Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Landet Brunsås

  • The_mama97mia 28 januari 2010

    Suck. Jaaaaaaa. har vi inte hört det förut?
    :D

    Jag hade nog väntat mig ngt helt annat av ett program med den titeln. Men men, jag kan välja annat.

  • Gnurf 28 januari 2010

    Mest underhållande igår var uttalandet om "middag på lyxkrogen för 1800Kr med portioner så små att man kan dra in dom Patrik Sjöberg style"....

    *snort snort white line fever*

    :)

  • Beckis83 28 januari 2010

    så rätt Gnurf! Elakt men sant..

  • jimboz 10 februari 2010

    Jag vill bara säga att jag ska göra en pannbiffsmacka med 75 ingredienser..Jag behöver tips på vad jag kan blanda i denna enkla men tydligen avancerade smörgås.

  • ros 10 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 10 feb 2010

    Jag vill bara säga att jag ska göra en pannbiffsmacka med 75 ingredienser..Jag behöver tips på vad jag kan blanda i denna enkla men tydligen avancerade smörgås.


    "Glöm inte E621"

  • FruAst 10 februari 2010

    Det krävs ju rätt mycket för en pannbiffsmacka. men 75 ingredienser... Det är klart med alla E-nr så blir det ju mycket.

    Pannbiff,- färs,salt, peppar, ägg, potatis
    Rödbetsallad -rödbetor, gurka,äpple, gräddfil.
    Det blev 9 saker då innehåller nog majonäsen resterande 66 grejor eller vad tror NI

  • jimboz 10 februari 2010

    Man blir lätt lite besatt när man tittar på TV, men det stämmer ju när man ser sanningen i vitögat..Vi eller dom som äter halv/helfabrikat lever ett svartvitt liv med mer smörja än vad vi kan uttala eller räkna..Jag lagar i och för sig min mat utan tillsatser men ibland är man lat och handlar Junkfood .Jag blir bara ännu mer triggad till att hålla mig till mitt eget kokeri nu mer än nånsin.

  • tulipan 10 februari 2010

    Bluff hit å bluff dit. Varför kommer det aldrig ett VETTIGT mat program.. där man plockar fram endast renodlade varor (så rent man kan få) sen svänger man ihop enkla gammeldaxa maträtter, långkok, värsta husmanskosten.. från olika årtionden.. typ från 30 talet och framåt.
    Hur roligt hade inte det varit. Massa recept, massa idér, massa tips, massa roligt som vi glömt bort eller som försvunnit tack vare alla jävla E produkter och färdigrätter.
    Jag är 33år... vissa saker har följt med mig från mormor och mamma... vissa saker har jag inte en susning om och vissa saker har jag inte sett mer än på tv...

    GE MIG!

    Är så förbannat trött på alla dessa tråkiga dokumentererar och såpor som "halv åtta hos mig" och dylikt.. FY FAN!!!
    Ge mig något vettigt istället...

    Typ Per Moberg fast mer och djupare...

  • Gnurf 11 februari 2010

    Idag ägnar tydligen genomsnittssvennebanan 14min åt sin dagliga matlagning, Matindustrin beräknar (styr Oss mot) att om 30 år är daglig matlagningstid 5min :o Detta känns ju ganska skrämmande och en motrörelse krävs. Jag har ingen inblick i dagens skolvärd, men fördomsfullt förutsätter jag att Hemkunskap liksom Gymnastik är åsidosatta och på väg in i glömskan...:'(

    Vart har kvinnornas kunskap och intresse tagit vägen!?? Försvunnit i samband med för mycket stress!??

    Redan när jag var 17 år och började med lite längre förhållanden :p förvånades jag över flickvänner som åt Barnmatsburkar (istället för att laga nyttig dietmat från scratch), vars paradrätt var fiskpinnar med makaroner, inte kunde göra en enkel pizzadeg, vadå pajdeg?, inte kunde slänga ihop en köttbullssmet/biffsmet, behövde recept för att steka plättar, inte vet hur man gör en sås, inte kan göra en soppa (har liksom ingen aning om vad en soppa ÄR) utan att öppna en påse och köra igång vattenkokaren :'(. Och det har fortsatt...kvinnor som inte kan panera/steka fisk utan köper färdigpanerad fiskfilé, inte kan göra tacos utan en påse tacokrydda (med 50% druvsocker), inte kan göra en marinad, inte kan göra en dressing osv osv :'(

    Vad händer när dessa kvinnors barn växer upp!?? När barnbarnen växer upp!?? Kommer de plötsligt att börja söka Matens rötter, satsa på slow-food och gå kurser i hur man styckar oxar och stoppar kalkoner!?? Kanske. Eller så står Matindustrin där och väntar med sina tuber med umamiförstärkare och micromat.

