ha "goggo" och "könkke poppe" när han var liten, ca 2 år. Gissa om det tog tid innan vi kom på vad han egentligen ville ha, nämligen smörgås och mjölk i koppen..:D

  • salsa 10 september 2008

    Ja, jag har ju varit barn och stod vid kylskåpet och ville ha balla:p
    Tog lång tid innan mina föräldrar fattade att det var leverpastej jag var ute efter.

    Vid köksbordet satt vi och åt blodkorv med lingon och fläsk när min då 9 årige lillebror frågade " vad är egentligen blodkorv gjort av?" Världsvana storasyster 13 år svarade "Blod din idiot" :p
    Han har aldrig ätit blodkorv sen dess.

    Min äldste son, i dag kock, hade stora problem med topatis och ponat - potatis och tomat.
    En dag förklarade han att han bara äter torsk, ingen annan fisk, så nästa gång vi hade annan fisk än torsk så åt han "amerikansk" torsk med god aptit. (L)

    Mitt mellanbarn, pojke, undrade om vi skulle äta "gammal mat" hos mormor. Det var julmaten han undrade över för den åker ju ut och in från kylen.

    Min dotter pratade i telefon med mormor och sa att vi skulle ha löv till middag. Jag höll på att koka upp vatten till köttkorv så det var lagerbladen som var middagen.

    Har inte med mat att göra men detta är ur barnamun:D Mormor har börjat höra lite sämre på ålderns höst och hör inte vad min dotter säger så hon frågar om några gånger. Till slut tröttnar flickebarnet och säger "hör du dåligt eller är du blind?" :D:D

  • busan37 10 september 2008

    Puff

  • Kicki8 10 september 2008

    :D:D:D:D
    Jag skrattar så tårarna rinner vilka uttryck.

    Min syster kallade våfflorna för gofflor.
    En kompis barn ville alltid ha peppis, tog en stund att förstå att det var ketchup.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.