Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förbjud kamphundarna !

  • idea_ 2 augusti 2010

    Skrivet av siggemums den 2 aug 2010

    Skrivet av charlottat den 2 aug 2010

    Jag är helt mot ett förbud av vissa hundraser, men om man nu skulle införa ett sådant så vore det väl smartast att förbjuda de hundar som är farligast/biter mest, dvs golden retriever och de ettriga småhundarna.

    Nä, fram för hundkörkort och obligatoriska kurser samt "förarprov" för hundägare i stället.


    Nu blev jag nyfiken. Finns det belägg för att just dessa hundar biter mest? Min uppfattning, helt utan belägg, men åtminstone de golden jag träffat,har varit mycket vänligt sinnade hundar. Detta kanske är helt fel?


    Jag tror att just den kommentaren har att göra med Nattis85s inlägg.

  • charlottat 2 augusti 2010

    Jag har inga siffror, eller länkar jag kan hänvisa till, men jag har läst vid flera tillfällen att golden ligger högt i bitstatistiken.

  • boz1965 2 augusti 2010

    Skrivet av charlottat den 2 aug 2010

    Jag har inga siffror, eller länkar jag kan hänvisa till, men jag har läst vid flera tillfällen att golden ligger högt i bitstatistiken.


    Man ska inte alltid tro det man läser i skvallerpressen. ;)

  • Amika 2 augusti 2010

    Men att prata bett statistik är bara dumt tycker jag, för det är ju de hundar som det finns flest av i sverige... Golden, schäfer, rottweiller och labrador. Klart att de står för de flesta av betten när det finns flest av dem...

    Sen beror det ju på vad de menar med bett? Gick det hål? Var det bara en markering, alltså en varning? I vilken situation var det?

    Min hund har bitit en människa en gång. Och han fick beröm av polisen för det. Han räddade en gammal tant från att bli rånad. Två män knuffade omkull henne när hon kom och gick med rollator och tänkte ta handväskan. Min hund reagerade instinktivt och flög på ena killen och bet honom i benet, släppte och vände sig mot den andra. Hela tiden med ryggen mot tanten. Sen när de sprang, så la han sig bredvid tanten och värmde och vaktade henne. Jag vågade inte göra annat än att se till att hon var varm, för man vet ju inte om hon skadat sig, för äldre är så sköra att de lätt bryter sig. Hon låg och höll om Aragorn och grät mot honom och tackade honom och han låg hos henne tills vi fick hjälp.

    Men det här gör ju att även min hund ingår i bettstatistiken... Och även polishundarna ingår ju i den... Så för mig säger inte bettstatistiken någonting egentligen.

  • siggemums 2 augusti 2010

    Vad fint! Vilken hjältehund du har(L).

    Såg nu att jag hade visst inte läst tillräckligt noga hela tråden.
    Visst kan vilken hund som helst med fel behandling eller misskötsel utveckla dåligt beteénde. Hundkörkort vore väl bra! Att bli hundägare är ett stor ansvar som varar i många år.

  • Amika 3 augusti 2010

    Jag tycker att det finns ett jättebra uttryck...

    "Judge the deed, not the breed..."

    Schäfern har också oförtjänt dåligt rykte. Och jag har så många gånger fått höra att jag har mördarhundar...
    Well, mina hundar är inte farliga, om man inte ger sig på gamla damer med rollatorer... Då kan man få sig ett bett.

  • Amika 3 augusti 2010

    Skrivet av siggemums den 3 aug 2010

    Vad fint! Vilken hjältehund du har(L).

    Såg nu att jag hade visst inte läst tillräckligt noga hela tråden.
    Visst kan vilken hund som helst med fel behandling eller misskötsel utveckla dåligt beteénde. Hundkörkort vore väl bra! Att bli hundägare är ett stor ansvar som varar i många år.


    Tack. :)
    jo, han är fin min Aragorn. :) En schäfer med ett lejons hjärta. (L)
    Han är mattes "lilla" hjärtegryn... :)

  • Okänd 3 augusti 2010

    Väldigt många ropar på förbud mot "kamphundar". Men vem är det som skapat dessa hundar, och framförallt varför? Det är människan son avlat fram dessa hundar för att använda dem i kamper mot andra hundar eller andra djur! Här handlar det om pengar som kan tjänas på andras olycka. Förbjud i stället de som avlar fram dessa monster att inte få ha hand om djur över huvud taget.
    Men det finns ett men, ja många men finns det faktiskt!
    Det behöver inte vara en "kamphund"som går till plötslig attack!
    En vanligtvis mycket snäll och tillgiven border-collie gjorde plötsligt ett våldsamt utfall mot en liten flicka och bet sönder henne i ansiktet, helt oprovocerat, hon var inte ens i närheten av hunden.
    Så man kan undra var gränsen går någonstans.
    I det här fallet hade det inte ens räckt om det funnits ett "hundkörkort"!

