Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matsnobberi

  • escarboucle 22 mars 2010

    Jag tycker alla dem som gör det mesta från grunden är jätteduktiga!
    Men när dem ser ner på alla dem som inte gör det, och får dem att känna sig underlägsna, DÅ är de matsnobberi!
    Enligt min åsikt i alla fall...

    Själv gör jag det mesta(inte allt) själv, men så är vi bara två i hushållet och jag är arbetslös så jag har ju tid och ork dessutom är det ju inte så mycket mat som ska lagas. Sen beror det ju mycket på om man har intresse för matlagningen eller inte och det har ju jag.. =)

  • The_mama97mia 22 mars 2010

    hihi, solskenshistoria ju...
    Heja marksten.

    Jag må fylla på att berätta att jag köpte färdigpanerad fisk (flundra) det vart inte bra hur jag än gjorde, det köper jag inte mer,
    men ni ser jag testar jag gärna halvfabr!

  • boz1965 22 mars 2010

    Håller med dig där Marksten. Man ska nog vara lite försiktig med att säga att man "inte tycker om det" innan man har smakat på nåt annat än skolbespisningens bleka version av maträtten ifråga.

  • boz1965 22 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 22 mar 2010

    hihi, solskenshistoria ju...
    Heja marksten.

    Jag må fylla på att berätta att jag köpte färdigpanerad fisk (flundra) det vart inte bra hur jag än gjorde, det köper jag inte mer,
    men ni ser jag testar jag gärna halvfabr!


    Nej, alltså... Många gånger (inte alltid) är det ju mer bröd än fisk i paketet och så ska det ju inte vara. Det, menar jag, är lurendrejeri om nåt. (N)

  • Marksten 22 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 22 mar 2010

    Håller med dig där Marksten. Man ska nog vara lite försiktig med att säga att man "inte tycker om det" innan man har smakat på nåt annat än skolbespisningens bleka version av maträtten ifråga.


    Jag blir alltid arg när folk säger: det tycker inte jag om eller det äter inte jag. Ok. men jag brukar alltid fråga varför?

    Och många gånger får man svaret. Det är inget gott eller det har jag inte ätit på 15 år så det tycker jag inte om.

    Är man allergisk eller inte tål det så är det ok, men inte annars.

    Har en släkting som säger att han inte tycker om vitlök. Jag har alltid vitlök i rätterna han får, bara för att jävlas. Och han känner ingentig utan äter med god aptit.

    Så många gånger tror jag det är en grej man har fått för sig bara att inte äta.

    Ska tilägga att själv har jag svårt för oliver. Provar alltid när jag är utomlands alla oliver men har bara hittat en som jag tyckte var god. Men olivolja älskar jag.

  • amoz 22 mars 2010

    För det första känner jag att det kan väl inte vara av något annat intresse än att försöka åstadkomma lite eget i köket som man blir medlem på en sån här sida.....eller?
    Men inte sjutton är man en sämre eller bättre människa pga att man använder sig av färdiga produkter ibland.
    Inte tror jag det är så många som gör sin egen majonäs eller som inte använder sig av tomater på burk tex. Men att bara äta färdigrätter mår varken kropp eller plånbok bra av.
    Jag kan oxå känna ibland en viss oro för att våra barn och barnbarn ska glömma att laga vanlig husmanskost, och det tycker jag är väldigt synd.
    Där har vi ett stort ansvar tycker jag, att föra vidare den kunskapen.

  • The_mama97mia 22 mars 2010

    amoz; visst är det så! FÖr det första vi som är medlemmar här är ju intresserade av med än Findus färdiga, jag tror int det var Erajschas mening med tråden heller,
    för det andra så är det väl så att alla vi har ett ansvar att föra matlagningskonst vidare!
    Jag är rädd att den kunskapen inte finns lika mkt prioriterad idag i skolan, har inte lusläst kursplaner, men hemkunskap... borde finnas mer av.
    Jag "tvingar" mina ungar att laga mat själva ibland, under ett visst mått av överinseende då...
    Protesterna är högljudda men självförtroendet ökar efter varje lyckat resultat.
    Nej fy vad jag lät präktig - ni ska veta att bakom varje lyckat resultat ligger minst 5 misslyckade då...
    *moahaha*
    Övning ger färdighet?
    Åtminstone i konsten att hålla käft som morsa???

  • irrevirre 23 mars 2010

    Måste berätta en rolig episod angående vad man tycker är hemlagat eller ej ....

