Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dr house

  • fyran4 20 februari 2008

    Med svensk text.. Men jag har sett utan Fast då måste jag vara utan barn och ha på hög volym
    Läste att du översatte

  • Queenie 20 februari 2008

    Ja, jag och en till översätter House just nu. Han har börjat på avsnitt 11, när jag får avsnittet till mig så är det bara grovöversatt, det betyder att jag måste gå igenom hela texten, dra ihop textrader, rätta till svenskan, kolla medicintermerna i den mån det går. Sålla bort text som inte är viktig etc. Bara det att gå igenom hela avsnittet tar flera timmar. Sen ska man titta på avsnittet med själva texten och då brukar man även där ändra en del, med talstreck etc. Ett hästjobb egentligen. Förut översatte jag mer (Desperate Housewives, Greys Anatomy, Medium, Brothers and Sisters, Jericho (några avsnitt) m.m.) Men har lagt ner de serierna, bara House jag fortsätter med, men hade det dykt upp nån annan så hade jag nog hoppat av, d.v.s. en bra översättning. Det finns dessvärre alldeles för många dåliga översättningar som laddas upp. Själv blir jag tokig när jag ser på en usel översättning med felstavningar, särskrivningar, fel på de/dem m.m. Jag vill hinna kunna läsa vad det står när jag ser ett avsnitt, sen vill jag helst slippa att sitta och reta mig på särskrivningar/stavfel eller text som flimrar förbi så man måste ha superkrafter för att kunna läsa. Men händer ju att man missar nåt själv ibland, även fast jag tittat på avsnittet 2 ggr med text på datorn, lätt att missa sina egna fel

  • annaviola 20 februari 2008

    vad roligt att det är du som har översatt dr house. Jag har sett dina avsnitt och tycker det är kanonbra textning!!! Väntar med spänning på fler avsnitt:D

  • Queenie 20 februari 2008

    Det kommer nog dröja några dagar innan avsnitt 11 dyker upp, jag har inte fått det mejlat till mig än. Men det kommer tids nog

  • annaviola 20 februari 2008

    Härligt att höra att det kommer mera...
    Älskar Dr House serien(L)

  • Queenie 20 februari 2008

    Han är så härlig den käre House. När man har sett färdigt en säsong så har man abstinensbesvär. Jag bränner först till dvd när jag har 12 avsnitt. Så brukar det bli Housemaraton, då var det ju ett tag sen jag översatte avsnitten också så då har jag det inte i färskt minne. Blir en helt annan sak att sätta sig i TV-soffan och koppla av än att sitta vid datorn

  • annaviola 20 februari 2008

    Vi brukar oxå bränna ner 12 åt gången, sedan blir det väldigt intensivt med att titta. Det känns väldigt tomt när man inte har fler att titta på:(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.