    *PLING*...5 minuter :o

    Goda Matvanor börjar Hemma (Y)

    Visst...en lika berättigad fråga är...varför intresserar sig så få Män för att familjen ska få i sig bra mat!?? Självklart :D

  • boz1965 11 februari 2010

    På ett sätt kan jag hålla med dig, Gnurfen. Om 25 år består butikerna endast av långa rader med frysdiskar fulla med Mamma Scans, Findus, Billy's. Gorby's och en hel massa annan fryst färdigmat. Inte en enda färskvara så långt ögat kan se. D.v.s. om inte våra unga får upp ögonen och lär sig laga RIKTIG mat så att det blir efterfrågan på färskvaror - på RIKTIG mat. Inte den där E-nummerbemängda, smaklösa "bugafyllan" de försöker att pracka på oss. Har man smakat kokt fisk med senapssås från frysdisken så har man också smakat pannbiffen, smaken är densamma - NOLL!

  • jimboz 11 februari 2010

    Gnurfen har helt rätt..Matens betydelse börjar hemma...Om vi föräldrar inte visar vägen vem skall då göra det ?
    Om vi inte tar oss tid att laga middag, ja då har industrin vunnit.
    Dom lever ju på folk som är lata och stressade.
    Jag ser det som en kamp där jag ligger steget före, jag vägrar underlåta mig deras snabba och onyttiga käk .

    Man kan göra storkok på helgerna och slippa stressen i veckan.. Gör matlagningen till en högtid där alla kan hjälpa till..Hoppa över långfärdsåkningen, syjuntan, skogspromenaden eller golfen och tänk på ALLAS välmående istället.
    En helg består att 2 dagar så nog finns det tid ...
    Det är väl bättre att ta fram sin egen mat ur frysen än någon annans.

  • Gnurf 11 februari 2010

    Är det lättare för Män att finna tid att laga Mat!?? Ni vet...om en man står vid spisen och kokar långkok, knådar råglimpor och puttrar pizzasås...då är Vi ju så j-vla duktiga i omvärldens (kvinnors ögon) och det är fullt legitimt att göra detta istället för ngt annat. Om en kvinna gör det så är det bara en självklarhet som ska fixas förutom allt annat!??

    Eller? :o

    Skrämmande den där visionen med långa rader av frysdiskar...:'(

  • NicolinaZ 11 februari 2010

    Härligt med alla er män som engagerar sig i maten! Jag tror att ni har helt rätt, får man inte matkultur hemifrån får man den knappast alls. Jag är närmast manisk när det gäller att laga god mat från början, trots heldagsjobb och fem barn. För både min man och mig blir det samtidigt egentligen den hobby vi har ;-) Och det ger resultat! 16-åriga dottern bjöd sina kompisar på rostbiff och potatisgratäng, utan recept, och i somras var barnen (9-18 år) ensamma på stugan en vecka och turades om att sköta all matlagning! Då blir man så stolt :D

  • Gnurf 11 februari 2010

    No further questions...I rest my case...(L)

    Skrivet av NicolinaZ den 11 feb 2010
    Härligt med alla er män som engagerar sig i maten!

  • Okänd 11 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 11 feb 2010

    Idag ägnar tydligen genomsnittssvennebanan 14min åt sin dagliga matlagning, Matindustrin beräknar (styr Oss mot) att om 30 år är daglig matlagningstid 5min :o Detta känns ju ganska skrämmande och en motrörelse krävs. Jag har ingen inblick i dagens skolvärd, men fördomsfullt förutsätter jag att Hemkunskap liksom Gymnastik är åsidosatta och på väg in i glömskan...:'(

    Vart har kvinnornas kunskap och intresse tagit vägen!?? Försvunnit i samband med för mycket stress!??