  • Amika 3 augusti 2010

    Hur vet du det JGJ? Var du hundägaren?
    Hur vet du, att ett hundkörkort inte hade hjälpt?
    För ett tränat öga hade kanske sett på hunden att den spände sig? Eller att den inte mådde 100%? Eller vad det nu än var som triggade hunden... Eller så var det bara en fruktansvärt tragisk olycklig händelse.
    Men jag kan säga att ett tränat öga kan i de allra flesta fall se på en hund, även den som i vanliga fall är en tillgiven och snäll hund, om den kommer göra något som att skälla eller göra ett utfall. Och det är sånt jag tycker är JÄTTE viktigt att man får lära sig på hundkurser när man isåfall skulle ta ett hundkörkort.
    Att kunna läsa sin hund är oerhört viktigt.

  • cattiho 3 augusti 2010

    Skrivet av jimboz den 12 jul 2010

    För en gång skull under hela sommaren så har jag sett ett vettigt förslag och det kommer från Odell himself...

    Jag bor i storstaden och har sett det mesta både när det gäller hantera sina hundar och i vilket syfte man har dem..
    Mina argument för att förbjuda dessa kamphundar är :
    Folk som aldrig skulle skaffa hund skaffar en hund i syfte att se hotfull och ball ut.
    Kriminella har gjort den till standard i syfte att agera personskydd mot andra kriminella .
    En ung man tar sin hund i kopplet och lyfter hunden över spärrarna i tunnelbanan så den ylar av smärta.(nära hängning)
    Osäkra människor som endast vill imponera med något farligt skaffar en sådan hund.
    Det är inte hunden i sig som är så farlig men majoriteten av ägarna är det, därför måste man tyvärr göra drastiska åtgärder.
    Den har egentligen inget existensberättigande då den bara är framavlad för att slita andra hundar i stycken.
    Danmarks sak är vår, där har man insett vilket problem det börjar bli.

    Ni får gärna komma med synpunkter så länge ni håller er till ämnet

  • jaheira 3 augusti 2010

    Hej kära ni.

    Jag orkar inte läsa vad ni har skrivit eftersom jag förstår att det finns både motståndare och dom som vill bli av med dessa raser.

    Vad folk måste inse är att allt är upp till ägaren, ingen hund föds elak eller bitsk.

    Jag kan hålla med om körkort på hund, men dessa personer som använder hunden på fel sätt kommer knappast att bli medlemmar i SKK, skaffa chip så man kan se vem som äger hunden eller andra saker som tyder på att just den människan äger hunden.

    Att införskaffa förbud mot vissa hundraser kommer inte få dessa onda människor att sluta skaffa dom. Dom kommer att smugglas in.
    Bästa sättet är att ha det lagligt och att människor som föder upp dom har bättre koll på köparen.
    För det fungerar inte med förbud.

    Och sen, skulle det bli ett förbud mot kampraser.
    Vad tror ni kommer sen?
    Naturligtvis kommer det komma förbud mot raser såsom: Schäfer, rottweiler, pudlar, olika terriers och andra som då hamnar i blickfånget. Sen fortsätter förbuden att komma..

    Jag blir så otroligt ledsen när jag ser att folk är så trångsynta och fördomsfulla.
    Ni läser i tidningen att ett överfall skett av en "amstaff".
    Jag läste en polisrapport där dom gjort en undersökning, ingen renrasig amstaff har någonsin blivit anmäld hos polisen. Det är bara blandraser.
    Tidningarna har ingen koll utan skriver ut kamphundsraser när det i själva verket är en "rottis, amstaff, golden, boston terrier"-ras (eller vad man nu har för konstig blandning).

    Nej, förbud är jag helt emot.
    Det är korkat, trångsynt och otroligt fel.


    Jag har själv blivit överfallen av en hund som liten, rasen tänker jag inte nämna, även fast det inte var en kamphund utan en vanlig gullig familjehund som uppfostrats fel.
    Det jag gjorde utav situationen är att jag skaffade en hund själv, en welsh springer spaniel.
    Hon tog bort min rädsla och lärde mig att tyda kroppsspråket, att bli mer insatt och lärd. Att förstå att det aldrig är en hunds fel.

