Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Korvkiosk

  • jas65 3 april 2011

    Det har tillkommet flera alternativ.

    Idrefjällens chilie con carne med ris.

    Gazette.

    Renskavs klämma med pressad potatis och lingonsylt.

    Gaspazo soppa.

    Grillad spädgris och lamm.

  • amoz 3 april 2011

    Skrivet av asasto den 1 apr 2011

    Galette?


    Ja, just så heter det!! Tack snälla!

    Eller är det Gazette????

  • sju 3 april 2011

    En gazette är en nyhetstidning. Galette är franska för en slags bakverk, så jag antar att ordet du far efter är galette. :)

  • KimOfDrac 4 april 2011

    Olika pastasallader
    Något gott grillat med potatissallad
    Kycklingklubba
    Hemgjorda köttbullar med potatis, brunsås och lingonsylt!!! :D

  • KimOfDrac 4 april 2011

    Skrivet av jas65 den 1 apr 2011

    Men hur skall man locka ungdomar som är uppfödda på pizza,falafel, kebab, McDonalds mat att äta en trendig husmanskost?


    En hemmagjord hamburgare är ju riktigt gott och klassas inte som snabbmat. En saftig "stor pannbiff" med gott bröd, sallad, tomat och tzatsiki på med hemmagjorda pommes

  • Grimulf 4 april 2011

    Go ide med husmanskostliknande mat i körvakoket! Så himla trött på alla denna kebab å annat slafs... Kämpa på!

  • jas65 4 april 2011

    Meny för Korvkiosk:

    Varm korv, grillad korv, tjock korv, chorico, bratwurst.

    Hamburgare, Dallas, oriental, hawai, kyckling.

    Parisare .

    Köttbullar med Hemlagad ptatismos och lingonsylt

    Bakad potatis med valfri röra.Veckans soppa med färsk bröd & ost.

    Svenska cevapcici och klyftpotatis med ajvarsås el kaimatsås.

    Pannbiff med stekt lök

    Fish and chips med egna krispiga pommes.

    Grillad spädgris och lamm.

    Grillade revbenspjäll.

    Dagens Husmankost.

    Dagens Pasta.

    Dagens Soppa

    Sallad

    Rätter man varierar mellan:

    Dansk fläskestek med rödkål och potatis.

    Variabel fläskgryta med ölkorv.

    Kålpudding med kokt potatis gräddskysås med lingonsylt.

    Stekt panerad Strömming på råg eller knäkemacka bröd
    med hackad rödlök och lingonsylt.

    Kallops med sås och potatis och rödbetor.

    Köttfärssås och spagetti

    Korv stroganoff

    Grillad kycklingfile med pommes å beaarnese sås.

    Raggmunk med fläsk eller bacon.

    Idrefjällens chilie con carne med ris.

    Gazette.

    Renskavs klämma med pressad potatis och lingonsylt.

    EX på Dagens soppa:

    Ängamat
    Potatis- och purjolökssoppa
    Fransk löksoppa
    Sparrissoppa
    Minestrone
    Tomatsoppa
    Ärtsoppa med ost fralla
    Gaspazo soppa.

    Mvh

    Höfta på mera

  • jas65 4 april 2011

    Puffar upp tråden

  • boz1965 4 april 2011

    Gör bara inte misstaget att ha en alltför massiv meny så att du måste ligga med femhundrafemtielva ingredienser på lager. Slimma menyn en aning, det tror jag att du tjänar på.

    I övrigt kan jag bara önska lycka till. Hoppas att det går bra för dig. (Y)

  • amoz 4 april 2011

    Skrivet av sju den 3 apr 2011

    En gazette är en nyhetstidning. Galette är franska för en slags bakverk, så jag antar att ordet du far efter är galette. :)


    Googlade på just Galette och hittade det jag sökte, Franska pannkakor på bovete som man sedan lägger fyllning i och viker som ett kuvert ungefär. Så gott!

  • svengelsk 4 april 2011

    Googlade på just Galette och hittade det jag sökte, Franska pannkakor på bovete som man sedan lägger fyllning i och viker som ett kuvert ungefär. Så gott!
    Jättegoda, men inte lättgjorda. Jag försöker göra dem ibland, men de blir aldrig så tunna och goda som dem man får i Frankrike. Har just kommit hem med en påse franskt bovetemjöl för att se om det är bättre än mjölet jag köper här.

  • Erajscha 4 april 2011

    Skrivet av boz1965 den 4 apr 2011

    Gör bara inte misstaget att ha en alltför massiv meny så att du måste ligga med femhundrafemtielva ingredienser på lager. Slimma menyn en aning, det tror jag att du tjänar på.

    I övrigt kan jag bara önska lycka till. Hoppas att det går bra för dig. (Y)


    Och kalla ingenting för "hemlagat" som inte är lagat i ett hem. Kalla det hellre "äkta potatismos" etc.

    Just äkta mos skulle jag vilja få i en kiosk, men framför allt skulle jag vilja ha schyssta grönsaker, som t.ex. coleslaw till hamburgarna och ärtor till köttbullar med mos. Ärtor är dessutom lätt att micra portionsvis.

    All lycka!

  • sjoangen 5 april 2011

    Kanske den underbara Snickarkorven från Hemgården i värmland. www.hemgardenchark.se och de har många goa korvar och bara av svenska köttråvaror och högklassigt kött i.

  • martina63 5 april 2011

    Skrivet av amoz den 1 apr 2011

    nej det är något sombörjar på G och det fanns när vi var i norra Frankrike på små matställen



    Galette = Mat-crepes, på grövremjölsorter med varierat osötat innehåll.

    crepes= söta pannkakor

    Guud så gott, hela norra atlantkusten i Frankrike finns många creperior där man äter:förätts pannkaka, huvudrättspannkaka och efterrättspannkaka och sköljer ner med torr cider och avslutar med en calvados. :)

  • miabok 5 april 2011

    Hur är det nu för tiden, får man skaffa en korvkiosk om man inte har handikapp?

  • boz1965 5 april 2011

    Skrivet av miabok den 5 apr 2011

    Hur är det nu för tiden, får man skaffa en korvkiosk om man inte har handikapp?


    Varför skulle man inte få det?
    Jag vet att det har varit så i Danmark tills för c:a 10 år sedan pga av överetablering av korvmojar. De var väl tvungna att ha nån form av begränsning antar jag. Men det poppar ju upp så många snabbmatssällen nuförtiden så det är inte nån mening att begränsa längre.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.