    Redan när jag var 17 år och började med lite längre förhållanden :p förvånades jag över flickvänner som åt Barnmatsburkar (istället för att laga nyttig dietmat från scratch), vars paradrätt var fiskpinnar med makaroner, inte kunde göra en enkel pizzadeg, vadå pajdeg?, inte kunde slänga ihop en köttbullssmet/biffsmet, behövde recept för att steka plättar, inte vet hur man gör en sås, inte kan göra en soppa (har liksom ingen aning om vad en soppa ÄR) utan att öppna en påse och köra igång vattenkokaren :'(. Och det har fortsatt...kvinnor som inte kan panera/steka fisk utan köper färdigpanerad fiskfilé, inte kan göra tacos utan en påse tacokrydda (med 50% druvsocker), inte kan göra en marinad, inte kan göra en dressing osv osv :'(

    Vad händer när dessa kvinnors barn växer upp!?? När barnbarnen växer upp!?? Kommer de plötsligt att börja söka Matens rötter, satsa på slow-food och gå kurser i hur man styckar oxar och stoppar kalkoner!?? Kanske. Eller så står Matindustrin där och väntar med sina tuber med umamiförstärkare och micromat.

    *PLING*...5 minuter :o

    Goda Matvanor börjar Hemma (Y)

    Visst...en lika berättigad fråga är...varför intresserar sig så få Män för att familjen ska få i sig bra mat!?? Självklart :D


    jag kan berätta att min mamma var gråtfärdig för att jag var helt ointresserad av matlagning. Men när jag träffade min nuvarande man ,när jag var 18 år vände det, och jag fick en kokbok av min älskade svärmor. Den läste jag nästan sönder men har kvar än i dag. Och sen har mitt matintresse fortsatt till min mans glädje. Och han har aldrig klankat på maten, inte ens när jag bjöd honom på min första måltid. Bränd korv. Det skrattar vi gott åt i dag.:D

  • Arkenstone 11 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 11 feb 2010

    Är det lättare för Män att finna tid att laga Mat!?? Ni vet...om en man står vid spisen och kokar långkok, knådar råglimpor och puttrar pizzasås...då är Vi ju så j-vla duktiga i omvärldens (kvinnors ögon) och det är fullt legitimt att göra detta istället för ngt annat. Om en kvinna gör det så är det bara en självklarhet som ska fixas förutom allt annat!??

    (Y) Ligger en hel del i det där... Men jag hoppas att det är en åldersfråga.

    För övrigt så tycker jag att "Landet Brunsås" är ett kul program! Inte mycket substans, men underhållnig. Å det är kul att ha kul! :)

  • Gnurf 3 mars 2010

    Idag lärde jag mig ngt nytt i Landet Brunsås...enligt äggnormen beräknas ett äggs hållbarhetstid utifrån att man förvarar äggen i rumstemperatur. Förvarar man däremot äggen i kylskåp...vilket tydligen de flesta gör (så även jag)...så blir hållbarhetstiden 1 månad längre än bäst före datum!!! {clap}

    Iofs har jag aldrig slängt ett ägg...(A)

  • hansdotter 3 mars 2010

    Otäck bild över hur butikernas framtida utbud...Men dessvärre tror jag att ni har rätt. Se bara på wasa sandwish- nu behöver vi inte bre våra egna knäckesmörgåsar längre! Snart är det kanske mer e-nummer i maten än råvaror...{sick}
    JAg tillhör skaran som gärna gör långkok och storkok på helgen och som inför skollov och sommar m.m. försöker fylla frysen med både storkok och fikabröd för att vi ska kunna njuta av varandra lite extra under ledigheten och inte stå i köket. Jag älskar att stå i köket- men det är härligt att under några veckor använda grillen och redan lagad mat och istället njuta av ett glas rosé med vännerna på uteplatsen{dance}

  • FruAst 3 mars 2010

    Det kanske är det som är problemet med de svårskalade äggen, som vi diskuterat i en annan tråd. Om man har dem rumstempererat så mognar de fortare och blir mer lättskalade. Kan man klippa in detta inlägg till den tråden istället?

  • redd 4 mars 2010

    Citerar från s01e06 (sjätte avsnittet första säsongen)
    Ang. italiensk ost (alt går tydligen att sälja om man skriver toscana på det)

    "...den här picorinon är lagad på farmors farmors farmors recept och det hela och det hela är så genuint och mysigt så vi svenskar bara nästan skiter på oss. Men jag vill bara säga det att jag har vart i Italien och skall du intervjua den där tanten så berätta då också att den där ostkärringen, hon är rasist, alltså på riktigt, hon hatar invandrare, hon hejar på när ungdomarna i byn slänger gatsten på nordafrikanska lantarbetare, hon och hennes kyrkgrupp tycker att tjejer som kan läsa och skriva skall brinna i helvetet, det är alltså en taliban fascist som har gjort den här osten. Glöm inte det nästa gång ni går och handlar.. Problemet är ju bara att det är så jävla gott, det är ju en fantastisk matkultur"

    Skrattade ganska gott åt det ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.