    Hade en praktikant några veckor och en dag när vi satt och lunchade förklarade hon stolt att hon gjort egen berneisesås. En kollega till mig, som tidigare varit kock, frågade om hon gjorde en reduktion först eller hur hon gick till väga?
    Praktikanten tittade förvånat på honom och sa: Nää, jag öppnade påsen och ....

    Nu frågar vi alltid om hon gjort någon bernaisesås på senaste tiden:-D

  • The_mama97mia 23 mars 2010

    irrevirre: tack för gott skratt! ;)

  • frucaos 23 mars 2010

    Har aldrig gjort majonnäs heller - och nog har det hänt att jag plockat på mig en paj i frysdisken. För att inte tala om pizza (även om hemmagjord är godare). Crispies (panerad fisk) tycker vi är jättegott, så det blir det ibland. Men, oftast lagas det mesta från grunden.
    Vem kan skryta över att laga egen korv? Jag har faktiskt en korv som jag gör varje sommar, den är så god att grilla ... men falukorv, prinskorv, grillkorv, kryddiga korvar ... Visst skulle det vara kul att prova ... (någon som sitter inne med recept?)
    Köttbullar skulle jag aldrig komma på tanken att köpa - helt enkelt för att jag inte tycker de är goda. Var de det så skulle jag nog ändra mig rätt fort - tycker det är rätt besvärligt att göra köttbullar - i alla fall om de ska se vettiga ut.

  • The_mama97mia 23 mars 2010

    Skrivet av frucaos den 23 mar 2010

    Har aldrig gjort majonnäs heller - och nog har det hänt att jag plockat på mig en paj i frysdisken. För att inte tala om pizza (även om hemmagjord är godare). Crispies (panerad fisk) tycker vi är jättegott, så det blir det ibland. Men, oftast lagas det mesta från grunden.
    Vem kan skryta över att laga egen korv? Jag har faktiskt en korv som jag gör varje sommar, den är så god att grilla ... men falukorv, prinskorv, grillkorv, kryddiga korvar ... Visst skulle det vara kul att prova ... (någon som sitter inne med recept?)
    Köttbullar skulle jag aldrig komma på tanken att köpa - helt enkelt för att jag inte tycker de är goda. Var de det så skulle jag nog ändra mig rätt fort - tycker det är rätt besvärligt att göra köttbullar - i alla fall om de ska se vettiga ut.


    Hehe - vi har nog gjort egen julkorv ibland, men mest för att det är lite kul för barnen och gott förstås... Men inte fasen står man o gör egen grillkorv... Inte röker jag min egen kassler heller.
    Köttbullar slinker det ner färdigt här ibland, köper färskt på fabriken - helt OK snabbmat,

    Jag funderar lite på att göra egen pasta - är det värt besväret? Jag har köpt färsk pasta nån gång o inte sjutton vet jag om jag är kvinna att bedöma sån stor skillnad? Men i varenda matprogram (där kan vi ju snacka snobbism) ska det göras egen pasta.

  • boz1965 23 mars 2010

    Skrivet av frucaos den 23 mar 2010

    ...någon som sitter inne med recept?...


    Här hittar du en massa bra recept på korv: http://www.salsus.se/

    På sajten finns t.o.m. recept på falukorv: http://www.salsus.se/?page_id=988

  • amoz 23 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 22 mar 2010

    amoz; visst är det så! FÖr det första vi som är medlemmar här är ju intresserade av med än Findus färdiga, jag tror int det var Erajschas mening med tråden heller,
    för det andra så är det väl så att alla vi har ett ansvar att föra matlagningskonst vidare!
    Jag är rädd att den kunskapen inte finns lika mkt prioriterad idag i skolan, har inte lusläst kursplaner, men hemkunskap... borde finnas mer av.
    Jag "tvingar" mina ungar att laga mat själva ibland, under ett visst mått av överinseende då...
    Protesterna är högljudda men självförtroendet ökar efter varje lyckat resultat.
    Nej fy vad jag lät präktig - ni ska veta att bakom varje lyckat resultat ligger minst 5 misslyckade då...
    *moahaha*
    Övning ger färdighet?
    Åtminstone i konsten att hålla käft som morsa???


    Jag tror inte heller att Erajshas mening var så heller, jag menade bara att det inte är något fel på någon människa vare sig hon "tillverkar" allt själv eller använder sig av färdiga produkter.
    Det jag menar oxå är precis som både du och flera tycker, att i mån av tid ( ibland tror jag man lurar sig själv att det tar lång tid) så borde vi försöka tillaga mer mat själva, men med hjälp av färdiga produkter ändå.

