Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mos, fort svar önskas

  • jollo10 10 januari 2011

    Jag har hört och läst att man kan ersätta smör och olja i bakverk med lika mängd äppelmos, går det? Någon som vet eller har till och med testat?

    Som ersättning för fett när du bakar. Minska fettet när du bakar genom att ersätta vegetabiliska oljor med lika mängd äpplemos

    Går det att ersätta helt eller med äppelmos? Jag brukar göra en kladdkaka med 175 gram smör, ska jag ta lika del äppelmos istället går det för ifall det går blir det ju genast nyttigare för jag brukar göra eget äppelmos helt fritt från socker så då blir det ju mycket nyttigare utan smör!

    Uppskattar snabbt svar, då jag ska göra kladdkaka idag eller imorgon

  • jollo10 10 januari 2011

    PUFF

  • jollo10 10 januari 2011

    Puff puff pufflipuff puff

  • jollo10 10 januari 2011

    PUFF

  • irrevirre 10 januari 2011

    Ledsen jollo.... Jag har aldrig hört talas om detta{struggle}
    Kanske någon annan var sååå
    PUFF

  • Okänd 10 januari 2011

    Det kan väl inte bli gott!!!
    Då skulle jag hellre ersätta med kessella.

  • Bumbis 10 januari 2011

    Nej lilla vän, man kan inte ersätta smör eller olja med äppelmos. Smaksätta din kladdkaka kan du möjligtvis göra men jag skulle inte gör det.

  • Cassiopeya 10 januari 2011

    Tycker också det låter konstigt! Men enda sättet att verkligen få reda på det är väl att pröva =) Har dock svårt att se hur äppelmos skulle kunna ha samma effekt som smör/olja? Var det inte socker du kunde ersätta med äppelmos då? Låter mer troligt {struggle}

  • boz1965 10 januari 2011

    Njaej... Tror inte att det är så lyckat, Jollo.

    Som någon påpekade innan så kan man hellre testa med kesella, eller varför inte filmjölk...

    Äppelmos sätter för mkt smak och kan heller inte ersätta fetterna.

    Smör, kallpressad olja och andra naturliga fetter behöver man inte vara rädd för. Det är "industrifetterna" man ska vara försiktig med, dvs margarin, varmpressad olja och andra raffinerade fetter. Dra också ner på kolhydraterna (sockerarter) så är du definitivt på rätt väg. Men naturliga fetter behöver du som sagt inte snåla på. Tänk på att fettet är smakbäraren nummer 1. Utan fett blir det ganska smaklöst.

  • The_mama97mia 10 januari 2011

    Har sett att man i pajdeg av olika skäl ersätter smör med olja och eller kesella.
    Men äppelmos? låter skumt.

  • zudette 11 januari 2011

    Jag har bakat sockerkaka nångång och ersatt fettet med koncentrerad juice och det funkade fint! MEN det jag kommer att tänka på att om vi väljer att ersätta fettet med juice eller mos (?!) tillsätter vi ju med ytterligare en sockerprodukt (om vi inte använder light) och då skulle jag nog hellre föredra fettet, ändå!

  • MsChilly 11 januari 2011

    Fettet vet jag inte men min kompis som är vegan ersatte äggen i pannkakorna med äppelmos. Jag märkte då inte någon skillnad på smaken.

  • boz1965 11 januari 2011

    Skrivet av MsChilly den 11 jan 2011

    Fettet vet jag inte men min kompis som är vegan ersatte äggen i pannkakorna med äppelmos. Jag märkte då inte någon skillnad på smaken.


    Förlåt att jag frågar, det är inte på nåt sätt menat att vara spydig eller nåt. Men hur är det egentligen ställt med smaklökarna om du inte kände nån skillnad?

  • jollo10 11 januari 2011

    Jag läste det på viktväktarna.se

    Kolla här så får ni se SJÄLVA! http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200132&sc=3022

    stället för sirap. Lägg sauterade äppelskivor med kanel på fattiga riddare.

    Som mellanmål. Skär frukten i klyftor och doppa sedan i jordnötssmör eller lågkaloridip.

    Till smörgåsen. Gör din annars alldagliga kycklingsmörgås knaprig och god genom att lägga i några äppelskivor.

    Som ersättning för fett när du bakar. Minska fettet när du bakar genom att ersätta vegetabiliska oljor med lika mängd äpplemos.

    I en kryddig salsa. Gör en läcker, hälsosam äppelsalsa att ha till fisk eller kyckling: Skär ett äpple i halvcentimeterstärningar. Släng i äpplet i en medelstor skål tillsammans med skurna apelsinklyftor, en finhackad jalapeño, en hackad lök, lite limesaft, äppelcidervinäger, vegetabilisk olja och färsk koriander.