    Nu har jag haft två stycken welshar, en munsterländer och just nu äger jag en underbar Amstaff!


    Nej, bort med trångsynta tankar om förbud och fram med lite positiv lärdom om våra underbara djur!

  • charlottat 3 augusti 2010

    tack för ett bra inlägg, jaheira

  • boz1965 3 augusti 2010

    Skrivet av jaheira den 3 aug 2010

    ...Vad folk måste inse är att allt är upp till ägaren, ingen hund föds elak eller bitsk...


    Sen är det också upp till oss människor, vare sig vi är djurägare eller ej att tolka djurets kroppsspråk. Ett djur, oavsett om det är en hund, katt, björn, snigel(nåja :D) eller vad det nu är varnar ALLTID innan det går till attack. Om man inte ser de här signalerna eller struntar i dem blir man attackerad.

    En hund som morrar och reser ragg eller en katt som skjuter rygg och väser är inte att leka med, då är den beredd att gå till attack.

    Så det kanske inte bara är djuren som ska fostras - kanske vi som finns omkring dem också hade mått bra av det.

  • Bumbis 3 augusti 2010

    Mycket möjligt att djur alltid varnar innan men ingen har ju ögon i nacken. Själv har vi bara fiskar och dom kan ju inte göra illa någon. Vi har många vänner med både hundar och katter och för några år sedan blev min man attakerad bakifrån av en katt som alltid förut har varit väldigt kelig och social. Vad det var denna söta kattflicka inte gillade vet ingen för djuren förstår inte vad vi säger och vi förstår inte vad som säger. Ja, jag vet att man kan lära djur sitt, apport, ligg osv men jag menar sådant språk som vi använder. "Körkort" skulle säkert vara bra men det skulle säkert behövas innan vissa skaffar barn oxå. Förbud är alltid tråkigt och detta är ju ett ämne som berör väldigt många så jag har inga tips men jag gillar alla hundar och katter som jag träffat iallafall.

  • charlottat 3 augusti 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 aug 2010

    Skrivet av charlottat den 2 aug 2010

    Jag har inga siffror, eller länkar jag kan hänvisa till, men jag har läst vid flera tillfällen att golden ligger högt i bitstatistiken.


    Man ska inte alltid tro det man läser i skvallerpressen. ;)


    Jag har ingen aning om vad som skrivs i skvallerpressen..

  • Amika 3 augusti 2010

    Som Boz skriver så är det jätteviktigt att man bör få lära sig sitt djurs signaler, hur man tolkar dem. Och som jag skrev tidigare så är det något som jag tycker borde ingå om man ska införa hundkörkort.
    Och det ska ju självklart ligga på ägarens ansvar att se till att hålla sån koll på sitt djur att man hinner tolka signalerna innan det händer något.
    Andra ska inte behöva ha ögon i nacken.

    Citat: "Jag kan hålla med om körkort på hund, men dessa personer som använder hunden på fel sätt kommer knappast att bli medlemmar i SKK, skaffa chip så man kan se vem som äger hunden eller andra saker som tyder på att just den människan äger hunden."

    Nej, men om hunden är oreggad hos jordbruksverket och ägaren inte har hundkörkort, så ska polisen ha rätt att ta hunden, ge böter och om det är någon som hetsat sin hund mot annan hund eller människa, så ska de kunna få fängelse. Det är min åsikt.

  • Mgutsch 3 augusti 2010

    Oftast blir jag ganska så rejält trött på dessa diskutioner, det händer minst lika mycket bland andra hundar som med kamphundar men i media skrivs de ut som "hund" inte "kamphund" och därför reagerar inte läsaren på detta och uppfattar de som ett stort antal. (studerat medias metoder under ett år)
    Än en gång, du kan göra vilken hund som helst, minsta lilla tax till en så kallad "kamphund" om du bara tränar den till det. Med andra ord, det är inte hundarna det är fel på, utan Ägarna! så är det ngn man ska banlysa så är de isf dem.
    Tror även jag att ett typ hundkörkort skulle vara något bra.

  • boz1965 3 augusti 2010

    Skrivet av Bumbis den 3 aug 2010

    ...Själv har vi bara fiskar och dom kan ju inte göra illa någon...


    Det finns de som har pirayor. Stick ner fingrarna i det akvariet och se vad som händer...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.