Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matsnobberi

  • Erajscha 22 mars 2010

    Det verkar som att ju mindre tid vanligt folk har att lägga på matlagning desto mer matsnobberi sprider det sig. Det gäller inte bara råvaror utan också tillvägagångssätt..

    "Jag gör aaalltid min majonäs själv"

    Jo visst, min skar sig tre gånger igår var fanken är tuben?

    "Jag skulle aaaaldrig köpa färdig bechamelsås"

    Nähä, men nu blir det halvt hemgjord lasagne istället för Dafgårds frysta lasagne.

    "usch för halvfabrikat"

    Gör du tacoskalen själv också?

  • Marksten 22 mars 2010

    Förstår hur du tänker. Men jag tror alla fuskar lite ibland. Sen är ju detta en matsida så dom allra flesta är väl ändå intresserade av mat/ matlagning. Vissa halvfabrik passar en del och inte andra.

    Tror knappast är det är någon som gör ALLT själv.

    Men är man nu så duktig och gör "svåra" saker själv så är det ju bra om man skickar med receptet.

  • idea_ 22 mars 2010

    Intressant tråd du väcker Erajscha, hmm, jag får väll säga att du har rätt i att det verkar som om det dras mot en spets där man antingen är matsnobb eller "låtgå" människa. Jag skulle nog snabbt säga att jag vandrar mellan de två sidor... Visst, hemgjorda grejjor smakar bäst (och för att vara ärlig är ofta billigare) men ibland finns inte ennergin där. Men med majonäsen finns ju alltid den halvfuskiga versionen med mixerstaven (du vet, i med alla ingredienser i mixerbägaren, oljan överst, ner med mixerstaven i botten av bägaren, kör igång, dra staven långsamt uppåt med den igång. Voalá färdig majonäs). :) Är man arbetslös och ensamstående så är det billigare att göra hambakt och storkok samt en sysselsättning... {embarrassed} Nåväl hoppas att du får till en debatt med tråden.

  • Erajscha 22 mars 2010

    Ja jag gillar också att göra saker själv men det är ju för att jag har tid, intresse och kunskap. Det gör inte mig till en bättre människa. jag var på en fest för ett tag sen där en kvinna påstod att hon aldrig hade ätit fryst färdigmat. Hon är kock och har ett barn. Tycker hon kunde upprepa det för den ensamstående heltidsarbetande flerbarnsföräldern...

    De flesta gör ju faktiskt så gott de kan...

  • idea_ 22 mars 2010

    Sånna kommentarer är jag allergisk mot. Så hon kan också svära på att hon aldrig har blivit serverad färdig fryst pyttipanna? Jag säger inte att den frysta färdigmaten är bra, hälsosam och god, men de flesta av oss har nog låtit den slinka med när vi varit hungriga, trötta och stressade, speciellt i dagens familjer när man kan köpa färdiga rätter i en påse som räcker till tre eller fyra portioner.... Själv löser jag det enkelt, när jag har lust och energi lagar jag flera portioner av en rätt, resterna fryser jag in, efter ett tag har man ett litet lager av "fryst färdigmat" i hemlagad version att ta till när man inte har energi. Men som jag sa, jag är ensamstående och arbetslös... så jag har gott om tid och ont om kontanter...

  • boz1965 22 mars 2010

    Jag vet inte riktigt vad du menar med "matsnobberi". Menar du überpräktiga människor som rent slaviskt gör allt från grunden för sakens egen skull? Eller menar du folk med utbildning/stort intresse inom kök-/matlagning som lagar det mesta från grunden för att de kan och vill? Menar du kanske folk som har en mager plånbok som lagar allt, eller iaf det mesta, från grunden för att det är billigare?

    Själv tillhör jag de två senare "kategorierna".

    Jag är relativt nystartad företagare och har därför inte en alltför fullmatad plånbok. Dessutom har jag både utbildning och yrkeserfarenhet som kock. Det vore synd och skam om jag inte utnyttjade de kunskaperna till att få i mig godare, nyttigare och dessutom billigare mat. Att köpa hel- och halvfabrikat (jo, jag gör det ibland, jag också ;)) blir otroligt dyrt i längden - och då menar jag inte enbart ekonomiskt. Det finns ingen som EGENTLIGEN vet vad alla tillsatsämnen gör med den mänskliga kroppen på lång sikt.

    Så kalla mig matsnobb om du vill, det bjuder jag på. :)

  • farmoringer 22 mars 2010

    Här åker då hel och halvfabrikat ner mellan varven. ibland så ids man inte, orkar inte eller har inte tid.
    Så jag är då glad att kunna köpa mamma scan och Felix pytt och findus majonäs mm mm.
    (Y) :p

  • farmoringer 22 mars 2010

    Blev dubbelt så jag tar bort det ena..ha ha

  • Erajscha 22 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 22 mar 2010

    Så kalla mig matsnobb om du vill, det bjuder jag på. :)



    Snobb blir man först när man koketterar med sina "dygder" eller färdigheter...