    I salladen. Blanda äppelbitar i en färdig kycklingsallad för att ge den lite sötma.

    taget från http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200132&sc=3022

  • DoctorWho 11 januari 2011

    Kom ihåg att på Orprah Winfreys show i en mat/bak-special för flera år sedan bytte de ut allt fett mot äpplemos. Men som sagt det var för flera år sedan (5-6 år minst). Vet inte om det funkar. Vet dock att lightprodukter och dyl med sötningsmedel lurar hjärnan att tro att man äter socker och skickar då ut insulin. När kroppen märker att det inte finns något socker för insulinet att "bryta ner", skickar hjärnan en ny signal som gör att man äter/dricker mer än man tänkt. Forskning i olika länder har kommit fram till detta. Fruktsocker är endast bra om man äter det i en frukt, tillsatt i tex saft eller sylt gör det att man går upp i vikt fortare än vanligt socker (strösocker).

  • Bumbis 11 januari 2011

    Skrivet av jollo10 den 11 jan 2011

    Jag läste det på viktväktarna.se

    Kolla här så får ni se SJÄLVA! http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200132&sc=3022

    stället för sirap. Lägg sauterade äppelskivor med kanel på fattiga riddare.

    Som mellanmål. Skär frukten i klyftor och doppa sedan i jordnötssmör eller lågkaloridip.

    Till smörgåsen. Gör din annars alldagliga kycklingsmörgås knaprig och god genom att lägga i några äppelskivor.



    Ja, äpple kan ersätta sötman från sirap eller istället för socker, men det kan aldrig ersätta fettet. En pannkaka utan ägg med äppelmos skulle oxå smaka annórlunda men det var det ju inte du som sa. Om du nu är en pojke på 14 år (vilket jag inte heller tror) så fråga din mamma eller pappa för det är ganska enkla svar du kräver. Däremot kommer du med information som du hittat både här och där så om dom inte kan hjälpa dig så hittar du nog svaren själv. \o/

    Som ersättning för fett när du bakar. Minska fettet när du bakar genom att ersätta vegetabiliska oljor med lika mängd äpplemos.

    I en kryddig salsa. Gör en läcker, hälsosam äppelsalsa att ha till fisk eller kyckling: Skär ett äpple i halvcentimeterstärningar. Släng i äpplet i en medelstor skål tillsammans med skurna apelsinklyftor, en finhackad jalapeño, en hackad lök, lite limesaft, äppelcidervinäger, vegetabilisk olja och färsk koriander.

    I salladen. Blanda äppelbitar i en färdig kycklingsallad för att ge den lite sötma.

    taget från http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200132&sc=3022

  • Cassiopeya 11 januari 2011

    Skrivet av jollo10 den 11 jan 2011

    Jag läste det på viktväktarna.se

    Kolla här så får ni se SJÄLVA! http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200132&sc=3022

    stället för sirap. Lägg sauterade äppelskivor med kanel på fattiga riddare.

    Som mellanmål. Skär frukten i klyftor och doppa sedan i jordnötssmör eller lågkaloridip.

    Till smörgåsen. Gör din annars alldagliga kycklingsmörgås knaprig och god genom att lägga i några äppelskivor.

    Som ersättning för fett när du bakar. Minska fettet när du bakar genom att ersätta vegetabiliska oljor med lika mängd äpplemos.

    I en kryddig salsa. Gör en läcker, hälsosam äppelsalsa att ha till fisk eller kyckling: Skär ett äpple i halvcentimeterstärningar. Släng i äpplet i en medelstor skål tillsammans med skurna apelsinklyftor, en finhackad jalapeño, en hackad lök, lite limesaft, äppelcidervinäger, vegetabilisk olja och färsk koriander.

    I salladen. Blanda äppelbitar i en färdig kycklingsallad för att ge den lite sötma.

    taget från http://www.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=9200132&sc=3022


    Som sagt! Prova jollo10 och skriv sen hur det blev :) *nyfiken*

  • mahatma 11 januari 2011

    Jag hittade ett "nyttigt" recept på nån sorts chokladkladdkaka i långpanna med just äppelmos i. Tror t o m det var här på MK. Hursomhelst så bakade jag eländet och det blev både kladdigt och äckligt... ingen hit alltså! {sick}

  • annalena514 11 januari 2011

    näe de går ej att ersätta andvänd som de står i receptet o du de e ingen fara för viktens skull du ska äta oerhörda mängder för att bli tjock av de fast de e klart ersätter du marg med äppelmos så blir den jätte äcklig o dufår kasta alltihopa o då bantar du men de e väll meningen att de ska va gott eller?{mad-tongue}

  • Spruca 27 mars 2013

    Jag bakade banankaka med äppelmos och det blev superbra :) Pröva och se vad som händer :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.