Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur JÄVLA...

  • maxxess 10 juli 2010

    Jag är ansvarsfull djurägare, jag förstår inte ens folk som binder sin hund utomhus utanför mataffären i 15-20 min. Vem som helst kan ju ta med sig hunden, eller den kan bli påkörd av cykel/moped osv osv.

    Om jag ser en hund i varm bil (mer än 5 min, typ) och krossar rutan. Åker jag dit då?
    Jag skulle inte tveka om jag ser en hund som lider, men det kanske är OK att krossa fönster för idioter som låter hunden lida i onödan? Kunde bli ett sommarnöje kanske, att krossa korkade personers bilrutor? ;-)

  • boz1965 10 juli 2010

    Skrivet av maxxess den 10 jul 2010

    ...Om jag ser en hund i varm bil (mer än 5 min, typ) och krossar rutan. Åker jag dit då?...


    Om djuret visar tydliga tecken på att det lider är det fullt tillåtet vad jag har förstått. Men man bör ha minst ett vittne som intygar samma sak.

    Dessvärre är det svårt att avgöra om t.ex. en katt lider eftersom de är väldigt stoiska och inte visar att de lider förrän det nästan är försent.

  • Mistys 10 juli 2010

    Självklart springer man inte runt och har sönder bilrutor hur som helst det hoppas jag alla förstår. Vid de tillfällen vi kontaktade polis och rutan krossades var hundarna märkbart påverkade och ute temperaturen över 40 grader.
    Vad jag menade var att hade vi ( mina jobbarkompisar och jag) vetat, hade vi krossat den själv och sparat hunden några minuters lidande samt kanske ägaren sluppit åka till veterinären, vilket fick göras i detta fall.
    Tro mig, sommartid, på parkeringar händer detta varje vecka. Åtminstone hos oss eller så har vi ovanligt okunniga gäster / kunder.

  • boz1965 10 juli 2010

    Jag försörjde mig som marknadsknalle några år och sommartid gick det inte dag utan att det var flera utrop i högtalarsystemen om hundar som satt inlåsta i stekheta bilar. Kan man inte bli alldeles in i håvete förbannad?

    Ett år på Kiviks marknad gjorde marknadsledningen som så att de tog reda på (via bilregistret) vem som ägde bilen och ropade ut namnet på ägaren i högtalarna så att de fick skämmas. :) Vet inte om de kanske blev förbjudna att göra det, för året efter så slutade de med det och ropade bara ut regnumret på bilen.

  • maxxess 10 juli 2010

    Skrivet av Misty09 den 10 jul 2010

    Självklart springer man inte runt och har sönder bilrutor hur som helst det hoppas jag alla förstår.


    Så självklart är det väl inte? Om man får ingripa så varför inte?

    Om man väntar 5-10 minuter utan att ägaren dyker upp, är det inte illa nog?
    På 5-10 min när det är 28C ute blir bilen en ugn i solen på samma tid.
    Lämnar man bilen med djur inuti i mer än 5-10 min när det är varmt och soligt så hoppas jag att bilägaren har en krossad ruta.

    Vem lämnar en bebis i en bil en varm sommardag medan man handlar? brrrrr....

  • frucaos 10 juli 2010

    Nej, kan hålla med om att det blir otäckt varm på väldigt kort tid - jag har suttit kvar i bilen med barnen når maken gått ett snabbt ärende, och har efter bara några minuter tvingats öppna dörrar och fönster för att inte lida i värmen. Nu har vi börjat lämna ACn på, och vill åter poängtera att det alltid är en vuxen i bilen tillsammans med barnen! Skulle aldrig lämna dem ensamma. Katterna är inte med på våra resor, de får vara hemma och tittat till av grannen flera gånger om dagen, får vara inne och ute som de själva vill.

  • jimboz 10 juli 2010

    Jag har nu varit ute och gått 2 timmar och jag kan säga att jag e helt jävla slut..Det har säkert runnit 2 liter svett om mig och då har jag ingen päls..Om någon hade stängt in mig i denna värmen så hade jag nog dött, vare sig det är 10-20 min...Det är bra med såna här trådar för ibland behöver man vakna till. Det gäller barn som vistas vid vattnet utan tillsyn likaså...Man skall behandla sitt djur precis som man vill behandlad själv..Att ha sin hund utanför affären ska man ju ändå kunna ha men man rappar väl på lite extra då..Det kommer alltid att finnas dom som stjäl vare sig det är cyklar eller vad det nu är..Va fan tog den svenska modellen vägen ? När jag var liten och vi hängde utanför affären så kom tanterna fram till oss och undrade om vi kunde ha ett litet öga på deras lilla tax eller vad det var för hund men oftast en tax..Vi fick oftast en slant men lyckan hos tanten och den tacksamhet vi fick räckte oftast längre än en Piggelin.

  • Mistys 10 juli 2010

    Finns ett liknande problem till, husvagnar. Kan bli väldigt, väldigt varmt i en husvagn. Vi har vår kisse med på campingsemestrar. Men tro inte att man kan lämna honom kvar i vagnen när man är på utflykter om man inte har flera fläktar igång och ser till att det finns god ventilation. Vi har lyckats hitta en lösning men man ska inte ta för givet att man bara kan slänga in djuret i vagnen och åka.

  • boz1965 10 juli 2010

    Skrivet av maxxess den 10 jul 2010

    ...Vem lämnar en bebis i en bil en varm sommardag medan man handlar? brrrrr....


    Det finns dessvärre de som gör det också... :@

  • boz1965 10 juli 2010

    Det har varit gassande solsken här hela dagen och temperaturen har toppat 33.3°C i skuggan - tänk då vad varmt det är i en bil...

    http://www.temperatur.nu/landskrona.html

  • boz1965 11 juli 2010

    Klockan är 10.00 och det är redan 28,6°C i skuggan här.
    SMHI spår 32°C i e.m. och åska framåt kvällen.


    LÄMNA INGA DJUR I BILEN IDAG!!!
    INTE ENS FÖR EN 2-MINUTERSVISIT I AFFÄREN!!!

  • Eery 11 juli 2010

    http://www.facebook.com/?ref=home#!/photo.php?pid=272725&o=all&op=1&view=all&subj=121683421190599&aid=-1&id=100000371640318

    även "döda" ting tar stryk i värmen.. tänk om det vart en hund/katt.. den här forna miniräknaren låg i min pappas bil när den stog och väntade på behandling hos bilmecken.
    fungerar numera enbart som varnande exempel

  • boz1965 11 juli 2010

    Skrivet av Eery den 11 jul 2010

    http://www.facebook.com/?ref=home#!/photo.php?pid=272725&o=all&op=1&view=all&subj=121683421190599&aid=-1&id=100000371640318

    även "döda" ting tar stryk i värmen.. tänk om det vart en hund/katt.. den här forna miniräknaren låg i min pappas bil när den stog och väntade på behandling hos bilmecken.
    fungerar numera enbart som varnande exempel


    Den bilden får mig helt osökt att tänka på Salvador Dalí och hans smältande klockor. :DD

    Men, som sagt: om solen kan göra nåt sånt med ett dött ting - tänk då vad den kan göra med en levande varelse.

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    det finns till och med människor som lämnar sina barn på detta sätt.
    Fruktansvärt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.