  • mulle640 22 mars 2010

    Jag har varken tid eller ork att stå och laga mat när jag kommer från jobbet. Då blir det gärna mamma scans köttbullar med brunsås från påse eller pytt i panna bara att värma upp. Men har jag tid så blir det andra bullar:DD

  • Mistys 22 mars 2010

    Jag är som Boz1965. Har tid, kunskap och dåligt med pengar.
    För 25 år sen hade vi så knapert att hade jag inte lagat allt och då menar jag allt från grunden hade vi hamnat hos kronofogden ( tror jag iallafall ) Då var det inget snobberi kan jag säga då handlade det om ren överlevnadsinstinkt. Sen har liksom "ränderna" inte gått att tvätta ur även om ekonomin blivit bättre.
    Idag handlar det iof också om pengar men nu pga att jag reser otroligt mycket utomlands till mina barn och barnbarn som jag vill träffa så ofta jag kan och har råd till. Då föredrar jag att aldrig köpa färdigt och ha lägre matkostnad istället så vi kan åka ofta. Matsnobb??? Nä det tror jag inte! Men ekonomisk ??? Ja!

    Som någon skrev tidigare så är ju detta en matsida och alla besitter väl någon form av intresse, kunskap eller vilja att lära sig mer om matlagning. Vore konstigt om man gick med här och sen föredrar färdigmat.

    Huvudsaken är väl att var och en är nöjd med hur man äter och hur man väljer varor mm. Alla kan ju inte vara lika eller tycka lika.Det som passar en kanske inte passar den andres liv.

    Så jag ser inget fel i att man gör allt själv om man vill det. Bara man är nöjd med det så är det väl inte matsnobberi eller..........

  • chrisq 22 mars 2010

    (Y) mycket bra tråd .Var o en gör som den vill utan att klassas som dålig för det, finns jätte jätte mycket bra halv fabrikat ,jag gör inte hälften själv o skäms inte för det vi gillar all mat även halvfabrikat .Håller med dig om att många är besserwisser vad gäller matlagning o tror dom hittar på en hel del vad gäller dom själva. Alla har inte tid lust o ork att stå och göra allt själv nu ska jag ringa o beställa kebab till ikväll ha det gott alla :DD

  • sikaal 22 mars 2010

    Jag har faktiskt inte provat fryst varmrätt eller matpaj, det har inte blivit så. När jag jobbade var det många som åt paj, varmrätter och div. pizza-gorbys, de både luktade och såg goda ut. Däremot har jag använt fryst pytt, den var inte alls dum. Annars lagar vi det mesta (varmrätter), en vana när jag var hemma när barnen var små. Tid fanns men inte så mycket pengar, nu är det så igen, eftersom vi är pensionärer.
    Jag har aldrig gjort majonäs och kommer säkerligen aldrig att göra, där går nog gränsen! :DD

  • Snoops 22 mars 2010

    Jag håller med boz1965. Jag kan inte heller med überpräktiga männskor som skryter om hur duktiga de är på allting. :\
    Sådant ser man mycket på halv åtta hos mig... Både den svenska och engelska versionen.
    "Hade du gjort allt från grunden hade du fått 10 poäng, men jag ger dig bara 5 för att du är lat..."
    Puffar.

    Undrans hur de überpräktiga gör när de är sjuka?
    Står de vid spisen och lagar gormémat från grunden när de har feber och kräksjuka? Skulle inte tro det.
    Till och med de måste väl erkänna att halvfabrikat och pulversoppor är bra att ta till då...

  • chrisq 22 mars 2010

    :DD TYCKER INTE DOM I HALV ÅTTA HOS MIG ÄR URPRÄKTIGA DOM VILL JU BARA KLAGA PÅ NÅGOT ÄR GNÄLLSPIKAR SOM GÖR DET

  • The_mama97mia 22 mars 2010

    Skrivet av Erajscha den 22 mar 2010

    Det verkar som att ju mindre tid vanligt folk har att lägga på matlagning desto mer matsnobberi sprider det sig. Det gäller inte bara råvaror utan också tillvägagångssätt..

    "Jag gör aaalltid min majonäs själv"

    Jo visst, min skar sig tre gånger igår var fanken är tuben?

    "Jag skulle aaaaldrig köpa färdig bechamelsås"

    Nähä, men nu blir det halvt hemgjord lasagne istället för Dafgårds frysta lasagne.