  • ros 23 mars 2010

    {snicker}"Äpplet faller inte långt ifrån trädet"
    Är man uppvuxen som jag med en mamma som lagade hederlig husmanskost sju dagar i veckan, bakade allt matbröd, bullar och kakor. Så har jag mamma att tacka för mitt matlagningsintresse.
    Jag försöker laga så mycket som möjligt ifrån grunden.
    Men jag är ingen fanatiker...
    Det är rätt intressant att fråga sina barn vad dom får för mat när dom äter hos sina kompisar.
    "Vi fick pulvermos..."
    {snicker}Vad glad jag blev när en kompis till en av sönerna berättade "vilken god sås din mamma gör, min mammas sås smakar nästan bara vatten"
    Men visst är det olika hur intresserad man är att laga mat ifrån grunden.
    Har man sett sin mamma "stå vid spisen" så kanske man "ärver lite intresse".
    Men jag ser verligen inte ner på någon, missförstå mig rätt

  • FruAst 23 mars 2010

    Intressant tråd!

    Jag bidrar gärna med en uppdatering på hemkunskapens område. Våra kursplaner är megaluddiga. T.ex. eleven ska lära sig om hushållets göromål osv. Det betyder att man i princip kan göra vad som helst.

    Min undervisning går ut på att eleverna ska lära sig baskunskaper, att ha provat många livsmedel och matlagningsmetoder. Jag föredrar att få elever som kan jobba fritt utan recept, alltså att kunna få till något gott med de råvaror som står till buds. Givetvis ska de kunna följa ett recept också. En sak som jag vill ge vidare är just att eleverna ska lära sig att välja att laga mat från grunden. Då menar jag med råvaror. Att man använder olika halvfabrikat är så etablerat att vi aldrig blir av med det... Tänk på alla såser mm vi har i kylen.

    En del ungar frågar om vi inte kan laga festmat i skolan, det vill man lära sig! Men jag brukar säga att kan man laga vardagsmaten så kan man göra festmaten. Egentligen visar det att eleverna redan där vill laga helgmaten men att det duger med mackor elller färdigmat i veckorna. har vi bara tid så lagar man ju gärna riktig mat, men visst måste man ta genvägar vissa dagar när man bara får 30 min innan bilen ska gå mot ridskolan, då sitter en påssoppa eller blodpudding fint. \o/

  • Gnurf 24 mars 2010

    Vi måste komma ihåg att detta är Sverige...Mellanmjölken och Jantelagens fantastiska Land (A)

  • Moline 24 mars 2010

    Som någon skrev här förut, det är viktigt att hålla mattraditioner vid liv. Min mamma var en duktig amatörkock och älskade att laga mat och hitta på nya recept. Från henne fick jag mitt eget intresse för matlagning och det är jag tacksam för.

    Vissa av våra halvfabrikat ser vi ju idag nästan som självklara - det är väl ingen som tycker att det är konstigt att köpa burktomater, senap, smörgåsgurka, leverpastej, juice, nyponsoppa mm.

    Utvecklingen med fler och fler halvfabrikat drevs ju på när kvinnor började förvärvsarbeta och inte hade tid att stå flera timmar vid spisen varje dag. Nu har trenden vänt och det är status att ha tid - tid att laga mat, sylta & safta, plocka svamp, jaga, baka med surdeg etc.

    Själv är jag glad att det finns alternativ - på så sätt kan jag själv välja när jag vill ägna tid åt lustfylld matlagning - eller när jag vill utnyttja genvägar för att prioritera annat just den dagen.
    Leve valfriheten!

  • Gnurf 24 mars 2010

    JA!! Leve Valfriheten!! (Y) Det skriver jag gärna under på. I Landet Brunsås såg jag en hel Jultallrik från någon industriproducent. Tänk om man skulle testa den varianten nått år...:DD

  • The_mama97mia 24 mars 2010

    ja... valfrihet - utan dömande - utan press
    men visst är det lite kul att tid är status nu - att ha tid att laga egen mat är status?
    Aha alla arbetslösa - förutom den tid man måste vara på AF då...
    Jag vet inte om jag köper det där men det är en tanke!

  • boz1965 25 mars 2010

    Skrivet av mama97mia den 25 mar 2010

    ja... valfrihet - utan dömande - utan press
    men visst är det lite kul att tid är status nu - att ha tid att laga egen mat är status?
    Aha alla arbetslösa - förutom den tid man måste vara på AF då...
    Jag vet inte om jag köper det där men det är en tanke!


    Men det är väl härligt att vi alla är olika.
    Hur hade världen sett ut om alla tyckte lika? :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.