    "usch för halvfabrikat"

    Gör du tacoskalen själv också?



    Skrattar gott åt dina exempel!
    Jag sällar mig till övriga medlemmars synpunkter i mångt och mycket, jag står sällan eller aldrig och skryter om min matlagning när jag är ute socialt.... Men här på MK är det ju lite kul att få berätta om sina lyckade (likväl som misslyckade) experiment...

    Jag är också ekonomisk (läs snål här haha) och jag har möjlighet att ta mig tid att laga mat från grunden, men inte fanken står jag o gör egen korv för det.
    Visst sjutton tar jag genvägar o köper färdigt eller halvfärdigt ibland, Lidls Lasagne är inte alls fel! Färdig pyttipanna har förgyllt mången vardagkväll här.

    Däremot kan jag ju tycka o tro att det är så att pendeln svänger - a sign of the times - nu är det trendigt med egen bra matlagning och allt med tillsatser är bannat. Jag tycker ändå att det är bra med ökad medvetenhet kring mat i allmänhet.

    Slutligen vill jag bara säga att det kan också få se väldigt olika ut beroende på var man befinner sig i livet! När jag var ensamstående fattig student hade jag inte tid o inte pengar, då var mamma scan min bästa vän.

    Kul tråd, men jag hoppas att ingen har tyckt att jag verkat som ngn mat-fundamentalist... Nog för att jag vill frälsa alla till att göra egen surdeg *moahaha*

  • mattant41 22 mars 2010

    Viljan finns nog att laga eget men tiden och orken räcker inte alltid till här och det finns ju bra hel och halvfabrikat att ta till också som inte kostar skjortan.
    Men sen tycker jag som ni gjort längre upp att det är drygt med de människor som bara framhäver att de minsann gjort allt själva, det finns ju de som kan känna att de är mindre värda för att de inte kan eller gör allt själva.
    Fast vem ska behöva känna sig underlägsen för att man inte gör egen bea t ex. eller generad för att man anväder en pulverpåse.

  • Mistys 22 mars 2010

    Jag skulle vilja vända på det! Jag har för det mesta upplevt motsatsen.
    Lagar man själv är man töntig, gammalmodig, lite ute och inget liv utan all tid i världen för att kunna stå vid spisen jämnt.
    Köper man färdigt utstrålar man modernitet, karriärsmänniska, en människa som har ett innehållsrikt liv utan tid för matlagning.

    Så har jag upplevt det iallafall. Man får nästan försvara viljan att vilja laga köttbullar själv med näbbar och klor inför vissa.

  • Marksten 22 mars 2010

    Det handlar också om förväntningar. Dom flesta som känner mig och min familj vet att det brukar bli god mat. Jag tror dom skulle bli mycket förvånade om jag bjud på färdig lasagne.

    Men däremot en vardagskväll när man kommer hem ifrån jobbet så kan det ibland vara ok med något halvfabrikat.

    Problemet är att blir så bortskämd med god hemlagad mat så det blir svårt att göra något annat.
    Köpte färdigpanerad fryst fisk. Vi lagade till den och bara glodde på varandra när vi åt den. Är detta fisk eller? Nej, det var ingen höjdare. Så man ställer högre krav på sig själv. Det måste smaka gott.

    Men för mig är det en utmaning. Jag tycker verkligen om och att det är kul att laga mat.

    De människor som tycker att det är ok med färdig mat tror jag inte är intresserade av varken mat, råvaror, kryddor eller matlagning. Bara dom blir mätta så...

  • Marksten 22 mars 2010

    Måste tillägga en kul grej.
    Min granne , singelman ca 35 år. Vi pratade mat en dag för några år sedan och han sa att han inte åt fisk.
    Jag frågade varför. Jo, han hade inte ätit fisk sedan småskolan och att han verkligen hatade fisk.

    Jag ska bjuda dig på en riktig fiskrätt sa jag. Men du måste ta minst tre tuggor, om du inte tycker om det så får du lämna det.

    Sagt och gjort. Jag köpte färsk laxfile, marinerade och grillade den ute. Potatis och någon sås som jag inte kommer ihåg.

    Sa till han att imorgon är det dags.
    Nästa dag kom han. Han tog en liten bit fisk och svalde. Och så en till. Och så sa han: Jag har inte sovit inatt pga fisken. Jag trodde det skulle ligga en hel fisk på tallriken och att den skulle glo på mig. Det här var det godaste jag har ätit i hela mitt liv.

    Jag har knappast sett någon äta med sån aptit. Som lite extra roligt frågade han: Var köper man fisk?

    Summa: kul när man lyckas att få någon att äta de som dom hatar och tycka det är gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.